Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

POSITIEBEPALING T.O.V. DE VRIJGEMAAKTEN TOEGESPITST OP DE PREDIKING (4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

POSITIEBEPALING T.O.V. DE VRIJGEMAAKTEN TOEGESPITST OP DE PREDIKING (4)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onlangs stelde een predikant dat tussen de Vrijgemaakten en de christelijke gereformeerden niet de Heilige Schrift in geding is, maar het bevindelijk element in prediking en geloofsbeleving. Wij spreken doorgaans over de schriftuurlijk-bevindelijke prediking als bepalend voor onze identiteit. Algemeen leeft onder ons de gedachte dat de vrijgemaakte prediking wel schriftuurlijk, maar niet zo bevindelijk is. Wat hier van te zeggen?

Onontkoombaar is het om in algemene termen te spreken, niet iedereen zal zich rechtgedaan voelen, maar ter wille van een zo scherp mogelijk beeld van de prediking in beide Kerken zal dit moeten.

Schriftuurlijk is bevindelijk?

Naar onze overtuiging mag de aanduiding “bevindelijk” niet als een extra naast “schriftuurlijk” worden gezien. Dan wekken we de indruk dat christelijke gereformeerden en Vrijgemaakten het in principe eens zijn: er is geen leergeschil, maar in de uitwerking en toepassing gaan we elk een eigen weg. De Vrijgemaakten zeggen eerder “Amen” dan de chris-telijke gereformeerden. Zij geven de uitleg van de tekst en daar blijft het meestal bij. Wij gaan (na de tussenzang?) nog even door en maken een persoonlijke toepassing. De vraag naar de beleving van zonde en genade is de algemene toespitsing van de preek. Terwijl het eventuele toepassende element in de vrijgemaakte prediking meer gericht is op de actualiteit. Dus: als ook Vrijgemaakten van een toepassing spreken, dan is dat doorgaans toch anders gericht en gevuld dan bij ons. Het spreken van schriftuurlijk-bevindelijk is dus niet zo verhelderend als het lijkt en kan zelfs misverstanden in stand houden. Want schriftuurlijk moet toch voldoende zijn als wezensaanduiding van de prediking. Alleen de Schrift en geheel de Schrift leert ons de Reformatie en onze Belijdenis. In de voorstelling van “bevindelijk” als iets extra’s wordt het verschil tussen de prediking in beide Kerken van ondergeschikte betekenis. Gevolg van een eigen historie en positie in het geheel van de Kerken die uit de Reformatie voortkomen.

Geen ketter

Een ambtsdrager die na de preek de predikant de hand drukte, hoewel hij met de preek de grootste moeite had, verdedigde zijn handelwijze met te zeggen: „De dominee preekt geen dwalingen, hij is geen ketter.” Hier zien we de zelfde gedachte: Je kunt heel schriftgetrouw het Woord bedienen en toch iets wezenlijks missen. Mijns inziens moeten we deze voorstelling afwijzen. Een predikant kan ernstige kritiek op zijn preken ontmoeten, zelfs zodanig dat zijn positie onhoudbaar wordt, terwijl er toch ook weer geen enkele vorm van vermaan of tucht wordt toegepast, „want de dominee brengt wel Gods Woord.”

Al de raad Gods

De opdracht van het predikambt is om „het Woord te verkondigen”, Hand. 8:4. Van Petrus staat dat hij „woorden tot u zal spreken door welke gij zult zalig worden”, Hand. 11:14. Dat ene Woord van God is als het hemelse licht dat in een breed spectrum uiteenvalt. Het komt door de Heilige Geest op de zondaar toegesneden in het hart. Gods menigerlei genade wordt bediend. Al de raad Gods wordt verkondigd, Hand. 20:27. Paulus kan de Efeziërs verklaren „hoe ik niets achtergehouden heb van hetgeen nuttig was dat ik u niet zou verkondigd en u geleerd hebben.” Gods Woord dat gepredikt wordt is de „bediening der verzoening”, 2 Cor. 5:18. Dat is een gewichtige zaak, vanwege de schrik des Heeren en de liefde van Christus. De prediking van het Woord is het spreken van de levende God, Die door Zijn Geest het zondaarshart wil openen, opdat het acht zal geven op wat gesproken wordt, Hand. 16:14. het boek Handelingen laat duidelijk zien hoe de apostolische prediking komt tot verloren zondaren, Jood of heiden, opdat zij zich bekeren tot God en geloven in de Heere Jezus.

Wanneer de Heilige Geest overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel, dan zal de prediking deze zaken hebben te verklaren. Kortom, de rechte prediking van het Woord is van zichzelf bevindelijk: erop gericht om ingang te krijgen in het hart en vrucht te dragen in het leven. Een prediking die ‘slechts’ voorwerpelijk de heilsfei- ten voorstelt, is niet schriftuurlijk te noemen. Dat laatste geldt overigens ook een prediking die slechts beschrijft hoe de zaken onderwerpe- lijk beleefd (moeten) worden. Zoals ook het “zeker weten” van Zondag 7 zonder het “vast vertrouwen” geen zaligmakende betekenis heeft. Wat bij de Heere één is, scheide de mens niet. De eerlijkheid gebiedt om van onschriftuurlijke prediking te spreken wanneer wezenlijke elementen ontbreken en niet kan worden gezegd: „Deze prediking getuigt van de drie stukken, de twee wegen en de ene Naam.” De woordbediening is wel een zeer verantwoordelijke arbeid, zowel naar de prediker als naar de hoorder. Het is ten oordeel of ten voordeel. Ook bij nalatigheid van de prediker om de goddeloze van zijn zondige weg te vermanen, zal het bloed van zijn hand geëist worden, Ezech. 33:8. De Heere gebood de profeet tot het huis Israels te zeggen: „Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 2002

Bewaar het pand | 8 Pagina's

POSITIEBEPALING T.O.V. DE VRIJGEMAAKTEN TOEGESPITST OP DE PREDIKING (4)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 2002

Bewaar het pand | 8 Pagina's