Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HOE MOETEN WE OMGAAN MET GASTARBEIDERS?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HOE MOETEN WE OMGAAN MET GASTARBEIDERS?

bijlage Daniël

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Binnenkort wordt voor bestuursledn van +16 verenigingen een bezinningsbijeenkomst gehouden met als thema „Jij en de ander”. Op deze bijeenkomst onder andere onze houding ten opzuchte van gastarbeiders aan de orde. In deze bijlage geven we alvast wat achtegrondinormatie. „Gastarbeiders is een geschikt onderwerp om een vereniginsavond aan te besteden. Daarom geven we ook lieratuurinformatie en een aantal gespreksvragen.

„Wat doen die gastarbeiders eigenlijk nog in ons land, nu er zo n geweldige ekonomische teruggang is? Zij eten ons brood op. Zij bezetten arbeidsplaatsen die voor ons bestemd zijn. Zij hebben een heel andere kuituur en vormen zo een gevaar voor onze kuituur." Dit zijn opmerkingen die je steeds meer hoort. Wat moeten we daar mee aan?

Wat zijn gastarbeiders?

De meesten van jullie hebben wel eens te maken gehad met gastarbeiders. Zo heb ik in mYi vorige werkkring bij de sociale dienst veel kontakten met hen gehad. Bij het begrip „gastarbeider" denken we meestal aan Turken en Marokkanen. Maar in werkelijkheid is die groep veel groter: zo verblijven er ook engelse en duitse gastarbeiders in ons land, terwijl niet alle mensen uit het Middellandse Zeegebied die in ons iand wonen, gastarbeiders zijn.

Ze kunnen wel tot Nederlander genaturaliseerd zijn. En een Vietnamese bootvluchteling die hier een baan gevonden heeft: is hij een vluchteling of een gastarbeider?

Je ziet, het begrip „gastarbeider" is niet zo gemakkelijk te omschrijven. In ieder geval - is het duidelijk dat het om vreemdelingen gaat, minderheidsgroepen (etnische minderheden) in de samenleving.

Hoe spreekt de Bijbel over vreemdelingen?

In Exodus 22 geeft de Heere regels en wetten aan het volk Israël, onder andere hoe de houding moet zijn tegenover vreemdelingen. In vers 21 staat: „Gij zult de vreemdeling geen overlast doen, noch hem onderdrukken, want gij zijt vreemdeling geweest in Egypteland". ïn Israël waren dus ook vreemdelingen. Hen mocht geen overlast gedaan worden en ze mochten niet onderdrukt worden. Ze mochten niet gediskrimineerd worden. Ze waren niet minder of meer dan de Israëlieten. Zo moet ook onze houding zijn tegenover de vreemdelingen die in ons land wonen.

We moeten ze behandelen als onze naasten, hoewel ze een andere kuituur, taal en andere gewoonten hebben.

Lees maar wat er in Leviticus 24 : 22 staat: Enerlei recht zult gij hebben, zo zal de vreemdeling zijn als de inboorling, want Ik ben de Heere uw God."

Het recht moet worden getoetst aan de wetten des Heeren. Een israëlitische man die de ' Naam des Heeren lasterde, moest worden gestenigd. Zo ook de vreemdeling die de Naam des Heeren zou lasteren.

Ook hier geen diskriminatie.

Vreemdelingen mochten wonen in Israël, maar dan wel gehoorzamen aan de geboden des Heeren.

Ook bestond de mogelijkheid dat vreemdelingen in het godsdienstige leven van Israël opgenomen werden. We kunnen dat lezen in Deuteronomium 29 : 11 en 12.

En na de praktijk

Laten we nu eens proberen het bovenstaande toe te passen op onze nederlandse samenleving.

Helaas luisteren de meeste Nederlanders niet meer naar de geboden des Heeren. Vroeger werd Nederland een christelijke natie genoemd, maar nu wordt van Amsterdam gezegd dat het het Sodom van Nederland is. En toch blijft ondanks alles Gods Woord van kracht. Dat betekent: de vreemdeling geen overlast doen, noch hem onderdrukken, dus geen diskriminatie van welke aard dan ook, maar wel luisteren naar het Woord des Heeren. En dat laatste geldt ook voor de vreemdeling.

Dat heeft ingrijpende konsekwenties voor ons persoonlijk en voor de kerk. We moeten beseffen dat we allemaal „van dezelfde lap gescheurd" zijn. We hebben ook allemaal hetzelfde nodig op reis naar de grote eeuwigheid.

God versmaadt de vreemdeling en de heiden niet, daarom mogen wij het ook niet doen.

HOE MOETEN WE OMGAAN MET GASTARBEIDERS?

Mag onze houding veranderen bij ekonomische teruggang?

De werkloosheid in ons land is ontstellend groot. Daardoor ontstaat bij velen de gedachte de arbeidsplaatsen die gastarbeiders vervullen weer door Nederlanders te laten innemen. Dan zouden er immers veel minder werklozen zijn dan nu het geval is.

Ik vraag me af of dat zo is. Er zijn nu ongeveer 600.000 buitenlanders in Nederland, waaronder de gastarbeiders. Bij deze 600.000 zijn vrouwen en kinderen inbegrepen. Het aantal van hen dat een baan heeft is veel lager.

Op het ogenblik stijgt het werkloosheidscijfer al naar de 600.000. Bij het naar huis sturen van de gastarbeiders is het werkloosheidsprobleem dus bepaald niet opgelost.

Daarbij is het de vraag of er veel Nederlanders staan te trappelen om het bepaald niet altijd aantrekkelijke baantje over te nemen.

Als we goed op ons laten inwerken dat God in de Bijbel gebiedt dat ook aan de vreemdeling recht gedaan moet worden, is het niet zo gemakkelijk meer om ze „naar huis te sturen". Vooral niet omdat we weten dat ze naar Nederland gehaald zijn en dat zij de baantjes hebben ingenomen, die' wij niet wilden hebben. Natuurlijk is het goed om gastarbeiders te stimuleren naar hun eigen land terug te gaan en er zouden vanuit sociaal-ekonomische hoek andere standpunten ingenomen kunnen worden, maar ik heb het probleem benaderd vanuit de Bijbel, en dat moet toch altijd ons uitgangspunt blijven.

Beïnvloeding van de kultuur?

„Gastarbeiders horen hier niet thuis, ze horen in hun eigen kuituur", hoor je nog al eens zeggen.

Natuurlijk komen gastarbeiders uit een totaal andere kuituur dan de onze. En het is duidelijk dat ze daarvan iets meebrengen naar ons land. Soms zijn hun gedragingen anders dan we gewend zijn.

Er zijn ook bepaalde invloeden merkbaar in onze samenleving. Zo zijn door de komst van Chinezen de chinese restaurants ontstaan. Wij gaan daar net zo gemakkelijk naar toe alsof we een zak patat kopen.

Maar het is nog de vraag of er werkelijk fundamentele invloeden zijn in onze samenleving. Er zijn grote veranderingen waarneembaar in onze kuituur, zoals bijvoorbeeld de dekonfessionalisering. Deze is echter reeds in de Tweede Wereldoorlog begonnen en zet zich nog steeds door. De invloed van de gastarbeiders is hierop gering.

Misschien dat de koncentraties van vreemdelingen in de grote steden wel de samenleving gaan beïvloeden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de opkomst van de Centrumpartij en de gevolgen daarvan.

Mogen we omgaan met gastarbeiders? Op grond van de bijbelse gegevens wel, maar dan moeten we ze wel zien als onze naasten, die ook Gods geboden moeten bewaren. Ook zij moeten in aanraking met het Evangelie gebracht worden. En we weten uit de literatuur

dat ook onder Moslims het Evangelie ingang vindt.

Ligt hier niet, juist in onze tijd een geweldige taak voor de kerk?

Soms gebruikt God ongedachte wegen om deze mensen in kontakt te brengen met de Bijbel. Als het goed is, zijn christenen - wij ook? - een zoutend zout in deze verloren liggende wereld, omdat de naasten door hun handel en wandel voor Christus gewonnen worden.

Ik ben me er van bewust dat dit artikel geen grondige bijdrage is. Ik heb alleen maar geprobeerd enkele gedachten weer te geven, waardoor jullie aan het denken worden gezet. En dat is beter dan het uiten van „kreten".

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 oktober 1982

Daniel | 28 Pagina's

HOE MOETEN WE OMGAAN MET GASTARBEIDERS?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 oktober 1982

Daniel | 28 Pagina's