Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen

Mormonen en hun geloof

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je hebt ze misschien wel eens gezien: de mormoonse zendelingen, of de zendelingen van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, zoals ze zichzelf noemen. Ze zijn correct gekleed, komen vriendelijk, maar niet opdringerig over. En er is nog meer dat juist onze aandacht trekt: mormonen hechten veel waarde aan het gezinsleven en de opvoeding van hun talrijk kroost. Ze zijn niet wereldvreemd, ze doen mee in het maatschappelijk leven en op politiek terrein laten ze zich ook goed horen. Ze leggen zich wel beperkingen op: geen koffie, thee, alcohol of tabak. Ze zijn ijverig en zijn ook bereid om financieel grote offers te brengen. Wat dat betreft staan ze nog dicht bij het Oude Testament, want iedere mormoon legt tien procent van zijn inkomen weg voor de kerk, jongeren doen dit van hun zakgeld.

Zij zeggen hun geloof op de Bijbel te gronden. Maar bij een meer dan oppervlakkige verkenning kom je tot de conclusie, dat naast de Bijbel andere geschriften een grote, ja zelfs een grotere rol spelen dan Gods Woord. Het Boek van Mormon is zelfs beter dan de Bijbel, want daarin is volgens de mormonen geknoeid en zijn fouten gemaakt door overschrijvers en vertalers. Naast het Boek van Mormon kennen ze ook de 'Parel van Grote Waarde' en de 'Leer der Verbonden' als gezaghebbende geschriften. God maakt zich nog steeds bekend aan de leiders van de mormonen. Een voortgaan de openbaring dus.

Joseph Smith

De begrippen mormoon en mormonisme zijn ontleend aan een boek, dat in grote mate het geloof en leven van de mormonen bepaalt: het Boek van Mormon. Wie iets over het ontstaan van het mormonisme wil weten, kan niet om de figuur Joseph Smith heen. Hij werd in 1805 uit eenvoudige ouders geboren in Sharon, Windsor County, Vermont USA. Het gezin verhuisde toen joseph ongeveer tien jaar oud was naar Manchester in Ontario. In deze streek vond in die tijd onder veel groepen een opwekking plaats. Deze gebeurtenissen maakten op hem zo'n geweldige indruk, dat hij besloot om God om wijsheid te bidden, joseph ging naar een bos, waar hij hardop bad. Hij zei daar later zelf over: "Nauwelijks had ik dit gedaan, of ik werd aangegrepen door een macht, die me geheel overmande en zulk een verbazende invloed op me had, dat mijn tong gebonden was, zodat ik niet spreken kon".

Visioenen

joseph Smit zag toen in een visioen twee personen, die een onbeschrijflijke heerlijkheid vertoonden. Eén noemde hem zelfs bij zijn naam en wees op de ander met de volgende woorden: "Deze is Mijn geliefde Zoon - hoor naar Hem." Verder zei hij tegen joseph dat hij zich bij geen enkele kerk mocht aansluiten. Niet bij de presbyteriaanse kerk, maar ook niet bij de methodisten. Niemand geloofde joseph: bespotting en vervolging waren zijn deel.

Toen hij ruim zeventien jaar oud was, kreeg hij een visioen op zijn kamer. De Engel Moroni, een afgezant van God

maakte hem bekend, dat God voor hem een groot werk te doen had. Onder de naties zou de naam van Smith een goede en een kwade reuk verspreiden. Moroni maakte hem bekend, dat er ergens een boek verborgen lag over de vroegere bewoners van Amerika en hun herkomst. Dit bevatte de volheid van het Evangelie dat de Heere Jezus Zelf aan de oude bewoners van Amerika gepreekt zou hebben. In een volgend visioen kreeg Smith de plaats te zien, waar de platen verborgen waren. Tegelijkertijd mocht hij niemand zeggen, waar de plaats was.

Platen gevonden

Het heeft vier jaar geduurd voor hij de platen mocht opgraven: op de westelijke helling van een heuvel dicht bij het dorp Manchester, Ontario County, New York, in een stenen doos onder een grote steen. Op de platen stonden openbaringen die hij slechts kon C vertalen met behulp van twee kristallen stenen die hij bij de platen vond en die hij de Urim en de Thummim noemde, de twee stenen uit de borstzak van Aaron. Hij is in 1827 getrouwd met Emma Hale, in 1829 kreeg hij hulp bij het vertalen van Oliver Cowdery. Samen ontvingen ze van een 'neergedaalde boodschapper' het priesterschap van Aaron. Ze doopten zich zelf op 15 mei 1829.

Enige tijd later ontvingen zij het priesterschap naar de wijze van Melchizedek dat in tegestelling tot het priesterschap van Aaron eeuwig was en tot de volmaking leidt. Met Smith was volgens de boodschapper dit priesterschap hersteld. Hij zegt van zichzelf: "Ik bezit alle waarheid... en bovendien verkreeg ik onafhankelijk daarvan nog een openbaring. God zal mij doen zegevieren".

Hij heeft zich God gemaakt

Zelfs woorden van de Heere Jezus worden hem in de mond gelegd. Enkele dagen voor zijn dood zei hij: "Ik ga als een lam ter slachting."

God zou volgens de volgelingen van Joseph Smith geen andere weg kiezen voor Zijn openbaring dan door hun leider. Ondanks de vervolgingen groeide deze groep wel. Maar met de groei ook de moeilijkheden.

Zowel van buitenaf, als van binnenuit. Op tragische wijze zijn Joseph en zijn broer Hyrum om het leven gekomen. Smith werd onder andere beschuldigd van een slechte moraal. De praktijk van polygamie (zelf noemen ze het 'meervoudig huwelijk') riep grote weerstand op bij de volgelingen. Smith hield er tientallen vrouwen op na. Naar zijn zeggen had hij hiervoor een openbaring gekregen. Hij werd gearresteerd en gevangen gezet. Opstandelingen bestormden de gevangenis. Hyrum (44 jaar) en Joseph Smith (38 jaar) vonden de dood onder moordenaarshanden. Het is duidelijk, dat de volgelingen hem als 'god' hebben vereerd. Mormonen geloven in de goddelijkheid van Jezus Christus, door het getuigenis van Joseph Smith. "Joseph Smith staat aan het hoofd der bedeling van de volheid de tijden, waarvan hem de sleutels zijn gegeven, en hij zal deze dragen tot het einde - de sleutels die de deur zullen ontsluiten van het Koninkrijk Gods voor iedereen die waardig is daar binnen te gaan en die deze zullen sluiten voor iedereen die de Geboden Gods niet wil gehoorzamen."

Een nieuwe leider. Brigham Young

Onder de nieuwe leider Brigham Young gingen de mormonen naar Utah. Young zette daar zijn stok in de grond en sprak de legendarische woorden: 'This is the place". Na enkele jaren veranderde dit onherbergzame gebied in een bloeiende streek met als heilige stad der mormonen Salt Lake City. In deze stad behoort bijna de helft van de bevolking tot de mormonen. Het hart van de stad en deze 'godsdienst' vormt het tempelplein, met tempel en tabernakel (verbinding tussen Oude en Nieuwe Testament). In 1893 werd deze tempel (overigens voor het publiek gesloten) voltooid. Op alle werkdagen wordt dit gebouw gebruikt voor huwelijksbevestigingen, doopsbedieningen en andere rituele plechtigheden. Vooral het orgel (met maar liefst tienduizend pijpen) heeft wereldbekendheid. Men komt tot zulke bijzondere bouwwerken omdat iedere mormoon (jongen of meisje) zich twee jaar op eigen kosten inzet voor zending. Zo'n zeven miljoen mensen behoren tot de mormonen. Het verzet tegen deze sekte nam af toen men geen pleidooi meer voerde voor polygamie. Het Amerikaanse Congres heeft polygamie bij de wet verboden en men legde zich (wel door goddelijke ingeving) daarbij neer.

Kinderen voortbrengen is belangrijk

We doen deze sekte tekort, als we polygamie enkel zien als seksuele uitspattingen. Het heeft alles te maken met hun

leer van het heil. Volgens hen zijn de mensen voortgekomen door huwelijken van goden en godinnen. De mens leeft na zijn dood voort in een geestelijk bestaan. De goden en godinnen zijn voortgekomen uit een hoofdgod (oergod). Volgens hun leer zou Adam in zijn geestelijk lichaam slechts met Eva hebben geleefd als hij onschuldig was gebleven. Zij zien de zondeval als een gelukkige zaak, want nu kwam er voortplanting. Want het is Gods verlossingsplan om zo veel mogelijk geesten uit het land der geesten een lichaam te geven door geboorte. Let wel: in een mormoons gezin. Er is nog iets: door mens te worden, zijn wij geworden wat God voor die tijd was. Na de dood moeten we de goddelijke status ontvangen. Het zal nu duidelijk zijn dat mormonen streven naar een kinderrijk huwelijk.

Door kinderen ter wereld te brengen, draagt een vrouw bij aan het verlossingsplan van God. En hierbij is polygamie zeer geschikt. Trouwens het huwelijk hier op aarde begonnen, wordt in de hemel voortgezet, mits het ingezegend is in een van de tientallen Mormoonse tempels. De tekst die de Heere jezus tot de Sadduceeën sprak, wordt zo verdraaid, dat er in de hemel geen huwelijken worden gesloten, maar wel voortgezet.

Popen voor doden

In de tempels kan men zich voor anderen laten dopen, om zo overledenen een 'kans' te geven zich te bekeren. De mormonen baseren dit op twee bijbelteksten, namelijk 1 Korinthe 15 : 29 Anders, wat zullen zij doen, die voor de doden gedoopt worden, indien de doden ganselijk niet opgewekt worden? en 1 Petrus 3:19 Hij (Christus) heengegaan zijnde, de geesten, die in de gevangenis zijn, gepredikt heeft.

We moeten erg voorzichtig zijn met teksten, die slechts eenmaal in de Bijbel voorkomen. 1 Korinthe 15 : 28 is een van de moeilijkste bijbelteksten. Wat Paulus precies heeft bedoeld, is niet bekend, maar wel is duidelijk dat bij wil zeggen dat het met de dood niet uit is. In ieder geval spreekt hij hier geen goedkeuring over de dodendoop uit. Ook de tekst uit Petrus is moeilijk uit te leggen. Hij heeft het in ieder geval niet over een heengaan van Christus naar de hel, maar naar de hemel. Voor overleden gelovigen (geesten) ligt in de hemelvaart van Christus een rijke prediking, dat Hij de overwinning op de dood heeft behaald. Nu jaagt de dood geen angst meer aan, want alles, alles is voldaan.

Maar wat doen Mormonen dan met die dodendoop? Zij leggen eindeloze geslachtsregisters aan. Onder de grond in Salt Lake City liggen in bomvrije bunkers duizenden microfilms met geslachtsregisters van hele volken. Voor meer dan vijf miljoen mensen is in Salt Lake City gedoopt. Zo'n doopplechtigheid duurt wel twee uur. En als je niet aan de beurt komt?

Dan is er in het Laatste Oordeel nog een gelegenheid. Ze erkennen geen eeuwige ondergang, maar alleen een eeuwig leven of niets.

Godekennis en zelfkennis

Ware godzaligheid en ware wijsheid bestaat in kennis van God, kennis van onszelf om zo te komen tot kennis van de Middelaar: Jezus Christus. Dat is de gereformeerde leer.

De leer van God en van de mens is bij de mormonen onbijbels. God zou een verheven man zijn, die op dezelfde wijze het leven ontvangen heeft als de Heere Jezus. Van een Schepper van hemel en aarde Die alles uit niet heeft voortgebracht, is geen sprake. En hoe kan er sprake zijn van een rechte verzoenings-en verlossingsleer door Christus als de zondeval een gelukkige zaak genoemd wordt omdat toen de voortplanting mogelijk werd? Trouwens bij de mormonen is de verzoening niet de grond voor de zaligheid. Gehoorzaamheid aan wetten en verordeningen horen er onlosmakelijk bij! De Heilige Geest gaat niet uit van de Vader en de Zoon, maar is een aparte Geest. Smith ging zo ver, dat hij zei, dat sommige dingen in de Bijbel niet in overeenstemming zijn met de openbaringen van God aan Joseph Smith. Zo heeft men met een beroep op de Geest een dekmantel voor een dwaalleer en goddeloze praktijken. In één zin kun je de leer van de mormonen typeren: een vermenselijking van God en een vergoddelijking van de mens.

Een vreemde toekomstverwachting

Het volk Israël zal in de eindtijd verenigd worden. Hoe? Het tienstammenrijk (de niet-joden in Sion, maar bedoeld wordt Amerika) zullen eerst verenigd worden en dan pas het tweestammenrijk in Jeruzalem. Want er staat toch in Micha 4 : 2b Uit Sion zal immers de wet uitgaan en het Woord des HEEREN uit jeruzalem. Hier hebben we een duidelijk voorbeeld van een mormoonse uitleg van de Schrift.

Een kritische beoordeling

De mormonen kennen een strakke organisatie. Er staat een president aan het hoofd, bijgestaan door twee hogepriesters. Daarnaast is er een Raad van twaalf apostelen. De overige rangen zijn onderverdeeld in twee priesterschappen, in de lijn van Aaron en een priesterschap naar Melchizedek.

Het Aaronitisch priesterschap brengt mensen door de wet tot Christus. Hieraan zijn de volgende ambten verbonden: diaken kun je worden tussen je 12de en je 14de jaar, leraar (15-17 jaar), priester (17-19 jaar). Dan volgt het priesterschap naar Melchizedek, dat eeuwig is en leidt tot volmaking: ouderling (19 jaar en ouder), zeventiger (21 +), hogepriester (21 +). Al lijkt de organisatie een positieve indruk te geven, jongeren wordt alle kans tot zelfontplooiing ontnomen. Ze komen op jeugdige leeftijd onder het systeem, al moet gezegd worden, dat zij daarin een belangrijke taak krijgen toebedeeld. Wat die tienden betreft, ook daar zit een addertje onder het gras, want het is in feite niets anders dan een verkapt spaarsysteem. Mormonen hebben veel geld en bezittingen. Het leven in afhankelijkheid wordt node gemist en hun religie is meer een sociaal-religieus gebeuren, waarbij men van de wieg tot het graf verzekerd is.

Hun visie op de Bijbel mist alle grond. Hun hele leven wordt beheerst door dwang van wetten, die mensen hen opleggen, zonder te voldoen aan de vervulling van de Wet: liefde.

H.l. Ambacht

B. S. van Groningen

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 augustus 1997

Daniel | 32 Pagina's

De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 augustus 1997

Daniel | 32 Pagina's