Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Andersgeaard... hoe praat je daarover?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Andersgeaard... hoe praat je daarover?

Over het kwetsen van je naaste

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er zijn jongens die van geen enkel meisje kunnen houden en meisjes die geen enkele jongen leuk vinden. Daar zijn ze niet zomaar een, twee, drie achter gekomen. Vaak gaan er jaren van twijfel en vrees voorbij voordat iemand zeker weet andersgeaard te zijn. Het is niet ongewoon dat een jongere in de puberteit zijn eigen gevoelens niet duidelijk begrijpt. Sommige jongeren menen homofiel te zijn, omdat ze een buitengewone bewondering hebben voor iemand van het zelfde geslacht. In feite echter is degene die vaak in hun gedachten is niets anders dan een idool voor hen. Zoals hij of zij is, zo willen zij ook zijn. Ze verwarren bewondering voor iemand met verliefd zijn.

Het is niet ongewoon dat een jongere in de puberteit zijn eigen gevoelens niet goed begrijpt. Vijf procent blijkt uiteindelijk blijvend homofiele gevoelens mee te dragen. Dat is een op de twintig mensen. Dat betekent dat er in elke klas wel een jongen of een meisje verliefd kan worden op iemand van de eigen sekse.

Ook onder ons komen ze voor. Velen gaan eronder gebukt. Ze hunkeren naar een stuk geborgenheid, net als ieder ander mens, maar hun gevoelens zijn gericht op hetzelfde geslacht en daarom kunnen en mogen ze geen vervulling vinden. Daarbij wordt hun probleem vaak gebagatelliseerd. Voor menige jongere een leuk onderwerp om grappen over te maken, voor anderen een levenslange strijd.

Carla werkt in een supermarkt. Eén van haar koliega 's is lesbisch. Praktiserend zoals het heet. Binnen de supermarkt werken niet veel reformatorische christenen. De meeste kollega's doen nergens aan. Sommigen zijn gereformeerd, een enkele rooms-katholiek zit er ook wel tussen. Een gemêleerd gezelschap. Carla heeft vanaf het begin dat ze hier werkt laten merken dat ze een christen wil zijn. Ze wordt geaccepteerd. Dat is eigenlijk kenmerkend voor de werksituatie. Wat jij doet, moet jij weten, maar bemoei je niet met mij.

Leven tussen hetero’s

Wanneer je zeker weet dat je andersgeaard bent, breekt een er een moeilijke tijd aan. Zeker als er in de omgeving jongeren zijn die gemakkelijk het woord 'homo' of 'lesbie' in hun mond nemen. En sommige jongeren zijn daar erg makkelijk mee. Ze zijn zich niet bewust van de gevoelens die ze daarmee oproepen bij jongeren die tobben met hun anders-zijn. Tenslotte worden homo's en lesbiennes niet geboren maar gemaakt. Daar kies jezelf voor, is de gedachte van velen. Het gebruik van scheldwoorden waarin het eerste deel de samentrekkingen gevormd wordt door de naam van een ziekte, roept in een overwegend reformatorische omgeving vaak een fellere reakties op dan wanneer iemand uitgescholden wordt voor 'homo'. Aan een ernstige ziekte kan niemand wat doen. Homofiel hoefje niet te zijn, wordt dan gezegd. Wanneer je ooit van hart tot hart met een homofiel geaarde jongere sprak, die worstelde met zijn gevoelens, ben je voorzichtiger. Hoe denk je dat het overkomt bij een jongere, die krampachtig probeert zijn geaardheid te verbergen, wanneer er in zijn omgeving plotseling gezegd wordt: 'Ben jij soms van de verkeerde kant? ’

Hoe gemakkelijk wordt dit iemand

niet toegevoegd. Bijvoorbeeld wanneer de ene jongen de andere een speelse stomp geeft. Soms wordt een dergelijke opmerking uitgelokt als twee jongeren expres een voor homofielen stereotiep geacht gedrag vertonen. Daarnaast heerst onder jongeren het hardnekkige vooroordeel datje aan de buitenkant kunt zien dat iemand er een is. Zo menen heel veel jongeren te weten dat lesbische vrouwen fors van postuur zijn en de baard in de keel hebben, terwijl homofielen tenger zijn en stem hebben die een oktaaf te hoog is. Minder stoere jongens die geen hanengedrag vertonen en erg netjes in de kleren steken, lopen daarbij eerder dan meisjes met een wat mannelijke uitstraling het risiko in het hokje geplaatst te worden. De druk die de andersgeaarde ervaart in de groep moetje niet onderschatten. Zo schept menige homofiele jongen op over zijn vriendinnetje thuis.

Niet begeren

Homofilie en homoseksualiteit worden in het spreken vaak niet gescheiden. Een wijd verbreid misverstand is dat elke homofiel op een seksuele relatie uit is. Veel andersgeaarden, zeker in christelijke kring, verzetten zich tegen hun seksuele gevoelens. Ze leven - ondergedoken met hun geheim - in de wereld van de hetero's. Ze weten dat God de seksuele relatie tussen mensen van hetzelfde geslacht een gruwel noemt en worstelen om niet toe te geven aan hun verkeerde begeerten. Het'Gij zult niet begeren...', wordt persé niet vaker overtreden door homo-dan door hetero-geaarden. Integendeel. Het woord van Christus: 'Wie een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft airede...', geldt alle mensen. Veel homofielen die christelijk willen leven, beseffen dat maar al te goed. Het is nog maar de vraag waar de strijd heviger gevoerd wordt tegen dit gebod, in het hart van de homofiel of in het hart van de heterofiel.

Homofiele jongeren, grootgebracht binnen de kerkelijke gemeente, voeren vaak een bittere strijd tegen hun seksuele gevoelens. Ze weten dat God het hart aanziet. Aan de buitenkant is niet te zien wat in hen omgaat, maar van binnen is de strijd tegen de altijd op de loer liggende vijand. Zij zijn niet geholpen met makkelijke woorden als, 'het gaat vanzelf over' of, 'vandaag of morgen loop je tegen de ware aan'. Zij mogen de ware niet tegenkomen. Verliefdheid geeft hen geen kick. Voor hen is verliefdheid altijd zonde, ook al is de ander vrij.

jan werkt in de bouw. Zijn broer is homofiel, jan zou het niet graag vertellen tegen zijn maats. Wat een spot zal hij dan over zich heen krijgen. In de bouw wordt over vriendinnetjes gepraat, niet over vriendjes. Homofielen komen alleen in het gesprek voor als er moppen getapt worden. Wie echter te vaak een mop uit dit genre vertelt, loopt het risiko verdacht te worden. Als ze met het busje naar huis rijden en ze zien langs de weg een paar mannen lopen, die overduidelijk demonstreren van elkaar te houden dan vliegen de leuke opmerkingen door de bus; 'Hé dat ziet er smakelijk uit'of 'Kijk daar eens wat een gezellige nichten! ' En bleef het daar maar bij. De grofste opmerkingen zijn voor sommigen nog niet mooi genoeg. Nu is een homofiele leefwijze een gruwel volgens de Bijbel, dat weet jan ook wel. Maar het is toch zeker de bedoeling niet dat het een reden van grof vermaak wordt.

Het juk alleen?

De homofiele medemens draagt zijn juk menselijk gezien vaak alleen. Ze durven er met niemand over te praten uit angst afgewezen te worden. Wanneer ze het probleem uitspreken, betekent het vaak verwijdering, omdat velen niet weten dat homofilie en homoseksualiteit niet samen hoeven te gaan. Zoals mensen die - ongewild - nooit huwen, leren leven met een onvervuld verlangen, zo kan ook een andersgeaarde de weg door dit leven vinden.

De weg tot God staat voor ieder open. Wie zijn zonde belijdt en laat, die zal barmhartigheid verkrijgen. Dat is de weg: strijden tegen de zonde en God bidden om bewaring. Dat geldt voor allen die tobben met welke zonde dan ook.

Je naaste lief hebben als jezelf is een goddelijke opdracht, die zich ook uitstrekt tot de homofiel geaarde medemens. De homoseksuele leefwijze wordt in de bijbel veroordeeld. De homofiele mens die de strijd niet opgeeft, verdient het dat wij behoedzaam zijn in onze uitlatingen. Hij verdient het zeker niet dat we lacherig over zijn of haar probleem doen, of denigrerend over iemand spreken die geen interesse heeft in het andere geslacht. Niet voor niets schrijft Paulus: Weest zonder aanstoot te geven en de joden en de Grieken en de Gemeente Gods. (1 Korinthe 10:32). Dat betekent ergert niemand! Dit woord wekt ons op uiterst voorzichtig om te gaan met iedereen. Het gebod des Heeren is inderdaad zeer wijd. Ook ten opzichte van de homofiele medemens. Daarom, wanneer op school, op je werk of op de vereniging het onderwerp te sprake komt, spreek er dan voorzichtig over. Verval niet in banaliteiten. Onderken dat het overeen levensgroot, een levenslang probleem kan gaan.

Ik ben misschien...

Misschien tob jij met de vraag of jij van iemand van het andere geslacht kunt houden. Denk niet te snel dat jij anders bent, zeker niet als je nog betrekkelijk jong bent. Zwijg er ook niet over. Probeer er met iemand over te praten. Geef vooral niet toe wanneer anderen die voor zichzelf reeds vastgesteld hebben dat ze anders zijn je benaderen. Spreek er met je ouders, je predikant, een kerkeraadslid of een jeugdleider over. Zoek in ieder geval begeleiding als het probleem steeds groter voor je wordt. Ook in dit blad staat een telefoonnummer voor jongeren die hun probleem aan niemand durven zeggen. En vergeet het gebed niet, ook niet als je meent alles verzondigd te hebben. Ben jij een groter zondaar dan David, Manasse of de moordenaar aan het kruis? Al was je een groter zondaar: het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon reinigt van alle zonden. Dat is de boodschap van het Evangelie die tot alle zondaren komt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 oktober 1995

Daniel | 32 Pagina's

Andersgeaard... hoe praat je daarover?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 oktober 1995

Daniel | 32 Pagina's