Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Afkomst van Claudia’s droom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Afkomst van Claudia’s droom

BIJBELTEKST BEGREPEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bijbeltekst begrepen
Het gezegde ‘dromen zijn bedrog’ gaat in de Heilige Schrift niet op. Dromen zijn een middel om een boodschap van hogerhand door te geven. Al geruime tijd ligt er een vraag hoe wij de droom van de vrouw van Pilatus hebben te zien: was deze afkomstig van God om Jezus’ onschuld te betuigen of moeten we aan een andere oorsprong denken?

Claudia
Opeens duikt ze in de lijdensgeschiedenis op. Volgens de overlevering heette ze Claudia. Er wordt slechts één vers in de Bijbel aan haar gewijd: Mattheüs 27:19. Tijdens het proces tegen Jezus laat ze haar man (mondeling of schriftelijk) een korte boodschap bezorgen, juist op het moment dat Pilatus op de rechterstoel zit en het officiële vonnis moet vellen. Claudia komt met het dringende advies om zich in ‘de zaak Jezus’ afzijdig te houden. ‘Heb toch niet te doen met die Rechtvaardige.’
De reden is dat zij beklemmend van Hem heeft gedroomd. Ze geeft zelfs aan in haar droom veel geleden te hebben omwille van Jezus. Dit heeft tot gevolg dat een onheilspellend gevoel zich heeft meester gemaakt van Claudia. Als haar man meewerkt aan de veroordeling van deze Beklaagde, dan kon het wel eens verkeerd met hem (Pilatus) aflopen.

Uit welke bron?
Rond de duiding van deze droom bestaan er verschillende verklaringen:
1. Het is een psychologische kwestie. Claudia heeft iets opgevangen van Jezus’ arrestatie. Het is haar duidelijk hoe verhit de gemoederen van de Joden zijn. Haar man is in alle vroegte uit zijn bed gehaald. Zelf is ze weer in slaap gevallen, maar in haar onderbewustzijn werken de spanningen rond Jezus door. Op zichzelf is dat herkenbaar. Hoe vaak dromen we niet van dingen die ons bezighouden. Hoewel er in deze verklaring een kern van waarheid schuilt, is er toch meer aan de hand.
2. Volgens sommige uitleggers komt Claudia’s droom uit de koker van de duivel. Luther zat op dit spoor. Hij dacht aan een demonische poging om Jezus’ kruisiging op het laatste moment te verhinderen. Pilatus’ vrouw werd door de boze als een instrument gebruikt om Gods heilsplan te dwarsbomen.
3. Het lijkt me echter juister om Gods hand achter deze droom te zien. Verreweg de meeste uitleggers (onder wie Calvijn) denken in deze richting. Vooral in het evangelie naar Mattheüs hebben dromen de functie van een Goddelijke openbaring. Denkt u maar aan de beide dromen van Jozef (1:20 en 2:13) en aan de droom van de wijzen uit het oosten (2:2).

Bedoeling
Als we kiezen voor de laatste uitleg, komt meteen de vraag boven welke bedoeling God met Claudia’s droom heeft. Er zijn in ieder geval twee dingen te noemen:
1. Nadrukkelijk wordt vanuit onverwachte hoek Jezus’ onschuld betuigd. De vraagsteller wijst zelf ook al op dit aspect. Wonderlijk genoeg noemt de heidin Claudia Jezus ‘die Rechtvaardige’. De droom van Pilatus’ vrouw onderstreept dat onze Middelaar onschuldig ter dood is veroordeeld. Ten diepste is het God de Vader Zelf, Die op dit moment Jezus’ onschuld laat oplichten. Waarom? Omdat hierin nu precies het geheim van de verzoening ligt. Als Rechtvaardige heeft Christus geleden voor ónrechtvaardigen. En de vrucht van dit lijden is dat schuldige zondaren door God worden vrijgesproken.
2. Tevens bevat Claudia’s droom een waarschuwing voor Pilatus. Het stoplicht springt op rood. ‘Man, pas op voor de veroordeling van een Onschuldige!’ Maar de stadhouder stopt niet, en geeft Jezus uiteindelijk over om gekruisigd te worden. Ook al heeft Pilatus een plaats in Gods reddingsplan, toch is hij als rechter zelf verantwoordelijk voor het vonnis dat hij velt. In vers 24 wast hij demonstratief zijn handen in onschuld, maar zo onschuldig is hij niet. Pilatus heeft gekozen tégen Jezus, ondanks de indringende waarschuwing van zijn vrouw. Eenmaal worden de rollen omgekeerd, en komt Pilatus voor Jezus te staan. Dat is om te huiveren! Mogelijk is Claudia’s lijden tijdens de droom veroorzaakt doordat ze iets van het eindgericht heeft gezien.

Niet neutraal
Ten slotte nog één ding: Claudia dringt aan op neutraliteit. ‘Heb toch niet te doen met … Laat je niet met die Jezus in.’ Maar het is onmogelijk om een neutrale houding aan te nemen tegenover Christus. Wie niet vóór Hem is, is tégen Hem. Zo scherp liggen de zaken in het evangelie.
Aan het einde van dit artikel keren we de boodschap van Claudia om, en we drukken het elkaar op het hart: heb toch wél te doen met deze Rechtvaardige. Buig eerbiedig voor Hem. Wie zichzelf aan Hem toevertrouwt, ontvangt in Hem vergeving en eeuwig leven. Mijn schuld wordt door Zijn onschuld bedekt. En ik mag met Hem ruilen: Hij mijn óngerechtigheid, en ik Zijn gérechtigheid.

Nieuwe vragen voor de rubriek ‘Bijbeltekst begrepen’ kunnen worden ingestuurd naar de redactie (adres zie colofon op pag. 12) of gemaild worden naar geref.bond@tiscali.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 oktober 2006

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Afkomst van Claudia’s droom

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 oktober 2006

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's