Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leeswijzer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leeswijzer

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wandelen met God
In de Bijbel lezen we dat Henoch en Noach wandelden met God (Genesis 5: 22-24 en 6:9). Wandelen betekent dat ze de Heere dienden in ware heiligheid. Hoewel ook Henoch en Noach kinderen van Adam waren, zijn ze door genade in Gods weg mogen gaan. Over het wandelen met God hield Thomas Boston (1676-1732) een serie preken. Deze preken zijn nu voor het eerst in het Nederlands vertaald.
Boston hield deze preken in 1716, voor hem een aangrijpend jaar, omdat één van zijn kinderen in dat jaar overleed.
De preek gaat eerst in op het leven van Henoch. Door zijn levenswandel heeft Henoch in de eerste wereld gesproken. “Het was een prediking met zijn leven.” Wandelen met God is geen zaak van beschouwen en praten, maar van doen! “God zal nooit de godsdienst van mensen afmeten aan mooie woorden of een schitterende belijdenis, maar wel aan de gang van hun leven en handelen, in geloof, liefde en andere morele plichten.” Wandelen met God is het dienen van de Heere.
Thomas Boston gaat eerst in op de grondslag voor dit dienen. Hij wijst op wedergeboorte, geloof, verzoening en bekering. Dat is nodig om de Heere oprecht te dienen.
De dienst des Heeren krijgt gestalte in het volle leven. Boston bespreekt allerlei situaties waarin de kinderen Gods worden geleid. “Zij die hun godsdienst bepreken tot hun godsdienstige werken en die niet uitbreiden tot hun handelen in het natuurlijke en in het burgerlijke, dienen God helemaal niet.” Voor een zondagschristendom zijn we bij Boston aan het verkeerde adres.
Het is ook belangrijk dat de dienst des Heeren gestalte krijgt in ons gezinsleven. Henoch “wandelde met God in zijn gezin, als vader en echtgenoot, in de huwelijkse staat. als u dus met God wandelt, zal dat openbaar komen in de betrekkingen waarin u staat, want genade maakt een goede man, een goede vrouw, een goede baas, een goede knecht.”
Boston wijst erop dat er maar weinigen zijn die de Heere oprecht dienen. Vandaar dat er ook aansporingen in deze preken staan voor dode zondaren.
“We moeten in de plicht onze verdorde hand uitstrekken, in de hoop op de inwerking vanuit Hem.” Gods kinderen worden bemoedigd. “Er is een vreugde, een edele, klare vreugde in het wandelen met God (…) Deze vreugde komt op uit het getuigenis van het geweten en dat is een verlustiging voor de ziel.”
Kortom een mooi en leerzaam boekje van één van onze oudvaders.
Van harte aanbevolen.

Thomas Boston, En Henoch wandelde met God (Houten: Den Hertog 2012) ISBN 9789033124471; 122 blz.; € 12,90.

ds. W. Visscher

---
God spreekt
Iedere keer opnieuw luisteren we naar de Bijbel, gaan we naar de kerk. Wat horen we dan?
Ds. A.A. Egas stelt daarbij de vraag of je daarbij in de gaten hebt dat God Zelf tot je spreekt.
Hij heeft een boodschap aan jou.
Hij wil Zijn brief uit de hemel jou laten lezen. De auteur gaat in op het spreken van God in de natuur maar het boek gaat vooral over het spreken in de Bijbel en door de Bijbel. Veel jongeren stellen zich de vraag: hoe ervaart een mens Gods spreken vandaag. Ds. Egas legt duidelijk uit wat het betekent dat God spreekt door Woord en Geest en dat de Heere daarin persoonlijk tot ons kan en wil spreken. De roep om onze eigen weg te verlaten, komt tot ons allen. Het is die roep die ons overreed en onze wil krachtdadig over buigt. Gods roepen krijgt dan een antwoord in het roepen van een zondaar om genade. Ook laat de auteur vanuit de Bijbel zien hoe Gods spreken zondaren leidt naar Christus en kan en wil brengen bij de vrijspraak van de zondaar door God. Leven, eeuwig leven is de heerlijke vrucht van het spreken van God in het leven van een zondaar. Het boek sluit af met de wens en bede: “Moge de Heere dan zo bevrijdend spreken, ook in jouw leven.” met het oog daarop zou jij dit boek moeten lezen.

ds. A.A. Egas, Hoe spreekt God tot mij? (Houten: Den Hertog 2011) ISBN 9789033123023 100 blz.; € 12,50.

ds. L. Terlouw

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 april 2012

Daniel | 36 Pagina's

Leeswijzer

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 april 2012

Daniel | 36 Pagina's