+ Meer informatie

Welzijn van leerling moet centraal staan

Eindrapport „commissie schoolgrootte"

4 minuten leestijd

DEN HAAG — De centrale overheid, schoolleiding, onderwijsgevenden en ondersteuners moeten het welbevinden van leerlingen op school tot een leidend beginsel voor het onderwijsbeleid maken.

burg en Bremen was het vrijdagmiddag zonnig. In het weekeinde gaat de wind langzaam iets meer naar noordoost draaien en kan wat drogere lucht worden aangevoerd zodat we geleidelijk wat zonniger voorjaarsweer mogen verwachten. Het is waarschijnlijk dat het hogedrukgebied zoals de computerweerkaarten berekenen ook begin volgende week in onze buurt blijft en daardoor droog lenteweer zal geven waar vooral de landbouw blij mee zal zijn, zeker na een zo extreem natte maart. De temperaturen zullen overdag in de buurt van 13 tot 17 graden liggen.

Tot deze bevinding is de commissie schoolgrootte voortgezet onderwijs gekomen in haar eindrapport, dat gisteren in Den Haag aan staatssecretaris De Jong van onderwijs en wetenschappen is aangeboden. De commissie.concludeert ook dat Het weer van gisteravond 7 uur. Station Amsterdam De Bilt Deelen Eelde Eindhoven Den Helder Rotterdam Twente Vlissingen Zd. Limburg Aberdeen Athene Barcelona Berlijn Bordeaux Brussel Frankfort Geneve Helsinki Innsbruck Klagenfurt Kopenhagen Lissabon Locarno Londen Luxemburg Madrid Malaga Mallorca München Nice Oslo Parijs Rome Split Stockholm Wenen Zurich Casa Blanca Instanbul Las Palmas Beiroet Tel-Aviv Tunis Weer geheel bew. geheel bew. geheel bew. geheel bew. geheel bew. geheel bew. geheel bew. geheel bew. geheel bew. mist half bew. niet ontv. motregen zwaar bew. licht bew. geheel bew. licht bew. half bew. geheel bew. licht bew. licht bew. geheel bew. geheel bew. zwaar bew. zwaar bew. geheel bew. half bew. half bew. regen licht bew. licht bew. motregen zwaar bew. zwaar bew. onbew. licht bew. licht bew. zwaar bew. onbew. niet ontv. zwaar bew. niet ontv. licht bew. half bew. Temp. 10 gr. 11 gr. 14 gr. 11 gr. 11 gr. 8 gr. 9 gr. 13 gr. 9 gr. 10 gr. 11 gr. 14 gr. 14 gr. 21 gr. 10 gr. 19 gr. 18 gr. 7 gr. 21 gr. 15 gr. 8 gr. 15 gr. 20 gr. 13 gr. 12 gr. 14 gr. 21 gr. 15 gr. 17 gr. 17 gr. 6 gr. 13 gr. 18 gr. 21 gr. 12 gr. 12 gr. 15 gr. 19 gr. 21 gr. 19 gr. 23 gr. de grootte van een school niet de doorslaggevende factor is die van invloed is op de beleving van de school door de leerling. Minstens zo belangrijk daarvoor zijn de schoolorganisatie, groepen leerlingen die zo lang mogelijk bij elkaar blijven en een duidelijk herkenbare identiteit van de school.

Paarmee heeft de commissie de opvatting weerlegd dat het leven van de leerling op een grote school beroerder is dan op een kleine. Ook de staatssecretaris dacht zes jaar geleden nog, dat een leerkracht op een grote school onmogelijk gewetensvolle aandacht kan besteden aan elke leerling. Hij denkt er nu anders over.

Steeds meer

Zès jaar geleden verzocht de Tweede kamer de voor- en nadelen van de schoolgrootte voor de leerling na te gaan. Daarover was voordien ook al veel te doen, niet alleen in ons land. Steeds meer kinderen gingen voortgezet onderwijs volgen wat de schoolgrootte beïnvloedde. Na de kameruitspraak werd in '76 de commissie geïnstalleerd die thans haar eindrapport gereed heeft.

Relatie

De commissie schoolgrootte acht het niet verantwoord enige algemeen geldende „optimale schoolgrootte" aan te bevelen. Er is een duidelijke relatie tussen grootte van de scholen voor voortgezet onderwijs en het schoolwelbevinden van de leerlingen. Ze is evenwel beperkt in haar werking en niet beslissend. Deze relatie wordt mede bepaald door factoren als schooltype en de mate van verstedelijking van de plaats waar de school staat.

De overheid moet bevorderen dat op de scholen voor voortgezet onderwijs een schoolwerkplan wordt ingevoerd, vindt de commissie. Bestuur, leerkrachten, ouders en in bepaalde gevallen leerlingen, kunnen daar een herkenbare identiteit in neerleggen. Zulke scholen spreken hen aan. Hierbij gaat het om levens- en wereldbeschouwlijke, pedagogisch-didactische en schoolorganisatorische inzichten en keuzen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.