Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Is iemand krank onder u?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is iemand krank onder u?

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Wat komt de dominee doen? 'Het is een vraag die een kind stelt aan zijn moeder als na een ziekenhuisopname de dominee langskomt. Moeder zal proberen uit te leggen dat de dominee voor haar kind komt. Vele kinderen stellen vragen over het 'waarom'. Ouders vragen zich misschien ook af of het wel nodig is dat de predikant bij het kind op bezoek komt: Is mijn kind niet nog veel te jong? Aan de kant van de ambtsdragers leven ook vragen. Wat vraagt ziekenbezoek van ambtdragers? Vragen waar door de jaren heen verschillende antwoorden op zijn gegeven.

Meeleven

In het bezoeken van de zieken zal door iedere bezoeker in de ziekenkamer een vorm van meeleven tot uitdrukking worden gebracht. Ieder mens doet dat op zijn eigen wijze. Er zijn mensen die het meeleven hartelijk tot uitdrukking kunnen brengen en daarin naast de zieke staan. Anderen vinden dat heel moeilijk en blijven wat op afstand. Het blijft bij wat spreken over feitelijkheden in het ziek zijn. De bezoeker gaat dan voorbij aan wat het ziek zijn betekent. In het pastoraal bezoek wordt meeleven getoond, maar dat zal toch meer omvatten dan alleen de uiterlijke omstandigheden van de zieke en de behandeling die de zieke ondergaat. Als het pastorale bezoek daarin zou opgaan, zou het zich in niets onderscheiden van het bezoek van een buurman of buurvrouw. Tegelijkertijd is er geen pastoraal bezoek mogelijk zonder hartelijk meeleven in de omstandigheden van de zieke.

Preken

Bij het brengen van een pastoraal ziekenbezoek wordt soms gedacht dat het gaat om een meditatie of een korte preek te houden. Een zieke kan tenslotte niet naar de kerk en op deze wijze hoort hij toch Gods Woord. Dit zou betekenen dat, als zieke mensen naar de kerktelefoon luisteren, je daar eigenlijk niet op bezoek hoeft te gaan. Dit kan de bedoeling niet zijn. Wel is het zeker nodig dat over Gods Woord en de betekenis van de Bijbel voor de zieke wordt gesproken. Dit moet echter in een andere vorm geschieden dan in de kerk. De zieke dient bij het ziekenbezoek ook zelf aan het woord te komen. Kunnen anderen bij een ziekenbezoek de Bijbel wellicht dichtlaten, als er vanuit de kerk een ambtelijk bezoek wordt gebracht moet de Bijbel opengaan.

In zijn boekje "Ziekenbezoek" schrijft ds. J.J. van Eckeveld dat het in het pastoraal bezoeken van zieken gaat om herderlijke zorg die de Heere laat verrichten door middel van de ambtsdragers. 'Wij mogen dus zeggen dat de zielszorg bestaat uit de herderlijke zorg die de ambtsdrager in de naam des Heeren aan het individuele gemeentelid ten koste legt'. Het is de Heere Jezus Zelf geweest Die Zijn werk vergeleek met dat van een goede herder. Zijn discipelen draagt Hij op de kudde te leiden als een herder. Denk aan Zijn woorden aan het adres van Petrus na Zijn opstanding. Ook het formulier tot bevestiging van dienaren des Woords spreekt er zo over. Het gaat erom dat de kudde wordt geweid, wordt geleid en geregeerd. Dit moet in het algemeen vooral tijdens de kerkdiensten gebeuren, maar in het bijzonder ook 'naar iegelijks behoefte met onderwijzen, vermanen, vertroosten en bestraffen in het opzoeken van

de individuele schapen'. Zoals een herder aandacht besteed aan ieder schaap, zo is het ook ook in de ambtelijke bediening. In zielszorg bij pastorale bezoeken gaat het om persoonlijke ontmoetingen tussen een (ziek) gemeentelid en een ambtsdrager. In die ontmoeting moeten de persoonlijke noden aan de orde komen. Daarbij moet ruimte zijn voor tijdelijke noden en omstandigheden. Het belangrijkste in de ontmoeting is echter het geestelijk welzijn, zeker onder deze omstandigheden. Als dat niet aan de orde komt, verwordt pastoraat tot maatschappelijk werk of een vorm van psychotherapie.

Het geestelijk welzijn is zo van belang, omdat de pastor met het gemeentelid op weg en reis is naar Gods rechterstoel. Het kan het laatste gesprek zijn waarbij Gods Woord opengaat en waar gesproken wordt over de vraag of het wel is op reis naar de eeuwigheid. Wie is hiertoe bekwaam? Toch kan de Heere dwars door het tekort van aardse ambtsdragers een zegen geven vanuit de grote Ambtsdrager Christus tot bekering en vertroosting van een zondaar.

De grote Ambtsdrager

Christus ging op deze aarde uit als de goede Herder. Het evangelie van Johannes tekent ons tal van persoonlijke ontmoetingen tussen Christus en zondige mensenkinderen. Denk aan de ontmoeting met Nicodemus, de Samaritaanse vrouw, de 38-jarige zieke in Bethesda, de blindgeborene, Maria Magdalena, Thomas, Petrus, enzovoorts. Wat een onderwijs ligt er in deze ontmoetingen. Steeds is er aandacht voor ieders persoonlijke omstandigheden. De Heere Jezus gaat in op wat zondaren zeggen, stelt ontdekkende vragen, doet delen in het heil dat nooit vergaat. Hij vermaant en vertroost. Hij ging Zijn weg als Eén Die dient, met innerlijke ontferming bewogen over schapen zonder herder. Hij was en is in Zijn ambtelijke bediening de medelijdende Hogepriester. Er is niets waarin Hij niet verdrukt is geweest. Hij peilt als waarachtig God en mens de noden dieper dan een mens ooit zelf kan. Tekent Jesaja Hem niet als de Knecht des Heeren, Die de krankheden van velen op Zich neemt? Als almachtige Koning kon en wilde Hij helpen. Hij is afgedaald in de diepte van vernedering voor lichamelijke noden en voor de zielennood van Zijn kinderen.

De Heere Jezus wist als de Volmaakte steeds opnieuw die ingang te vinden om mensen in hun hart aan te spreken. Steeds opnieuw probeerde Hij zielen te lokken en te nodigen. Ook Hij heeft moeten ervaren hoe mensen ondanks Zijn zorg voortgingen op hun eigen weg. Denk aan de 38-jarige zieke tegen wie Hij zei: 'Zie, gij zijt gezond geworden; zondig niet meer, opdat u niet wat ergers geschiede'. Christus besteedde aandacht aan de uiterlijke omstandigheden, maar sprak altijd ook over de diepere oorzaak, de zonde. In het genezen van de geraakte, die door vier vrienden werd gebracht, wijst Hij, door allereerst de zonde te vergeven, op de noodzaak om van deze kwaal verlost te worden. In de zielszorg dienen we steeds opnieuw in de spiegel van Zijn werk te zien. Daarbij is licht van Boven nodig om te verstaan wat God van ons vraagt. Het is een leerschool om te leren dat we in het pastoraat onvolmaakt, vol van zonde, onze weg gaan. Wat heeft een pastor daarin persoonlijk de grote Ambtsdrager nodig tot vergeving. (wordt vervolgd)

Barendrecht, ds. L. Terlouw

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 september 2009

De Saambinder | 20 Pagina's

Is iemand krank onder u?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 september 2009

De Saambinder | 20 Pagina's