Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een verwonderd waarom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een verwonderd waarom

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

(1)

Ook Ruth heeft de waaromvraag op de lippen genomen. Het is het 'waarom' van de verwondering als we haar in Ruth 2 : 10 horen uitroepen: 'Waarom heb ik genade gevonden in uw ogen, dat gij mij kent, daar ik een vreemde ben'. Het boek Ruth is rijk van inhoud. Dit bijbelboek vertelt ons hoe Ruth, de Moabietische, opgenomen wordt in de stamboom van Christus. Het bevat ook de geschiedenis van Gods wonderlijke zorg over het leven van Zijn kind Ruth. Ook is het boek Ruth rijk omdat het ons heilsordelijk vele schatten toont. De geschiedenis van Ruth en Boaz doet dan typologisch zien hoe de meerdere van Boaz, Christus, handelt met Zijn bruidskerk, getypeerd in Ruth. In een volgend artikel wil ik het verwonderde waarom belichten vanuit het heilsordelijke gezichtspunt, zoals dit waarom mag klinken in het leven van Gods kinderen. Het verwonderde waarom uit Ruth 2:10 wil ik in dit artikel belichten vanuit de geschiedenis zelf. Dan heeft Ruths levensgang ons veel te leren.

Ruth wordt in deze geschiedenis ons ten voorbeeld gesteld om Gods weldaden op te merken. Ruth was een Moabietische, een heldin. Door haar huwelijk met Machlon was ze verbonden aan Naomi. Ze werd echter al heel jong weduwe en bleef kinderloos achter. Wat een smart en verdriet moest zij al jong meedragen omdat haar man, haar steun en toeverlaat haar ontviel! Alleen degenen die het zelf ondervinden, weten wat dat betekent in het leven van alledag. In die tijd was het weduwschap nog dubbel moeilijk. Als weduwe telde je niet mee, je was maatschappelijk weerloos, onbeschermd en had een armoedig bestaan. In de Bijbel is het armoe- dige, moeilijke en beklagenswaardige leven van de weduwe nogal eens het beeld van ons ellendige zondaarsbestaan buiten God.

Ruth is een jonge weduwe. Ze moet al jong een kruis dragen. We lezen dat ze met haar schoonmoeder Naomi, ook een weduwe, Moab verlaat. Ze geeft haar familiekring, haar laatste mogelijkheid van bescherming, op en gaat met haar schoonmoeder mee naar het voor haar onbekende Israël. Het is de Heere Die haar liefde geeft tot Naomi en tot het volk Israël en tot de God van dat volk. Ze mag de onberouwelijke keuze maken, niet wetend waar ze komen zal. In Bethlehem gaat ze wonen met haar schoonmoeder Twee weduwen, die van het gegeef moeten leven. Naomi is oud, Ruth nog jong. Ze neemt de zorg voor de oude Naomi op zich, een haast onmogelijke en ontzettend zware taak. Een weduwe die voor een weduwe zorgt, en dat in die dagen! Dat is een leven waarin van geen enkele luxe sprake kan zijn. Wat komt hierin openbaar het zelfverloochenende leven van Ruth. We lezen van haar niet ene klacht die over haar lippen komt. Ze mag zorgen voor haar schoonmoeder, tegen wie ze zo hoog opziet en die ook geestelijk haar leiding geeft.

In de oogsttijd stelt ze alles in het werk om zoveel mogelijk aren op te lezen op de akker om eten te hebben voor de winter. Dat is hard werken van de vroege morgen tot de late avond. Hier zien we dat Ruth door de Heere bedeeld is met genade die bij haar uitkomt in een gevend, ootmoedig en arbeidzaam karakter. Ze weet haar plaats, vraagt niets voor zichzelf. Ze stelt zich onder haar oude schoonmoeder en doet wat Naomi haar zegt. Naomi wijst haar de weg naar de akker van de rijke Boaz. En daar doet ze onopvallend haar eenvoudige werk: aren oplezen die de maaiers laten vallen. Met iedere halm is ze blij; ze ziet al het blijde gezicht van Naomi voor zich. Wat is het rijk als de Heere een tevreden hart geeft bij het weinige! Dat is meer dan veel te bezitten met daarbij een ontevreden hart. Een tevreden hart ziet in het weinige het genoeg, een ontevreden hart in het vele nog het tekort. Ruth gaat eenvoudig en onopvallend voor de mensen haar weg en toch gaat er een rijk getuigenis van uit. Hoewel zij een vreemde, een buitenstaander is, spreekt haar leven door haar daden en blijft het niet onopgemerkt. In haar leven maakt de Heere waar dat Hij de wees en de weduwe staande houdt, zoals er staat in Psalm 146 : 9m.

De rijke Boaz, op wiens akker ze is, ontmoet haar. Hij spreekt haar aan en vertelt haar dat ze nergens anders aren moet gaan lezen en dat ze mag meeëten en meedrinken met de maaiers. Boaz was een ware Israëliet. Hij brengt in praktijk wat de Heere aan Israël geboden had in Zijn Wet, namelijk te zorgen voor de weduwen en wezen. Boaz deed wat de Heere bevolen had in Zijn Wet, maar daar kan Ruth geen rechten aan ontlenen. Dat durft ze ook niet en wil ze ook niet. Het woord 'recht' is een woord dat Ruth niet kent. We kunnen in het leven rechten ontlenen aan onze rijkdom, maar ook aan onze armoede. We zijn, in welke omstandigheden van het leven we ook verkeren, allemaal van dezelfde lap gescheurd en hebben hetzelfde rechthebbende, boze hart. Zo kunnen wij, als we in nood en zorg verkeren, anderen wel eens willen dwingen om ons te helpen omdat we in nood en zorg zijn. En dan onüenen we aan de nood en de zorg een recht om geholpen te worden. We zijn allemaal besmet met het 'recht op hulp'. En wat kunnen we het anderen dan kwalijk nemen als ze ons geen hulp in nood geven. We menen in ons recht te staan, want die ander moet toch zijn naaste (in dit geval mij) liefhebben en dus helpen! En als die ander dan wél aan mij denkt, dan vinden we het gewoon, vanzelfsprekend. Het is immers de ander zijn plicht! Een rechthebbend mens weet niet wat verwondering is. Bij Ruth is het zo anders. Als Boaz haar aanspreekt, dan valt ze van de ene verwondering in de andere. Arme en toch rijke Ruth die in Boaz' handelen zich mag verwonderen. Zó verwonderen dat ze het niet begrijpt dat juist haar dit allemaal bewezen wordt. In die verwondering klinkt door haar ootmoed, rechteloosheid, onwaarde. En die verwondering doet haar van blijdschap uitroepen: "Waarom heb ik genade gevonden in uwe ogen? " In de verdere geschiedenis lezen we hoe blij ze naar huis gaat en hoe ook Naomi blij en verwonderd met haar is. Wat zullen de eenvoudige broden die ze gebakken en gegeten hebben een kostelijke maaltijd geweest zijn voor deze twee weduwen!

Zo vinden we hier bij Ruth verwondering over de eerste levensbehoeften. Dan is bidden en danken voor het eten ook niet moeilijk meer Het gewone dagelijkse brood was voor Ruth genadebrood. Dat te beleven kan alleen in een afhankelijk leven van de Heere. Dan zoeken we het niet in het vele, het grote. Dan strijden we tegen ons altijd maar ontevreden hart. Hebt u in uw leven wel eens diezelfde waaromvraag als Ruth gesteld? Of komt u nog wel eens mensen tegen die die vraag ook wel eens stellen? Ligt hier niet het grote manco van onze dagen, dat we verleerd zijn om ons te verwonderen over ons dagelijks brood? Omdat we veel hebben en bezitten? Nee dat is niet de diepste reden dat we niet verwonderd zijn. De diepste reden is dat we menen er recht op te hebben. Maar de mens heeft in het paradijs alle rechten verspeeld, 't Is genade als we als Ruth in ons dagelijks leven mogen gaan leren dat we de dingen nog uit Gods hand toegeschikt krijgen. Dan worden de kleine dingen zo groot, omdat God ze toeschikt en wat Hij geeft is altijd groot en geeft stof van verwondering. Dan houdt de mens in de moeilijkste weg nog over Dit is een rijk leven, omdat dan mag worden opgemerkt dat God een God is ook voor de tijd.

Zo leeft Ruth als jonge weduwe uit wat onze Heidelberger verwoordt in Zondag 10. Buigend onder wat God onthoudt, is ze verwonderd over wat Hij nog schenkt en ze mag het aannemen met een verwonderd 'waarom' op de lippen.

Beekbergen,

ds. A. Schreuder.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 februari 2000

De Saambinder | 12 Pagina's

Een verwonderd waarom

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 februari 2000

De Saambinder | 12 Pagina's