Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VRAGENBUS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGENBUS

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Correspondentie voor deze rubriek aan: [ T. MOLENAAR. Leede 18. Rotterdam-Zuid

A. iV. te IJ. schrijft mij het volgende: Kort geleden was ik bij een begrafenis, waar de predikant, die de leiding op het graf had, de volgende uitdrukking deed: „Abraham geniet in de hemel meer heerlijkheid dan Lot, om zijn goede werken. De goede werken die de mensen hier beneden doen, volgen met hen hierboven; hoe meer goede werken gedaan zijn, hoe meer heerlijkheid zij zullen ontvangen."

Hij vraagt of deze uitdrukking niet riekt naar de leer van Rome.

Antwoord: Inderdaad is deze uitdrukking niet goed. Misschien heeft die Ds. het wel goed bedoeld, maar hij heeft het verkeerd gezegd. Gods volk komt niet in de hemel om de goede werken en ze worden ook niet bekleed met heerlijkheid om de goede werken. Het ingaan in de hemel en het bekleed worden met heerlijkheid geschiedt uit genade. Dit betekent echter niet, dat Gods volk hier beneden geen vruchten van dankbaarheid moet voortbrengen. Gods Woord leert wel anders. De apostel zegt: Zonder heiligmaking zal niemand de Heere zien."

Ik denk bij het beantwoorden van deze vraag aan Dan. 12 : 3, waar we lezen: De leraars nu zullen blinken als de glans des uitspansels, en die er velen rechtvaardigen, gelijk de sterren, altoos en eeuwiglijk."

De verklaring van deze tekst is tegelijk een nader antwoord op uw vraag.

In Diichsel lees ik: „Niet dus de leraars rechtvaardigen iemand, in de zin dat zij iemand voor rechtvaardig verklaren, hem de schuldvergeving schenken, maar dewijl zij hem de weg tot schuldvergeving door het geloof, hebben aangewezen en het middel, het instrument Gods zijn geweest tot hun toebrenging tot de gemeente, die zalig wordt."

Even verder lees ik: „Al naar dat een mens de Zaligmaker in de tijd der genade navolgt, vraagt zijn verheerlijkt lichaam ook een hogere graad van heerlijkheid, hoe meer een mens aan het Lam gelijk wordt in deze tijd der genade, des te meer zal hij het Lam gelijken ginds in heerlijkheid." Als die predikant in deze zin gesproken had, was er niets op af te wijzen geweest.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1954

Daniel | 8 Pagina's

VRAGENBUS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1954

Daniel | 8 Pagina's