Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Heilig Avondmaal van Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Heilig Avondmaal van Christus

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als een man weggaat geeft hij zijn vrouw een kus. Hij denkt niet: Dat heb ik vorig jaar nog gedaan! Nee, het is een teken van liefde, dat is steeds weer nodig. Ds. C.J. Meeuse uit Goes vergelijkt dit met het Heilig Avondmaal. Ook de liefde tussen Christus en Zijn bruidskerk moet steeds weer getoond en onderhouden worden.

Waarom heeft de Heere Jezus het Heilig Avondmaal ingesteld?
“De Heere Jezus stelde het Heilig Avondmaal in, in de nacht waarin Hij verraden werd. Juist toen dacht Hij aan zijn bestreden bruidskerk. Terwijl een smartelijk lijden voor Hem lag, dacht Hij aan haar troost. Daarbij zei Hij: Doe dat tot Mijn gedachtenis. Tijdens het Heilig Avondmaal gaat het om deze gedachtenis. Om steeds weer gebracht te worden bij de tekenen van Zijn liefde en trouw. Wat Hij wilde doen voor Zijn bruid! De Heere Jezus wil Zijn kinderen daardoor bemoedigen en onderhouden.”

Gods kinderen worden aan het Heilig Avondmaal gesterkt in het geloof. Hoe?
“De Heere Jezus heeft het brood en de wijn een speciale betekenis gegeven. Hij heeft ze tot teken en zegel gemaakt van Zijn onwankelbare liefde en trouw. Gods kinderen worden ervan verzekerd dat ze in het genadeverbond zijn. Het nieuwe leven moet onderhouden worden door Christus. Het moet voortdurend gevoed worden. Christus laat zien wat Hij voor Zijn bruidskerk deed, Zijn liefde tot het einde. Het gaat om de beleving van de liefde van Christus.

Zelf mocht ik dat onder andere op een bijzondere wijze ervaren toen ik student was aan de Theologische School. De laatste twee jaar moest ik voorgaan in de gemeenten. Dat zou betekenen dat ik twee jaar lang geen deel kon nemen aan het Heilig Avondmaal. Daar was ik verdrietig om. De laatste avondmaalsbediening voor die tijd zal ik niet meer vergeten. De dominee gaf de beker en sprak over het bloed van Christus dat vergoten was tot verzoening voor al onze zonden! Daar werd ik bijzonder door getroost! De Heere wist van mij af, het was een bijzondere versterking.”

Hoe ervaren Gods kinderen het Heilig Avondmaal?
“Het Avondmaal is een gemeenschapsmaal met Christus. Wat een ervaring, als Hij daar tegenwoordig is! Hij wil Zich wegschenken aan de Zijnen. Dan is het: Uw uitnemende liefde is beter dan wijn (Hoogl.1:2). Het kan ervaren worden als een kus van de Bruidegom, een tere blijk van Zijn liefde.
Gods kinderen ervaren dat niet altijd eender; ze zijn niet altijd even levendig gesteld. Daarom is de voorbereidingsweek belangrijk. Ze moeten zichzelf onderzoeken, om toebereid aan de tafel te gaan. Soms is er een aangaan, uit gehoorzaamheid. Maar God is een verrassend God! Onverwacht kan Hij Zijn zegen aan de tafel geven. God is in het uitdelen van Zijn zegen ook soeverein. Hij is ons niets verplicht. Hij geeft nu de één, dan de ander een bijzondere zegen.
Toen ik nog theologie studeerde in Utrecht, had ik het eens in de voorbereidingsweek bijzonder druk. Dat deed mij verdriet. Ik had een tentamen op de zaterdag voor het Avondmaal. Daardoor was er bijna geen tijd voor voorbereiding. Tijdens het Heilig Avondmaal liet de Heere zien een verrassend God te zijn. Christus sprak: Ik heb grotelijks begeerd dit Pascha met u te houden. Zijn begeerte overrompelde mij. Zo kreeg ik toch een goede Avondmaalsdienst.”

Hoe kan je de voorbereidingsweek praktisch invullen?
“In de week van de voorbereiding moet je in het bijzonder de middelen gebruiken. Lees biddend een goed boek. Begin de ochtend altijd met lezen en bidden. Altijd, maar in het bijzonder in deze week met oog op het Heilig Avondmaal. Onderzoek jezelf, in de eenzaamheid. Leg je leven naast de zaken die nodig zijn om met vrucht Avondmaal te vieren. Stel jezelf de vraag: ‘Is er grond om aan te gaan of niet?’ Bid om Gods licht: Zend Heere, Uw licht en Uw waarheid, dat die mij leiden. Christus wil Zijn bruid aan Zijn voeten zien. Daarom moeten er zaken uit de weg geruimd worden. Als er een slordig, ontrouw leven is, kan je geen zegen verwachten. In de voorbereidingsweek moet je aan de voeten van de Zaligmaker terecht komen. Dan wordt ervaren: ‘Niets uit mij, alles uit Hem.’ Zelf heb je niets aan te dragen, zelfs je beste werken niet. Maar dan mag er geschuild worden achter Zijn verdiensten. Dit is heel teer en persoonlijk. Mensen willen graag zichzelf beoordelen. Dat kun je niet! Denk aan de farizeeër. Hij was zo’n beste man! Leg je leven naast de meetlat van Gods Woord. De Heere mag zeggen wie ik ben.”

Voorbereidingsweek; wat als je jong bent en nog geen kerkelijk recht hebt?
“In je jonge leven moet de focus niet allereerst liggen op het Heilig Avondmaal, maar op de ontmoeting met God. Je moet voor God verschijnen. Er staat in de Bijbel: ‘Strijd om ín te gaan, niet: ‘Strijd om áán te gaan’. Sterven is God ontmoeten, ben je dáár al op voorbereid?”

Hoe weet je of je aan het Heilig Avondmaal mag gaan?
“De Heere Jezus stelde het Heilig Avondmaal in, toen Zijn discipelen nog niet veel zicht hadden op Zijn borgwerk. In de tekenen werd zichtbaar, wat ze pas later in hun hart zouden beleven.

Een tulp kan in volle bloei staan, of nog maar net een stukje boven de grond uitkomen. Toch is het allebei een tulp. Zo is het ook met het geloof. Wezenlijk voor het geloof is dat het zijn zaligheid alleen bij Christus zoekt. Het gaat niet om beschouwen of redeneren. Het gaat er ook niet om dat je aan het Avondmaal aan anderen laat zien dat je een kind van God bent. De kennis moet in het hart leven: Ik ben een onwaardige zondaar, maar ik mag vluchten tot Christus alleen. Het gaat er niet om of er een volkomen geloof is. Het gaat om de beloften van God. Die zijn volkomen! Dáárop steun je, daarvan verwacht je het. Het gaat om Christus. De gerechtigheid in Hem is volkomen, ons geloof niet.

Het gaat bij het Avondmaal om het versterken van het geloof. Als je een dorre, kwijnende plant water en mest geeft, gaat die weer groeien en bloeien! Geef je een dode plant water en mest, dan gaat zo’n plant rotten. Zo valt er bij het historisch geloof niets te versterken. Maar het levende geloof, hoe klein en zwak, zal versterkt worden! Ik weet voorbeelden van mensen die te vroeg aangingen. Er waren wel wat overtuigingen en werkzaamheden. Toch was het niet zo duidelijk dat er een overbuiging was om door Christus alleen zalig gemaakt te worden. Steun niet op overtuigingen, maar zoek naar duidelijkheid of Christus alleen je verwachting is! Verwacht de zaligheid alleen van Hem!”

Mag je voor de eerste keer pas aangaan als je een bijzondere roeping in je bank ervaart?
“Een nuchtere voorbereiding is nodig. Innerlijk kan er in de voorbereidingsweek een overtuiging zijn dat de zaken in het leven gewerkt zijn. Toch kan het zijn dat iemand dan in de kerk weerhouden wordt om aan de gaan. ‘Wat zullen de mensen wel niet zeggen?’ De Heere kan dat wegnemen. Dan kun je niet meer blijven zitten! Blijven zitten wordt dan een zonde. ‘Ik verloochen de Meester als ik niet kom!’ Mensenvrees mag nooit een reden zijn om niet aan te gaan. Eens vroeg een dominee tijdens de bediening: ‘Als er niemand in de kerk was, zou je dan wel aangaan? Dan moet je nu ook aangaan!’”

Het Heilig Avondmaal lijkt soms iets sombers, verdrietigs. Hoe kan dat?
“Het gaat bij het Avondmaal om tere, ernstige zaken. Christus is daar tegenwoordig, aanwezig. Daarom gaan mensen sober, stemmig gekleed aan. Het is geen plaats om te pronken, dat strijd tegen de aard van het sacrament. Er zijn vaak tranen te zien, maar die kunnen van blijdschap zijn! Bewogenheid en liefde geven tranen. Het kan ook zijn van het besef van de zonden. Het gaat daar niet om een blijdschap, zoals de wereld die kent. Het gaat om een diepe blijdschap in de ziel.”

Wat is erger: Niet aangaan als je eigenlijk wel mag, of wel aangaan als je eigenlijk niet mag?
“Iemand die de Heere vreest, zal doorbreken en aangaan. Er zullen dan kenmerken van het geestelijk leven zijn. Het is verdrietig als iemand die de Heere vreest, niet aangaat. Maar wel aangaan, terwijl je de Heere niet kent is een erge zaak. Diegene eet en drinkt zichzelf een oordeel. Dat kan betekenen dat zijn hart verhard wordt. Als je strijd ervaart over het al dan niet aangaan, kan je beter afblijven, tot de Heere licht geeft. Hij zal je roepen op Zijn tijd, in de rechte weg.
Mensen moeten leren dat ze het verdienen om er buiten te staan. Wat een wonder als Christus dan je Leidsman wordt en wil brengen in Zijn gemeenschap aan Zijn tafel. Wie niet leert dat hij verdient er buiten te staan, leert ook het wonder niet om erbij gezet te worden.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2016

Daniel | 32 Pagina's

Het Heilig Avondmaal van Christus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2016

Daniel | 32 Pagina's