Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE HEMEL BEVRIJD VAN DE DUIVEL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE HEMEL BEVRIJD VAN DE DUIVEL

BIJBELSTUDIE OVE OPENBARINGEN 12 : 1-12

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als wij Openbaringen 12 lezen, horen we, dat. er sinds de hemelvaart van Christus een geweldige verandering gekomen is in het lot van de kerk. Michael en zijn engelen hebben de overwinning behaald op de strijd tegen de draak. De hemel is reeds van de duivel bevrijd, en dat vormt reeds een onderpand, dat ook deze wereld, of liever, de aarde van de heerschappij van de duivel bevrijd zal worden.

Satan uit de hemel .geworpen (vs 7-9)

Teen de draak zag, dat het Kind aan hem was ontrukt, gaf hij de strijd nog niet op. Vol grimmigheid over zijn nederlaag trok hij met zijn helse legioenen de opgevaren Christus achterna om. Hem alsnog in zijn macht te krijgen. Hij wilde doordringen tot de troon van God om het Kind van de vrouw alsnog te grijpen en weg te roven. Maar dat lukte hem niet meer, want hij stuitte op de onverzettelijke muur van het hemelse heerleger onder leiding van Michael (wie is gelijk God? ).

En er wercl krijg in de hemel. Michael vocht met zijn engelen tegen de draak met zijn engelen. En die strijd liep uit op een volkomen nederlaag voor de draak. Zij hebben niet vermocht, d.w.z. ze waren niet sterk genoeg. De draak moest al zijn stellingen prijsgeven en werd al verder terug gedrongen. De stormloop om Christus van Zijn hemeltroon af te trekken werd gebroken en. eindigde in een smadelijke nederlaag.

Hun plaats is niet meer gevonden in de hemel. De hemel werd nu voorgoed gesloten voor de duivel en zijn trawanten. Blijkbaar had satan tot aan de hemelvaart van Christus de vrijheid om in de hemel te komen om als de „verklager der broederen" (vers 10) met zijn aanklachten tegen de gelovigen te verschijnen voor Gods troon. Met de feiten toonde hij dan aan hoe verdorven het leven was en hij eiste daar bestraffing op. Vgl. Job 1 : 6 en 2 : 1-8; Zach. 3 : 1 en 1 Kon. 22 : 21-22. Nu echter het Kind. overwonnen heeft en de schuld van Zijn volk heeft verzoend, nu kan de satan tegen de vrouw, de gemeente Gods, geen klachten meer inbrengen, want elke klacht moet nu verstommen voor het grote verlossingswerk van het Kind.

En de grote draak is geworpen op de aarde. Dat woord „geworpen" wordt hier drie keer gebruikt .in vs. 9. Je kunt het ook vertalen met „neergesmakt" of „weggeslingerd" met grote kracht en vol afschuw. Als een krachteloze en ontluisterde lasteraar wordt hij uit de hemel geslingerd, weggebannen. Als een bliksem wordt hij naar omlaag geworpen, en zijn engelen met hem. (zie ook Joh. 12 : 31).

Vijf namen worden hier in vs. 9 aan de duivel gegeven. Hij heet de grote' draak, d.w.z. dat afschuwelijke, sterke en weerzinwekkende dier. Ook heet hij de oude slang, die Adam en Eva verleid heeft (Gen. 3) door zijn sluwe valsheid. Verder wordt hij duivel of „diabolos" (kwaadspreker, lasteraar) en satanas (wederpartijder, tegenstander) genoemd. Tenslotte wordt hier van hem gezegd, dat hij de verleider is van de gehele wereld. Huiveringwekkend is dus zijn invloed. In vs. 10 heet hij ook nog de vèrklager der broederen.

Een lofzang in de hemel (vs l0-I2a)

Na deze overwinning, op de satan, breekt er een jubelzang los in de hemel. Johannes hoort een grote stem, de stem van een spreekkoor. Alle engelen verenigen zich in een machtige jubelzang tot prijs van God en Zijn Christus. Dat we hier aan een engelenkoor moeten denken blijkt uit vs. 11 waar de verlosten „zij" worden genoemd en niet „wij". Vgl. voor de inhoud van dit lied ook 11 : 15.

Nu, d.w.z. nu het verzoeningswerk is volbracht en Christus terug is in de hemel, nu de satan voorgoed uit, de hemel verdreven is en zijn aanklagend werk niet meer verrichten kan, nu is de zaligheid en de kracht en het. koninkrijk geworden van onze God. De zaligheid, die Christus verworven heeft, is nu in het bezit van God en hij deelt ze uit

aan een .ieder die gelooft. De verlosten in de hemel mogen er al gedeeltelijk in delen. Ook de kracht is nu van Hem geworden. Op grond van recht (Christus' horgwerk) kan niemand verhinderen dat hij de zaligheid uitdeelt aan hen, die in Christus gerekend zijn. Ook het koninkrijk is nu van Hem. Nu is het koninkrijk Gods in de hemel reeds bevestigd en de eeuwige zaligheid wordt reeds ervaren omdat Christus regeert en de duivel de toegang tot de hemel ontzegd is. En de macht om over alle dingen in hemel en op aarde te regeren is nu geworden van Zijn Christus.

Natuurlijk hadden God en Christus dit recht en deze macht altijd al. Maar nu, met de uitwerping van de satan uit de hemel, hebben ze die onwederstandelijk uitgeoefend. Deze reden wordt in vs. 10b aangegeven: Want de verklager onzer broederen ... is neergeworpen. Engelen en verlosten zijn één in God: broeders. Dag en nacht wees satan op de zonden van Gods kinderen. Hij kan echter nu niets wezenlijks meer tegen hen doen. Het bloed is gestort en de schuld is betaald.

Ging het eerste gedeelte van dit hemelse loflied over de overwinning van God en Christus (vs. 10), het tweede deel bezingt de overwinning van de gelovigen, van wie de ziel reeds in de hemel is. Drie dingen worden hier genoemd waardoor de overwinning werd behaald: het bloed van het Lam, het woord hunner getuigenis en hun volharding tot in de dood. Het eerste wapen waarmee ze de duivel overwonnen is het bloed van het Lam.: Met dat bloed is hun schuld betaald en zijn ze gereinigd van hun zonden. Het tweede wapen is het woord van hun getuigenis. Hierdoor hebben ze Zijn naam beleden en van Hem getuigd. Denk maar aan Petrus en Johannes voor het sanhedrin. De duivel blaast de aftocht, waar Gods Woord recht beleden en geloofd wordt. Tenslotte hebben ze voor dat getuigenis hun leven gegeven. Voor velen bracht het getuigen het martelaarschap mee. Zo hebben ze volhard tot de dood toe. Ze hebben Zijn naam niet verloochend.

Een klaagzang over de aarde (vs. 12b)

Wee degenen, die de aarde en de zee bewonen. Na zijn nederlaag is de duivel als een briesende leeuw naar deze aarde gekomen om te zoeken wat hij zou kunnen verslinden (1 Petr. 5 : 8-9). En daarbij heeft hij het .in de allereerste plaats op de gemeente van Christus voorzien, op de vrouw. Met opzet is hij naar deze aarde gekomen om zijn gramschap uit te storten over de volgelingen van het Kind. Eerst was wel gezegd dat de draak „op de aarde geworpen" werd, maar nu wordt een aktieve vorm gebruikt en gezegd dat hij „afgekomen is". Blijkbaar heeft hij zijn nederlaag in de hemel omgetoverd tot een nieuwe daad: et grote toorn gaat hij rond, omdat hij weet dat hij een kleine tijd heeft. En naar mate die tijd kleiner wordt, wordt zijn toorn groter. Die kleine tijd is de tijd tussen hemelvaart en wederkomst, ook wel „de laatste ure" genoemd (1 Johannes 2 : 18).

Met dit „wee u" wil Johannes de gemeente van Christus opwekken tot grote waakzaamheid en bedachtzaamheid. En er ligt in dit klaaglied over de aarde zelfs een troost... voor de kerk tenminste. Iedere dag is voor haar een dag minder verdrukking en een dag dichter bij de zaligheid. Is dat ook het verlangen van jouw jonge hart beste vriend of vriendin? Of klaagt satan jou nooit aan? Ken je misschien die intense droefheid over je zonden niet? Dan ken je ook het bloed van het Lam. nog niet. Dan is het „wee u" alleen tot verschrikking, want dan zul je moeten bedenken dat het lijden van nu nog maar een voorspel is op de smart van straks. De Heere roept nog. En het bloed reinigt nog.

Vragen

1. Lees i.v.m, deze studie eerst Hebr. 10 : 19-11 : 40; 2 Kon, 6 : 8-23; Rom. 8. : 31-39.

2. In vs. 7 wordt de engel Michael genoemd. Wat betekent zijn naam? Lees de volgende teksten eens: an. 10 : 13 en 21; Dan. 12 : 8 en Judas : 9. Wat kun je hieruit afleiden over de positie en de taak van deze engel? Wat is de taak van de engelen in het algemeen? Zie Hebr. 1 : 14. Noem eens een paar voorbeelden uit de Bijbel waar engelen optreden als gezanten van God.

3. Welke vrijheid had satan blijkbaar voor de hemelvaart? Vgl. Job 1 en Zach. 3. Waarom werd hem na de hemelvaart de toegang tot de hemel ontzegd?

4. Welke vijf namen worden in vs. 9 aan de duivel gegeven en wat betekenen deze namen? Noem eens een paar voorbeelden waarin de duivel ook nu in deze tijd zijn verleidersrol speelt.

5. Waaruit kunnen we afleiden dat de lofzang in de hemel door een engelenkoor werd gezongen?

6. Op wie wordt het overwinningslied in de hemel (vs. 10-11) gezongen? Noem de twee delen. Noem drie wapens waarmee de strijdende kerk de overwinning op de satan behaalde (vs. 11).

7. Noem eens een paar voorbeelden uit de Bijbel waarin vervuld is, dat de gelovigen hun leven gegeven hebben voor het getuigenis van Christus.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 april 1982

Daniel | 28 Pagina's

DE HEMEL BEVRIJD VAN DE DUIVEL

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 april 1982

Daniel | 28 Pagina's