Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nissan Maxima 2.0 SE - Toyota Camry 2.2 GL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nissan Maxima 2.0 SE - Toyota Camry 2.2 GL

Onopvallend goed

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Nissan Maxima en de Toyota Camry zijn niet de opvallendste auto's van het moment. Dat wil niet zeggen dat ze niet goed zijn. Een vergelijk van deze top-Japanners

Nissans Maxima is alweer enkele jaren op de markt. De laatste modelgeneratie zie je wat vaker op de weg dan die van het model daarvoor. Dat heeft vooral re maken met het feit dat het laatste model in goedkopere versies leverbaar is. Verder heeft Nissan getracht het model wat meer identiteit te geven door middel van een eigen grille. De nieuwe Toyota Camry is eind vorig jaar gepresenteerd. Hij lijkt totaal niet meer op zijn voorganger, maar is nog steeds een grijze muis in het verkeer. Echter, bij nadere beschouwing moet toch gezegd worden dat de auto zeker geen verkeerde lijn heeft. Alle proporties zijn goed gekozen en daardoor straalt hij toch een zekere elegantie uit.

Motor
Wat de motor betreft zijn er grote verschillen tussen de twee auto's. Nissan verraste vriend en vijand destijds door in de Maxima enkel zescilinder motoren te leveren. Ook de 2.0 liter basis motor in de testwagen dus. De voordelen van een zescilinder motor is de rustiger loop en een betere trekkracht bij tussensprints. Er kleeft echter ook een nadeel aan. Zo verbruikt de motor aanzienlijk meer dan een viercilinder. Bovendien is de testauto voorzien van een automatische versnellingsbak, waardoor het verbruik nog meer toeneemt. We komen op gemiddeld met één liter 8,8 kilometer verder. De motor levert een vermogen van maximaal 103 kw (140 pk). De automatische versnellingsbak schakelt haast onmerkbaar en is voorzien van een sport en winterstand. Bovendien past hij zich aan de rijstijl van de bestuurder aan. Dat wil zeggen: bij iemand met een sportieve rijstijl schakelt hij bij gasgeven eerder terug.De Toyota motor is een vier cilinder met een inhoud van 2.2 liter. Hij levert een topvermogen van 96 kW (131 pk). Dankzij een sandwich-constructie tussen motorcompartiment en interieur is het heerlijk stil in de Camry. De handgeschakelde vijfbak is perfect en ook de koppeling is voor deze klasse auto's heerlijk licht bedienbaar. Ook het verbruik van 1 op 11,4 is voor dit type auto keurig.
Vergelijken we de prestaties van beide modellen in handgeschakelde uitvoering, dan ontlopen die elkaar niet gek veel. De Maxima en de Camry sprinten respectievelijk in 11,3 en 10,4 seconden naar de 100 en hebben beide een topsnelheid van 200 kilometer per uur. De Maxima met automaat blijft daar ver bij achter met voor dezelfde prestatie-onderdelen waarden van 14,1 seconden en 180 kilometer per uur.

Besturing
Het weggedrag van de Maxima staat op een iets lager niveau dan dat van de Camry. Op hobbelige wegen 'waggelt' de auto nadrukkelijker dan de Camry en hoewel op de Maxima dezelfde Bridgestone banden zitten als bij de Camry, maken ze meer bandengeruis. De besturing is bij beide auto's uitstekend. Voldoende gevoel en bekrachtiging bij zowel lage als hoge snelheden. Toyota heeft een perfecte middenweg gevonden voor de vering van de Camry. Voldoende comfortabel bij oneffenheden en voldoende stug om overhellen in bochten tegen te gaan. UitstekendIWat interieurruimte betreft ontlopen de auto's elkaar niet veel. In de Maxima is het zowel voorin als achterin goed toeven. Voldoende hoofd- en beenruimte voor vijf volwassenen. De bestuurdersstoel is aan de voor- en achterzijde apart in hoogte verstelbaar. Verder is hij voorzien van een verstelbare lendesteun, waardoor je het wel vele kilometers uithoudt in de Maxima. Het dashboard is goed te overzien en alle instrumenten zijn eenvoudig te bedienen. In het interieur zijn voldoende aflegmogelijkheden en opbergruimten.
De achterbank is breed en voorzien van middenarmsteun en skiluik. Hij is helaas niet neerklapbaar. De kofferruimte is met een inhoud van 440 liter vrij groot, maar de klep is helaas voorzien van nogal ruimte benemende scharnieren.Ook in de Camry zit je vorstelijk. Een stel heerlijke stoelen houden je ook op langere ritten fit. De Camry heeft een overzichtelijk dashboard en een duidelijk instrumentarium. Er is ruimte genoeg om het een en ander op te bergen en in de middenconsole zijn twee bekerhouders aangebracht. De achterbank is in delen neerklapbaar, maar de doorvoerruimte tussen interieur en kofferbak is wat aan de krappe kant. De kofferbak zelf is met een inhoud van 518 liter fors, maar helaas ook voorzien van grote beugelscharnieren. Als we een wat prijs betreft gelijkwaardige Maxima tegenover de Camry zetten, namelijk een SLX uitvoering zonder automaat, dan is de Maxima voorzien van elektrisch bedienbare portierruiten voor en achter, elektrisch bedienbare spiegels, ABS, twee airbags, gordelspanners voor, centrale vergrendeling, airconditioning, leeslampjes voor en nog heel wat meer. De Camry beschikt hiernaast ook nog over automatische temperatuurregeling, mistlampen voor, verwarmde buitenspiegels, buitentemperatuurmeter en de in delen neerklapbare achterbank.De luxueuzere SE uitvoering van de Maxima heeft behalve de in delen neerklapbare achterbank al deze dingen ook en daarnaast nog centrale vergrendeling met afstandbediening voor portieren, het openen van de koffer en de tankklep en interieurverlichting.

Conclusie
Kijken we naar de beide basisuitvoeringen, dan gaat de Camry met de zege aan de haal. Hij is comfortabeler, stiller, heeft minder last van windgeruis en heeft bovendien een betere standaarduitrusting. Pluspunt van de Maxima is zijn heerlijke motor, die echter weer voor een hoger verbruik zorgt. De prijs van de Maxima 2.0 SLX is 57.300 en in SE trim kost hij 63.400. De Camry 2.2 GL kost 57.500.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 april 1997

Terdege | 88 Pagina's

Nissan Maxima 2.0 SE - Toyota Camry 2.2 GL

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 april 1997

Terdege | 88 Pagina's