Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ziekten in de Bijbel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ziekten in de Bijbel

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Genezingsdiensten en ziekenzalving

(3) In het eerste artikel concludeerden we dat er geen bijbelse opdracht bestaat om in alle tijden zieken te genezen zoals de apostelen dat deden. Het verwijt dat de kerk Gods opdracht en belofte tot welzijn van de zieke medemens zou laten liggen, is niet terecht. In dit derde artikel wil ik ingaan op de vraag: hoe moeten wij in de 21' eeuw denken over genezingsdiensten?

Tijdens een genezingsdienst

In een grote zaal klinkt gospelmuziek. 'Ga richting Jezus, ga richting het wonder', staat op het spandoek aan de muur. 'Ik voel het: de Heer gaat redden, genezen, bevrijden! Prijs de Heer, Hallelujah!', spreekt de genezingsbedienaar door de microfoon. 'Amen, amen', klinkt het in de zaal. 'In de Naam van Jezus, in de Naam van Jezus, geest van reuma verlaat deze vrouw, verlaat alle gewrichten! Bloed wordt gezond, in de Naam van Jezus!' Snel wordt de reumapatiënte door het nazorgteam de zaal uitgeleid.

Bezwaren

Waarschijnlijk voelt u onwillekeurig de weerstand van binnen opkomen: dit mag niet! Waarom mag dit niet? Wat zijn de bezwaren? Ik zou een tiental bezwaren willen formuleren. 1. Allereerst wekt de sfeer van de genezingsdiensten weerzin op. Over God wordt op menselijke wijze gesproken. Er zijn genezingsbedienaren die zichzelf assistent van Jezus noemen. De hele entourage staat haaks op de heiligheid van God en Zijn Woord.

2. De genezingsbedienaar past een methode van genezingsdwang toe. Hij spreek met volmacht in de Naam van Jezus. De gebedsgenezer gebiedt meer dan dat hij bidt. 3. Er wordt veel o/^/je/gemaakt over genezingsdiensten. Maanden tevoren is reeds bekend dat er in een bepaalde plaats genezingsdiensten zullen worden gehouden. Op internet, in boeken en op video's worden de genezingswonderen geweldig uitgemeten. De voorganger staat in het middelpunt. Dit vinden we in de Bijbel nergens. Gods Woord spreekt juist heel sober over genezingswonderen. De apostelen, die veel genezingswonderen mochten verrichten, predikten het Evangelie. Nergens wierpen ze zich op als wonderdoener. 4. In de genezingsdiensten zien we een sterke overwaardering van de tekenen. Dit is een typisch kenmerk van de charismatisch evangelische kringen. De gaven van de Heilige Geest, zoals het spreken in tongentaal en de gave van gezondmaking, zouden nog steeds te verkrijgen zijn. In genezingsdiensten wordt sterk de nadruk gelegd op het teken van de genezing. De genezing is een op zichzelf staand doel en is losgekoppeld van de prediking van het Evangelie. Daarentegen vonden in de bijbelse tijd genezingswonderen juist plaats ter bekrachtiging van het Evangelie! 5. Er zouden mensen worden genezen van diverse soorten ziekten. Soms ook van een ongeneeslijke ernstige ziekte. Toch valt het elke keer weer op dat genezingswonderen vooral de 'vage aandoeningen' betreffen. Aandoeningen waar artsen moeilijk grip op hebben. Zonder iemand te willen kwetsen, kunnen we bijvoorbeeld denken aan chronische rugklachten en chronische vermoeidheid. Deze klachten kunnen het gevolg zijn een lichamelijke ziekte. Toch leert de werkelijkheid van alledag ons dat we bij deze klachten ook rekening moeten houden met de zogenaamde psychosomatiek (dat wil zeggen onder psychische invloed ontstane lichamelijke verschijnselen). Voeg daarbij de invloed van de massa en de emoties tijdens de genezingsdiensten. Dan krijgen we genezingswonderen die kunnen berusten op massasuggestie of massahypnose. 6. Lang niet iedereen wordt genezen. Vele zieken krijgen een teleurstelling te ervaren. Tijdens genezingsdiensten wordt de 'genezen' persoon direct begeleid naar de uitgang. Waarom? Om de mogelijk mislukte genezingen te verbergen? In de Bijbel zagen de omstanders met hun eigen ogen dat de zieke genezen was. En juist dat diende als ondersteuning van het Evangelie! 7. De genezingen zouden vaak gedeeltelijk plaatsvinden. Daarom moeten velen weer terugkomen. De wonderen in de Bijbel waren altijd volkomen. Jezus genas de zieke direct en volledig. Alle mensen die Jezus wilde genezen, werden geheel gezond. Er waren geen mislukte genezingen. 8. Genezingsbedienaren hebben een onbijbelse visie op ziekte. Zij zien ziekten als boze geesten die een mens in hun greep hebben. Volgens hen mogen we er niet in berusten als we ziek zien. Ziekte hoort niet tot het lijden dat voor Gods kinderen nuttig kan zijn. Dit zou nergens in het Nieuwe Testament staan. Met alle macht moeten we daarom proberen van de ziekte bevrijd te worden. Genezingsdiensten zijn bevrijdingsdiensten. Verder wordt alle verantwoordelijkheid gelegd bij de zieke. Wie gelooft, wordt genezen. Vindt geen genezing plaats, dan heeft de zieke blijkbaar weinig geloof gehad. 9. Merkwaardig is verder dat de bijbelse opdracht om zieken te genezen zo selectief benadrukt wordt. De apostelen kregen in Mattheüs 10:8 niet alleen de opdracht om zieken te genezen, maar ook om doden op te wekken. Waarom wordt dit in onze tijd niet gedaan? 10.Tenslotte wijst de Bijbel ons erop dat we in de laatste dagen rekening moeten houden met het werk van de satan. 'Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt' (Matth.7:22-23). Mensen kunnen de Naam van de Heere Jezus gebruiken in een formule, terwijl de duivel erachter zit. Om van te huiveren! Deze waarschuwing van de Heere Jezus moet ons wel zeer voorzichtig maken. 'Want er zullen valse Christussen en valse profeten opstaan en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkoren zouden verleiden' (Matth.24:24).

Op het gebed

Misschien bent u ziek, of is iemand in uw gezin ziek. Mogelijk heeft u zich wel eens afgevraagd: zouden we naar een genezingsdienst mogen? Hoe opzienbarend misschien de genezingswonderen ook zijn, genezingsdiensten moeten we maar mijden. In onze gemeenten worden geen genezingsdiensten belegd. Wel wordt keer op keer Gods Naam aangeroepen en de Heere gesmeekt om genezing, genade en kracht. Op de kansel, in de huiskamer, in de ziekenkamer. En dat de Heere geneest op het gebed, daar kunnen verschillenden van Gods kinderen en knechten opmerkelijke voorbeelden van geven. Wat bij de mens onmogelijk is, is mogelijk bij God. Een genezingswonder hoeft niet plaats te vinden op een podium onder handoplegging van een genezingsbedienaar, temidden van een massa mensen. Nee, dat kan gebeuren in de stilte van de ziekenkamer. U moet u blijven stellen in de weg van de verantwoorde middelen, mét de voortdurende bede of de Heere de behandeling wil zegenen. Zou iets voor de Heere te wonderlijk zijn? De Heere kan zeer geringe middelen gebruiken. Denk maar aan de klomp vijgen bij koning Hiskia. En als menselijkerwijs gesproken genezing niet mogelijk is? Ook dan mag u de Heere aanlopen als een waterstroom. Aanhoudend en smekend. Hij is de Almachtige, de God van wonderen! De Heere is ook de Vrijmachtige. Daarom mag ons gebed nooit eisend zijn. Altijd moet de grondtoon van ons bidden de toon van de overgave zijn. 'Uw wil geschiede', bad de Heere Jezus. 'Heere indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen', bad de melaatse (Matth.8:2b). En als de Heere geen genezing schenkt? Dan kan de Heere op genadige en wonderlijke wijze kracht en ondersteuning schenken. Op het gebed. In stilte en overgave aan Gods leiding mag de ziekte worden gedragen. Wat de Heere doet, is goed.

De HEER 'zal hem, op 't ziekbed neergestort, versterken door Zijn kracht; Gij maakt, dat zelfs zijn ganse leger wordt veranderd door Uw macht. Ik heb tot God geroepen om gend; 'k zei in mijn angst en leed; genees mij, HEER', die bij U schuldig sta, en tegen U misdeed. (Psalm 41:2, berijmd)

Capelle aan den IJssel, H.J. Agteresch

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 september 2004

De Saambinder | 12 Pagina's

Ziekten in de Bijbel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 september 2004

De Saambinder | 12 Pagina's