Bekijk het origineel
Bekijk het origineel
„Als de adverteerder een andere norm hanteert, moet je als dagblad ingrijpen
Reclame, stimmulans tot ongeremde consumptiedrift of middel tot matiging?
Reclame, zo bevestigt de hervormde predikant dr. J. Hoek, is een welvaarts verschijnsel. Daarmee is reclame op zichzelf echter nog niet verdacht. „Het hangt samen met schaalvergroting. We leven niet meer in een dorpssamenleving, waar de kleinschalige ruilhandel het zonder reclame kon stellen. Er is nu een veelheid van goederen en bedrijven en daarmee ook een stuk concurrentie. Door het enorme aanbod moet de vraag worden opgewekt, door de goederen sterker aan te prijzen. Dat vraagt een stuk creativiteit". K. Bokma noemt reclame „een logisch uitvloeisel van onze huidige samenleving. Wij leven in een maatschappij met een vrije economie. Daarin kun je niet zonder reclame maken. Het is alleen de vraag hóe je dat doet. Dat is het kardinale punt..."
Premium Artikel
Dit artikel is exclusief leesbaar voor abonnees met een RD-abonnement, een zesdaags abonnement op het RD of op de e-paper. Dit artikel lezen? Log in op uw EMG-account of neem een abonnement.
Inloggen Neem (proef)abonnementBekijk de hele uitgave van vrijdag 14 april 1989
Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 april 1989
Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's