Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heere hoort het gebed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heere hoort het gebed

Tweede bondsdaglezing

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

't Is alweer enige tijd geleden, 't Was op m'n kamer op school. Een jongen van 18 jaar zat tegenover me. Ik had hem gevraagd: „Bid je nog wel? " En toen werd het stil. Hij zat te bijten op z'n lip, en ineens barstte hij in snikken uit als een klein kind. , , Meneer, u moest eens weten hoeveel ik ervoor gebeden heb en u ziet het: 't Lukt niet, 't gaat niet, dat wordt zakken. U moest eens weten hoeveel ik ervoor gebeden heb en nu kan ik niet meer bidden".

Heeft jouw gebed wel zin?

Ken je dat verlammende gevoel. „Het helpt niet"? Ik heb zo gevraagd of de verkering mocht aan blijven, ik heb zo gevraagd of ik die baan mocht krijgen, ik heb zo gebeden voor die zorg in ons gezin, ik heb zo gebeden voor datgene in mijn persoonlijk leven waarmee ik bij niemand durf te komen, ik heb zo gebeden toen m'n moeder ziek was, en nu is ze toch overleden en ik kan haar niet missen.

Ken je die vraag: „Heeft mijn gebed wel zin? " Dan wordt het onmogelijk om te bidden. En dan zijn er onder ons die het nalaten. Er zijn er onder ons, die 's avonds als een heiden in bed kruipen. Onverschillig. Er zijn er ook onder ons die het gebed even gauw afraffelen: zo, dat hebben we weer gehad. Maar zijn er ook onder ons, die worstelen om en in het gebed? Hoe het met jou ook mag zijn, op die vraag „Heeft mijn gebed wel zin? ", moet een antwoord gegeven worden. Hoe is het met jouw bidden? Mag ik jullie nu allemaal eens vragen: „Hebben jullie allemaal gisteravondje knieën gebogen en wéét je dan nog watje gevraagd hebt? "

Het antwoord op de vraag „Heeft mijn gebed wel zin? " is: „De Heere hoort het gebed".

De Heere hoort het gebed

Misschien zegje nu wel: „Natuurlijk, dat zeggen ze in de kerk altijd: de Heere hoort het gebed. Natuurlijk".

Maar dat is geen antwoord van mij, het staat in het onfeilbare Woord van God, in Psalm 65 : 3: Gij hoort het gebed; tot U zal alle vlees komen".

Zo waarachtig als Ik leef, zegt de God der waarheid. Ik hoor! Ik ben niet doof. Ik zie je als je daar ligt op je knieën voor je bed, woordeloos, zuchtend, als je niet bidden kunt of misschien niet bidden wilt. Hij hoort het gebed, wat je boze hart samen met de vader der leugenen, ook zeggen mogen.

Misschien denk je nu wel: „Ja, de Heere hoort alleen het gebed van Zijn kinderen, van die mensen die echt kunnen bidden". Nee hoor! Luister eens wat er staat in het Woord: „Tot Hem zal alle vlees komen".

Tot Hem zal alle vlees komen

Wie zijn dat: alle vlees? Dat ben jij en dat ben ik. Wij worden in de Heilige Schrift getekend als vlees. Van de eerste wereld staat geschreven, en dat geldt ook van ons, dat alle vlees zijn weg verdorven heeft voor God. Ook staat er in het Woord van God dat alle vlees is als gras, zo vergankelijk. En om niet meer te noemen van dat vlees, om je te laten voelen vanuit de Schrift wie tot God mogen en moeten naderen in het gebed, wiens gebed de Heere hoort: het bedenken des vleses, van jou en van mij, is vijandschap tegen God.

Tot Hem zal alle vlees komen. Zulke mensen, ook jonge mensen, die hun weg voor God hebben verdorven, die zo vergankelijk zijn als gras, en vijandig tegen God, geneigd om God en hun naaste te haten: tot Hem zal alle vlees komen. Want Hij hoort het gebed.

Dus als er nu van binnen gezegd wordt: jij moet maar niet bidden, want jij bent zo

slecht, wat er in jou omgaat en wat jij doet.... dan is dat een list van de satan. De satan wil één ding in jouw leven en dat is: niet op die knieën, en geen gevouwen handen. Want er is niets waar de satan banger voor is dan voor gevouwen handen en gebogen knieën.

Bidden is eigenlijk hetzelfde als ademhalen. Dat mag je doen, maar dat moetje ook doen om te kunnen leven. Als je geen adem haalt, stik je. Dan kom je om.

Heeft mijn gebed wel zin? O, al die schijnvrome redeneringen: ik moet eerst kunnen bidden, het moet eerst echte nood zijn.... Er wordt veel gepraat over het gebed, en veel geklaagd en veel geredeneerd, maar waar wordt echt gebeden?

Wat is echt bidden?

Echt bidden is naderen tot de Heilige God, zoals je bent, verloren voor God, in de nood van je leven. Echt bidden is onvoorwaardelijk buigen aan de genadetroon Gods, hoewel je het zelf misschien niet voor bidden houdt, of misschien helemaal geen woorden hebt. Echt bidden is roepen: Heere, help mij, ik kom om. Heere leer mij bidden, want ik kan het niet.

Ik zou jullie allemaal willen vragen of je vaste tijden in je jonge leven wilt afzonderen om te bidden. Niet omdat je bidden kunt, maar omdat je bidden moet en mag. En al heb je het nog nooit 's ochtends gedaan, begin er dan morgenochtend mee. De Heere zegt: Zoek eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid. Dat wil zeggen: begin daar de dag mee, begin daar je leven mee.

En ook 's avonds, aan het eind van de dag, afgezonderd, als niemand je ziet. En het geeft niet als het dezelfde woorden zijn, want van de Heere Jezus in Gethsémané staat zelfs dat Hij bad, „zeggende dezelfde woorden" (Matth. 26 : 44).

Roep Hem aan, terwijl Hij nabij is

De Heere is nabij in de prediking, in de lokkingen van het Evangelie. Roep Hem aan, hoe slecht, hoe schuldig, hoe biddeloos, hoe vijandig, hoe veroordeeld, hoe leeg je ook bent.

Hij hoort het geroep van de jonge raven, staat er in de Schrift (Ps. 147 : 9).

Zou Hij dan het geroep van jonge mensen niet horen?

Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik hoor het gebed. Tot Mij zal alle vlees komen. Stort voor Mij uit je ganse hart. Maar heeft mijn gebed wel zin? De Heere wéét toch alles?

Ja, daarom juist, omdat Hij alles weet, wil Hij dat je je afhankelijkheid beleeft voor Hem. Maar mijn gebed verandert toch niets, alles is toch bij de Heere bepaald? Alles ligt toch vast bij God?

Weetje wat jullie eens meer moeten bedenken? Niet wat er besloten is en wat verborgen is, maar wat geopenbaard is. En wat is er dan geopenbaard? Bid en jou zal gegeven worden. En als het nu over die besluiten van God gaat, dan is het juist zo dat het gebed een noodzakelijke keten is in die besluiten. Er staat zelfs in de Heilige Schrift dat de Heere Zich laat verbidden. Hij hoort het gebed; tot Hem zal alle vlees komen.

Wie moeten we aanbidden?

In de Catechismus staat dat we de enige ware God moeten aanbidden. Ja, zul je zeggen, dat is nogal duidelijk, dat weten we ook wel! Nee, dat weten we niét! Is jouw beeld van de Heere wel bijbels, wel juist? Ik heb zo het gevoel dat de Heere steeds milder wordt en wij steeds beter, in onze eigen voorstelling tenminste.

Dan worden de scherpe kanten, de bijbelse kanten van het beeld Gods wat weggevaagd, dan is er geen plaats meer voor toorn en voor veroordeling en voor straf.

Weet je wat Luther zegt als het over bidden gaat? „Wie ben ik, dat ik het waag mijn ogen op te heffen en mijn handen uit te strekken naar de majesteit Gods, waar de engelen zijn, op Wiens wenk de gehele wereld siddert? Zou ik, ellendig mensje, tegen Hem kunnen zeggen: „Dit wil ik en dat wil ik niet? " Ik ben stof en as, vol zonde". Luther wist door genade wat bidden is.

De Heere geeft niet alles waar wij om vragen

Heb je gehoord wat het antwoord is uit de Schrift op de vraag van het thema van deze dag? Het antwoord is: „Hij hoort het gebed". Er staat niet: „Hij verhoort".

De Heere geeft niet alles waar wij om vragen. Gelukkig niet! Dat zie je niet altijd, vooral niet als je jong bent.

Jakobus zegt: „Gij bidt en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten zou doorbrengen". Als God je altijd zou verhoren dan zou je doorgaan

in de zonde en in de wereld en dan zou je je hier nog beter thuisvoelen en dan zou je nog verder van God afdwalen. Daarom geeft de Heere je niet alles watje van Hem verlangt.

Wij willen God eigenlijk alleen maar gebruiken als het ons van pas komt om onze idealen te bereiken, als we in de war zitten, bij ons sterven, en om in de hemel te komen.

Dat is onze diepe verlorenheid, onze grote armoede, onze schuldige nood: het gerichtzijn op het hier en het nu, op mezelf, op de zonde, op de wereld. En daarom leggen we die verlanglijst bij de Heere neer. En als de Heere dan niet schijnt te horen, dan komt daar die boze en die fluistert ons in: , , 't Helpt toch allemaal niets. Hou maar op". En het bedenken van ons vlees is ook vijandschap tegen God.

Maar bedenk toch dat de Heere veel beter dan jijzelf voor jou beoordelen kan watje nodig hebt. Het kan beter voor jou zijn dat de Heere je onthoudt watje vraagt. Daar heeft Hij Zijn Goddelijk doel mee. Met Zijn zegeningen en met Zijn slaande hand heeft de Heere in jouw leven maar één doel en dat is je waarachtige bekering.

De Heere kan met het niet verhoren van je gebed de bedoeling hebben om je dichter bij Hem te brengen, om je leven anders te leren zien in bijbels licht, om je ogen te openen voor je geestelijke nood. Bidt zonder ophouden. Je mag en je moet altijd bidden om datgene dat strekt tot Zijn eer in jouw leven.

Een vraag van luxe-christendom

Eigenlijk is de vraag „Heeft mijn gebed wel zin? " een vraag van luxe-christendom. Stel je voor dat er iemand in het water ligt en niet kan zwemmen. Hij dreigt om te komen in het water. Zou zo iemand zich afvragen of het wel zou helpen als hij roept? Nee, natuurlijk niet!

Dat is nu de grootste nood in jouw leven. Je ligt in het water en je ziet het niet. En je vraagt je af of je roepen wel zal helpen, terwijl je dreigt om te komen in de golven, terwijl je dreigt te verdrinken in de wereld en in de zonde en in je godsdienst.

Vraag dan maar, ook al voel je je nood niet: O God, bekeer me. Open nrn ogen opdat we onze nood en ellende kennen. De Catechismus zegt: onze nood, want dan ga je niet alleen je eigen nood voelen, maar ook die van degenen die om je heen staan.

Bidt zonder ophouden, om verlost te mogen worden van de zondemacht en van jezelf. En al laat de verhoring dan op zich wachten, al duurt het nog zo lang, ga niet denken dat bidden niet helpt. Het is eigenlijk een teken van Gods lankmoedigheid, Hij vraagt als het ware aan je: heb je nog meer te vragen? Is er nog iets belangrijkers in je leven? Waar is het je nu eigenlijk om te doen?

Sta er ook eens bij stil hoelang jij de Heere al hebt laten wachten. 17 jaar? 18 jaar? Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop.

Alles dat je bezighoudt

Je mag alles aan de Heere vragen, alles dat je bezighoudt. De Catechismus zegt dat we mogen bidden om geestelijke en lichamelijke nooddruft. De geestelijke nooddruft gaat dus voorop. Dat zijn de vragen van je hart. Wil je eraan denken dat we naar de eeuwigheid reizen? Dat je een onsterfelijke ziel hebt? Dat is de nood van jouw leven. Is het ook de nood van jouw gebed?

We mogen ook bidden met betrekking tot tijdelijke noden. Niets is te onbelangrijk, niets te klein, niets te nietig om God voor te leggen.

Daarom is altijd maar de vraag, bij alles dat je bezighoudt: heb je ervoor gebeden? En ook de vraag: kan ik ervoor bidden? Hoe is je leven? Wie zijn je vrienden?

Naar welke muziek luister je?

De Heere heeft je knieën gegeven om te buigen, en handen om te vouwen, en ogen om te sluiten, en een stem om tot Hem te roepen. Roep Hem dan aan terwijl Hij nabij is, want Hij verhoort op Zijn tijd. Vraag of de Heere je wil leren bidden die drie woorden door genade: om Jezus' wil. Daarom zal Hij zekerlijk verhoren.

Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, indien Ik lust heb aan de dood van de goddeloze. Maar daarin heb Ik lust dat de goddeloze zich bekere en leve. Jonge mensen, je kunt nog bekeerd worden, door die Geest van Christus geleid. Dat is wat God wil schenken. De God, Die het geroep van de jonge raven hoort, Die ook de stem van jonge mensen hoort en verhoort. Tot Hem zal alle vlees komen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juni 1987

Daniel | 32 Pagina's

De Heere hoort het gebed

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juni 1987

Daniel | 32 Pagina's