Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Musicus voor een breed publiek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Musicus voor een breed publiek

Peter Wildeman: „Steeds vaker probeer ik wat klassieke nummers in het repertoire te brengen"

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Wat willen jullie horen? Peter Wildeman bedient zijn concertpubliek naar wens. Dit jaar is hij vijftien jaar lang actief als organist, pianist en dirigent. In augustus en september tekent hij voor drie jubileumconcerten, speciaal voor de abonnees van Terdege. Men kan daarvoor verzoeknummers bij hem indienen.

Wildeman heet de man, Lisse is de plaats waar hij in 1972 ter wereld kwam. De jonge Peter studeerde orgel bij Leen Schippers en piano bij Nan de Cock. Al vroeg werd hij organist van het meisjeskoor De jonge Lofstem in Lisse en van het mannenkoor Datheen in Leiderdorp. Hoewel zijn vader een opleiding in de muziek niet zag zitten –daar was volgens hem geen droog brood in te verdienen– wilde Peter toch naar het conservatorium. Met zijn mavo-diploma op zak reisde hij af naar het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In een gesprek werd hem daar duidelijk gemaakt dat maar weinig studenten hun beroep in de orgelwereld vonden. Dat bracht hem ertoe van een conservatoriumstudie af te zien. Hij ging naar de meao in Amersfoort. Zijn toekomst zou een of andere kantoorbaan worden. Intussen studeerde hij koordirectie bij Cees het Jonk en werd hij organist van de Gereformeerde gemeente in Lisse. Van lieverlee raakte hij steeds meer in de koorwereld verzeild. Hij werd dirigent van een aantal koren en ging bij het LOI de cursus Elementaire Muziekleer volgen. Die bracht echter niet wat hij ervan verwachtte. Het werd uiteindelijk de avondopleiding aan de Schumann-Akademie in Amsterdam en Peter ging orgelles nemen bij Jan Bonefaas in Gorinchem. Aan de Schumann-Akademie, de hogeschool voor muziekvakopleiding in deeltijd, rondde hij het theoretisch gedeelte af. Na zijn trouwdag is het er niet meer van gekomen het praktisch gedeelte te voltooien. Door zijn huwelijk verhuisde hij van Lisse naar Tholen. Zijn functie als kerkorganist liet hij in Lisse achter zich.

Jong talent
In zijn meao-tijd liep Peter Wildeman stage bij STH-Records in Hoevelaken. Met de kennis die hij daar opdeed, kwam hij uiteindelijk ook in de cd-wereld terecht. Die opende voor hem de deur naar een concertpraktijk binnen en buiten de landsgrenzen. Hij schreef koraalbewerkingen voor orgel en breidde dat later uit met instrumentale muziek voor onder andere piano, hobo, trompet, dwarsfluit en panfluit. In de reformatorische gezindte bespelen veel mensen een instrument, weet hij. „Vroeger beperkte dat zich tot orgel. Tegenwoordig blijft het daar niet bij. In onze kringen zie je ook steeds meer orkestjes geboren worden. Omdat er veel vraag bleek te zijn naar zijn bewerkingen voor orgel en andere instrumenten, is hij die in eigen beheer gaan uitgeven.
De musicus merkt dat zijn instrumentale concerten veel publiek trekken. Met dwarsfluitiste Daniëlle van Laar maakte hij diverse cd-opnamen. Zijn muziek- en cd-uitgeverij draagt de naam Interclassic Music. Intussen heeft hij aan een paar honderd cds meegewerkt en er ongeveer honderd zelf uitgegeven. „Niet dat ik aan alle honderd zelf een bijdrage heb geleverd. Ik wil ook anderen een kans geven. Toen ik zelf als 18-jarige de kans kreeg een cd vol te spelen, vond ik dat heel erg leuk. Het is tenslotte toch een kans om je te promoten. Wanneer ik nu jong talent ontdek, wil ik dat ook een kans geven. Ik ontdekte op een gegeven moment de pianiste en panfluitiste Gerlinda van den Berg uit Elspeet en de violiste Corrie Wielink uit Nunspeet. Samen vormen die nu het Duo Friends. Gerlinda deed onlangs eindexamen piano aan het Conservatorium inTilburg. Maar ook als pianist is het moeilijk om aan de bak te komen. De meesten nemen een paar lesklanten en zoeken elders een deeltijdbaan. Je ziet dat er sinds mijn gesprek destijds in Den Haag weinig is veranderd.

Warme bakker
Behalve aan het orgel heeft Peter Wildeman zijn liefde ook verklaard aan de piano. „Piano vergt een heel andere manier van spelen. Een belangrijk aspect is de fijne techniek. Bij de befaamde organist van de Grote Kerk in Gorinchem, Jan Bonefaas, leerde Peter Wildeman veel Bach en Franck spelen en ook improviseren.

Hoe heb je je daarna verder ontwikkeld op orgelgebied?
„Ik geef in verhouding niet zo veel orgelconcerten, omdat ik ook veel koorconcerten dirigeer en meewerk aan instrumentale concerten. En als ik gevraagd wordt, vraag ik altijd aan degenen die een concert organiseren: Wat willen jullie graag horen? Meestal wordt er een voorkeur uitgesproken voor geestelijke liederen, improvisatie en orgelliteratuur. Met deze ingrediënten verzorg ik dan een klassiek programma. Doorgaans begin ik met iets uit de Barok, Bach of Händel, dan wat uit de Franse orgelliteratuur of iets van Amerikaanse bodem, waar ook aardige dingen verschijnen. Soms ook een thema met variaties om wat klankfacetten van het desbetreffende orgel te laten horen, bijvoorbeeld Merck toch hoe sterck van Cor Kee, en tot slot een improvisatie.
Wanneer ik met anderen speel, zoals met Daniëlle van Laar, kies ik vaak als thema: Een muzikale wereldreis. Van ieder land probeer ik dan wat muziek bij elkaar te sprokkelen. Zo kom je diverse muziekstijlen tegen.

Is improvisatie een beetje je handelsmerk? Een soort muzikale klapper die valt af te lezen aan je veel gevraagde improvisaties en het aantal cds dat je daarvan afzet?
„Voor wat de stijl van mijn improvisaties betreft, rangschik ik me onder de warme bakker. Dat zit hem in het registreren met fluit 8, 4 en 3 en tremulant of de diverse strijkers. Een bewerking van een melodie, met uitkomende stem, afgewisseld met een toccata of een koraal doet het altijd goed. Ik vind dat zelf ook mooi. Soms kies ik voor een thema met variaties van mezelf. Op de Schumann-Akademie heb ik heel goed muziekschrijven geleerd. Je kunt natuurlijk in het wilde weg gaan improviseren, maar als je iets goed wilt doen, vraagt het de nodige voorbereiding. Ik werk regelmatig een improvisatie van tevoren uit op papier. Eigenlijk is het dan geen echte improvisatie meer.

Mooi zingen
Naast het binnenlandse muziekprogramma staan enkele buitenlandse trips vast, iets wat Peter Wildeman graag doet. Voor 28 en 29 oktober staat er een samenzangreis naar Heidelberg op de rol, met als thema de Heidelbergse Catechismus. Ds. D.J. Budding zal deze reis leiden. Op 25 en 26 november is er een koorreis naar Parijs en van 3 tot 16 mei 2006 een naar Canada.
„Door over de eigen grenzen te kijken, krijg je een bredere visie op alles. Zo maakte ik tijdens een reis met het Shaare Zedekkoor door Israël kennis met de manier waarop de Joden in hun traditie de psalmen zingen. Totaal anders dan wij gewend zijn. Voor het koor heb ik daarna enkele psalmen een beetje in die stijl geschreven.
Peter Wildeman heeft twee koorcatalogussen met elk 50 zichtexemplaren van zijn koormuziek beschikbaar. Het is de bedoeling dat hij alles wat hij voor gemengd koor, mannenkoor, jeugd- of jongerenkoor heeft geschreven, gaat uitgeven.

Welke ontwikkelingen verwacht je bij het muziekpubliek in de reformatorische gezindte?
„Ongetwijfeld zullen meer mensen verschillende instrumenten gaan bespelen. Vroeger was het alleen orgel. De piano kwam in onze kringen niet veel voor. Dat is nu wel over. Veel mensen spelen nu naast orgel ook piano. Van enige argwaan in de richting van dit instrument en ook de andere instrumenten is geen sprake meer. Vooral heel veel jongeren doen aan muziek.

Is er sprake van een verandering van muzikale smaak?
„Ik merk dat de koren veel kritischer worden. Ook naar de dirigent toe. Omdat er zoveel cds worden uitgegeven, zie je dat het publiek eveneens kritischer wordt. Een doorsnee koor met relatief weinig leden neemt niet zo vlug een cd meer op.

Cds uitgeven is volgens Peter Wildeman een kwestie van vraag en aanbod. Hij speelt deels in op wat het publiek wil, op wat het mooi vindt. „Vaker dan ooit wordt nu de vraag gesteld: Wat voegt het toe? Overigens ben ik van mening dat je die vraag altijd moet stellen. Koren willen graag mooi zingen, in een mooie kerk en met een origineel programma. Daarnaast zijn er koren die graag alleen maar het muzikale-fruitmand-repertoire zingen. Als ik de kans krijg, probeer ik steeds vaker er wat klassieke nummers in te brengen. Je merkt dat een wat ander klankidioom verfrissend werkt. Ook bij andere koren zoek ik naar dingen die aan het standaardrepertoire iets toevoegen. Zo heeft Johan Bredewoud een aantal psalmbewerkingen geschreven op nieuwe melodieën. Die doen het goed.

Hoe zie je jezelf staan in de muzikale wereld?
„Eigenlijk wil ik me nergens onder scharen, bij geen enkele categorie en in geen enkel kringetje. Ik ga graag mijn eigen gang. Natuurlijk word ik vergeleken met een aantal musici die in de romantische hoek zitten. Op zich vind ik dat niet erg, want ik doe gewoon dingen die ik zelf mooi vind, die spontaan in me opkomen. Ik doe niet iets omdat een ander het ook doet. Het stemt uiteraard dankbaar dat er publiek is voor wat ik doe.

Hoe ga je om met kritiek?
„Natuurlijk doet kritiek je wat. Wel probeer ik eruit te destilleren of het serieuze kritiek is of niet. Van de eerste wil ik leren. De tweede is nogal eens gestoeld op afgunst, een fenomeen dat in het muziekwereldje niet onbekend is. Gelukkig ontmoet ik veel positief ingestelde musici. Met elkaar hebben we dan maar één doel voor ogen en dat is: mooie muziek maken, het liefst met een boodschap.

Voel je je een beetje buitengesloten door de officiële muziekwereld?
„Nee. Ik richt me op een bepaald publiek. Er zijn anderen die zich specialiseren in bijvoorbeeld de muziek van Bach. Dat moeten ze vooral doen en ze zijn daar dan vele keren beter in dan ik. Ik richt me wel op wat anders.


U kunt zelf verzoeknummers indienen!
Jubileumconcerten voor Terdegeabonnees
In verband met zijn 15-jarig jubileum heeft Peter Wildeman drie jubileumconcerten gepland, speciaal voor de abonnees van Terdege:
1. Nunspeet, Gereformeerde Kerk, Driestweg.
Zaterdag 27 augustus, aanvang 19.30 uur.
Programma: Instrumentaal concert met samenzang. Duo Friends (Corrie Wielink, viool, en Gerlinda van den Berg, panfluit) en Peter Wildeman, orgel. Tevens quatre-mains op piano door Peter Wildeman en Gerlinda van den Berg.
2. Rhenen, Cunerakerk.
Zaterdag 3 september, aanvang 19.45 uur
Programma: Instrumentaal concert en koor- en samenzang. Daniëlle van Laar, dwarsfluit, en Peter Wildeman orgel. Groot Samengesteld koor, bestaande uit het Canadakoor en Veenendaalse koren; Gem. Koor Con Amore en jeugdkoor The Messengers. Koorbegeleiding: Martin Weststrate.
3. Zierikzee, Nieuwe kerk, (de Dom van Zierikzee).
Zaterdag 17 september, aanvang 19.45 uur
Programma: Instrumentaal concert en koor- en samenzang. Gouden trompetten: (Wilhelm Groenendijk en Sjaak Berrevoets, trompetten en bügel.) M.m.v. Groot Zeeuws Jongeren en gemengd Koor (Chr. Gem. Eilandenkoor uit Zierikzee en Jongerenkoor Matthanja uit Goes). Samengesteld kinderkoor (Chr. kinderkoor Bid en Zing uit Nieuwe Tonge en Jeugdkoor Jedaja uit Nieuwerkerk). Koorbegeleiding: Martin Weststrate.
Verzoeknummers voor de jubileumconcerten kunnen worden ingediend via www.peterwildeman.nl
Naast de koren die aan deze concerten meewerken, dirigeert Peter Wildeman ook nog twee koren uit Werkendam: Kinderkoor Asaf en Jongerenkoor Cantilena.

Kaarten en cds bestellen
Kaarten voor deze drie concerten zijn alleen via Terdege te bestellen. Volwassenen € 6,95, kinderen t/m 12 jaar € 3,50. Bij aankoop van een of meer cds van Peter Wildeman krijgt u extra korting: volwassenen betalen dan voor een concert € 5,00, kinderen € 2,50.
Zie voor de beschrijving en de prijzen van de cds van Peter Wildeman de catalogus van Bestelservice achter in deze Terdege. U treft daar ook de bestelbon aan waarmee u de concertkaarten en de cds kunt bestellen.


Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 juni 2005

Terdege | 92 Pagina's

Musicus voor een breed publiek

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 juni 2005

Terdege | 92 Pagina's