Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BOND TEGEN HET VLOEKEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOND TEGEN HET VLOEKEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

We ontvingen een boekje met bondsbenchten van deze bond, waarin opgenomen het jaarverslag over 1978, het financiëel verslag over dat jaar en een lijst van uitgegeven propagandamateriaal. Ingesloten is de toespraak, die de voorzitter Prof. Dr. W.H. Velema op de jaarvergadering van 19 april j.l. te Nijkerk heeft uitgesproken. Daaruit nemen we het volgende over:

De Bond tegen het vloeken acht het zijn taak op te komen voor de eerbiediging van Gods naam in de samenleving. Daarom bestrijdt de Bond het vloeken. Wat is de grond voor dit werk? Wat drijft ons? Waaraan ontlenen wij als bestuur van de Bond tegen het vloeken het recht om steun voor ons werk, zelfs bij de overheid te vragen? Waaraan ontlenen wij het recht om ieder lid van onze samenleving te vragen het vloeken na te laten?

Wat ons betreft is dat onze geloofsovertuiging, die eerbied voor de Naam van God meebrengt. Wij belijden God als de Schepper van hemel en aarde, en als de Vader van Jezus Christus, onze Verlosser. Wij zien ieder mens als Zijn schepsel. God vraagt in Zijn wet van de mens dat hij die Naam eerbiedigt, die tot ons komt in beloften en geboden. Wij komen op voor het goed gebruik van de Naam zonder enige beperking. Wij verzetten ons tegen misbruik en spreken ieder mens aan op zijn door God geschapen zijn. God heeft ons Zijn Naam geopenbaard. Daarin heeft Hij Zich aan ons gegeven. Het past geen enkel mens deze Naam te gebruiken als een holle klank, als een stoplap, of als een middel om zijn emoties en irritaties te luchten. Wij waarderen het niet, als onze eigen naam of de naam van een der onzen daarvoor misbruikt worden. Integendeel, wij keuren dat af en betreuren dat, eventueel protesteren wij. Niemand zegt van zijn eigen naam of van die van zijn geliefde „What is in a name”.

Hoeveel te meer zullen we dan ons protest laten horen tegen het misbruik, of het nonchalante, klakkeloze gebruik van Gods Naam! Voor een christen zal deze redenering overtuigend zijn! Als christen is ook hij met ons geroepen tot gehoorzaamheid aan het gebod. Doch wat heeft een niet-christen met ons argument en motief te maken? Hij kan een zoeker zijn, een scepticus of een overtuigd atheïst. Kunnen wij hem ook aanspreken op de eerbiediging van de Naam? Zijn overtuiging doet hem immers juist aarzelend of zelfs geheel afwijzend staan tegenover het christelijk geloof.

Men kan van een atheïst toch niet verwachten dat hij in God gelooft. Wie atheïst is, zegt daarmee dat God voor hem met bestaat. Is het dan geen inbreuk op zijn vrijheid, hem het recht tot lasteren van de Naam te ontzeggen? Beperken we dan niet zijn leefruimte, zijn geestelijke vrijheid, als we zeggen: Dat moogt moogt ge niet doen? Hier kan natuurlijk de vraag gesteld worden, waarom iemand die in God niet gelooft, dan toch de Naam van God in een vloek noemt. Als God niet bestaat, waarom dan ook de Naam niet ongemoeid gelaten !

In het vervolg van zijn toespraak geeft Prof. Velema een gemotiveerd antwoord. Daarbij bestrijdt hij de voorzitter van het Humanistisch Verbond, die hen minachting voor de mensenrechten en de democratie verweten heeft. Hij zegt o.a.

Wij komen in ons protest tegen het vloeken juist op voor de rechte democratie. Ons werk moge negatief schijnen te zijn. Het gaat om het positieve: de eerbied voor de Naam zonder welke geen democratie stand houdt. Dictatuur in naam van het volk of als uitdrukking van de machtswellust van de enkeling is het alternatief. De beste bijdrage die wij aan de democratie kunnen leveren is het oproepen tot eerbiediging van de Naam. De bond wordt door vele kerken gesteund: Hervormde Gemeenten, Chr. Geref. Kerken. Geref. Kerken in Nederland, Geref. Kerken vrijgemaakt, Geref. Kerken vrijgemaakt b.v. (nu de Nederlandse Geref. Kerken), Gereformeerde Gemeenten, Gereformeerde Gemeenten in Nederland, Vrije Evang. Gemeenten, Oud Geref. Gemeenten, Evang. Lutherse Kerken, in totaal 1285. De laatste jaren is de belangstelling voor de arbeid van de bond toegenomen. Het vloeken is een volkszonde, niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen. Daarin komt wel uit de vijandschap van de mens tegen God, die zich op deze wijze bewust of onbewust uitleeft. Het mag daarom tot dankbaarheid stemmen, dat velen de arbeid van de bond tegen het vloeken willen steunen.

Het komt er echter steeds op aan of iemand dat uit het rechte beginsel doet. Dat is alleen het geval, wanneer door genade mag gelden: gij zult Mijn getuigen zijn. Dat is dan niet beperkt tot het steunen van deze bond, maar dat geldt dan de hele levensopenbaring in woord en daad.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 december 1979

Bewaar het pand | 6 Pagina's

BOND TEGEN HET VLOEKEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 december 1979

Bewaar het pand | 6 Pagina's