Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een bede om de werking des Heiligen Geestes

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een bede om de werking des Heiligen Geestes

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ontwaak noordenwind, en kom gij zuidenwind; doorwaai mijnen hof, dat zijne specerijen uitvloeien. Hooghed 4 : 16a.

l^eet u wat het beeld van vele kineren des Heeren is? Wat er gekeven staat van de gemeente van ieze: Maar dit heb Ik tegen u, dat ij uw eerste liefde hebt verlaten.

et is in de natuur - wel eens zeer lil, Geen blad aan de bomen beeegt zich. Dan spreekt men van fiadstilte. Wat is dat drukkend. et zou niet goed zijn, als het ia de ïtuur altijd windstilte was. De md is zeer nuttig. Wanneer er vade dampen zijn worden ze door ! wind weggevoerd. De wind zui-; rt de atmosfeer.

'indstilte in het zieleleven is zeer ihadelijk, Dan komt er geestelijke aagheid en verachtering. Geesteke windstilte is het beeld van Laitcea's gemeente. Rijk en verrijkt geen dings gebrek. Alles i» zo ïnauwend, alles is zo stil.

r is geen jagen meer naar de ijs der roeping Gods. Er is windilte. Is dat niet het beeld van zeer jlen van Gods kinderen? Er is dogheid en dorheid. Storm en onwejr zijn nog beter dan deze schadeike windstilte.

e Bruid smeekte om de werking in Gods Geest. De bruid begeerde i bediening des Geestes, Het is lar vurig verlangen dat de Geest es Heeren haar ziel mocht vervuln,

it deze bede spreken kleinheid en otmoed,

'e bruid gevoelt haar diepe afhanelijkheid, Z« heeft het niet voor 't rijpen, zoals velen in onze tijd reeneren. Zij weet heel goed, dat het eloof een gave Gods is. Het moet aar van 's hemels wege geschonen worden,

Wr ze blijft ook niet in moede-Josheid nederzitten. Zij bewandelt e weg, welke God ons in Zijn Gerigenis voorstelt. Zij smeekt om de ediening des Geestes, 'at is voor een ieder van ons de 'eg.

'e Heere wil er van den huize Jaobs om verzocht worden, opdat Hij el hen doe. Wanneer wij als een fm en verslagen zondaar tot Hem luchten, zal Hij ons zeker verlosen.

'e Geest des Heeren is rijk in Zön ediening. Hij openbaart zich op erscheiden wijze,

let is een Geest, die overtuigt van phuld en zonde. Maar ook een eest, die vertroostingen schenkt, 'aarom wordt Hij ons hier voorge-«M als een Noordenwind en een uidenwind.

Dit schijnt tegenstrijdig te zijn, maar het is niet zo.

Het is dezelfde Geest, maar onderscheiden in Zijn werkzaamheden. De Noordenwind is niet minder nodig dan de Zuidenwind.

Maar wij hebben liever de Zuidenwind,

Toch is de Noordenwind zo nodig. De werking van de Noordenwind is onmisbaar voor het geestelijke leven.

In de natuur brengt de Noordenwind koude met zich. Wij huiveren voor de koude adem van-de Noordenw'ind, Maar toch is deze wind nuttig voor het aardrijk. De Noordenwind zuivert de lucht van kwade dampen en doodt vele schadelijke insecten. In het geestelijke leven is de Noordenwind zeer nodig.

Ontdekking is voor ieder kind des Heeren noodzakelijk. De Noordenwind is speciaal de Geest der ontdekking. ' Wanneer Hij gaat waaien zien wij dat wij God kwijt zijn. Het geestelijke leven begint niet met jubelen en zingen. Het begint met treuren en wenen over onze zonden. Er wordt een droefheid naar God geboren, die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt.

Het wordt ons dan een smart des harten, dat wij tegen een goeddoend God gezondigd hebben. Wij zien, dat wij zonder God in de wereld ziJn, De Noordenwind is onmisbaar voor onze ziel. Hij maakt ons een gans verloren schepsel in onszelf voor God, Hij voert ons met smekingen en geween naar Gods genadetroon.

En dan is het Gods tijd om de Zuidenwind te zenden.

Wanneer wij een verbrokerie' eti verslagene van hart geworden zijn, wordt de Zuidenwind gezonden. Het licht gaat op voor onze ziel. De Heere spreekt tot ons hart. Het Woord des Heeren wordt voor ons geopend. De Heere past de beloften des Evangelies aan onze harten toe. Het geloof wordt ons geschonken. Er is een weg tot zaligheid.

Wij kimnen zalig worden door het dierbaar bloed van Christus. In Hem is er redding en behoudenis. De vertroostingen des Geestes worden on^? geschonken.

De Noordenwind is niet alleen nodig tot levendmaking. Hij is ons ganse leven nodig. Deze Wind moet steeds weer door de zielehof waaien om ons leven te zuiveren,

In onze hof is er dikwijls zo veel, dat afgebroken moet worden.

Vruchtbomen, die in een hof staan, hebben soms dood hout. Dat hout hoort er niet in. En weet u wat de Noordenwind doet? Hij neemt dat dode hout weg. Dat is nodig.

Is er in de hof, de zielehof van Gods kinderen nooit dood hout?

Soms heel veel. Ons geestelijk leven draagt weleens het beeld van een dorre boom,

In het begin van de weg, als de Heere Zijn volk het leven schenkt, wordt er meestal veel frisheid en groei gezien. Er werd veel gespro' ken over de weldaden des Heeren. De gemeenschap der heiligen werd beoefend. Daarna trad er verachtering in het geestelijk leven op. De frisheid en groenheid verdwenen,

WereldgeliJkvormigheid en dodigheid kwamen er voor in de plaats. Het geestelijke leven ging kwijnen. De dingen der eeuw^igheid raakten op de achtergrond. Wij waren niet meer zo ijverig in de' dienst des Heeren. Niet dat wij in grote zonden vielen, maar de Heere had niet meer de hoogste plaats in ons hart. Er komt zo spoedig verachtering.

no­ Daarom is de Noordenwind zo dig.

De Noordenwind des Geestes is de wrind der ontdekking, ontgronding en ontbloting.

In de natuur blijven wij geen kind. Wanneer wij gezond zijn is er groei. Zo is het ook in het geestelijke leven. In onze dagen is er bij velen van Gods kinderen geen groei te bespeuren. Zij spreken altijd over het oude aar leven zij bij. Daar hebben zij enoeg asin. Treurig verschijnsel! Wat is nodig? De Noordenwind des Geestes.

Waar bouwen wij op? Wij hebben wat gronden waarop wij bouwen.

De één bouwt op zijn bekering. Een ander op een gestaltelijke toestand en een derde op een belofte, Christus moet onze grond zijn. Alleen door Hem kunnen wü behouden worden. Als onze bekering oprecht is zullen wij zalig worden.

Maar er zijn zo veel schijnbekeringen. Velen bouwen hun grond van zaligheid op een gemoedelijke toestand. Anderen op een woord der Waarheid, dat hun voorgekomen is. Ons hart is zeer arglistig.

Alle beloften zijn in Christus ja en amen.

Daarom zullen de beloften, welke God aan Zijn uitverkorenen schenkt, hen uitdrijven naar de Belover, Dat kan niet anders. Christus moet ons persoonlijk dierbaar worden.

Christus moet ons van de Vader geopenbaard worden.

Het was de bruid om Christus te doen. Het moet ons persoonlijk te doen zijn om het eigendom te worden van die dierbare Immanuël. De weg om Hem te leren kennen is de weg der ontdekking.

Daarvoor is nodig de Noordenwind,

Zw.

Ds. G. A. Z.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 oktober 1947

De Banier | 8 Pagina's

Een bede om de werking des Heiligen Geestes

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 oktober 1947

De Banier | 8 Pagina's