Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CORRESPONDENTIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

CORRESPONDENTIE

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

D. C. v. d. P. te K. Uw vraag over het verschil tussen roeping en wedergeboorte is niet in enkele zinnen te beantwoorden. Toch willen we trachten in het kort hiervan iets te zeggen om het u enigszins duidelijk te maken. Allereerst willen we dan echter zien wat we onder roeping en wedergeboorte hebben te verstaan.

Eerst dan de roeping. De mens die van God is afgevallen, die is gaan wandelen op de brede weg des verderfs, wordt door God teruggeroepen. Dat is een wonder van genade. Moedwillig hebben we immers de dienst des Heeren verlaten en we hebben lust om het kwade te doen, we hebben de zonde lief. En toch roept de Heere ons terug. Hij wil ons redden van het verderf; Hij wil ons brengen in zijn heerlijk Koninkrijk. Daartoe zond Hij zijn Zoon naar deze wereld om de zonde te verzoenen en de schuld te betalen en de straf te dragen. Daartoe laat Hij ook zijn Woord verkondigen om ons terug te roepen, om tot Hem weder te keren in de Heere Jezus Christus en in deze weg van Hem te ontvangen het eeuwige leven.

Velen echter die door God geroepen worden komen tot Hem niet. Anderen echter laten zich noden en trekken. Velen verharden zich onder de bediening des Woords. Anderen worden verbroken en verbrijzeld en leren smeken om genade voor recht. Daarvan ligt de diepste oorzaak niet in de mens. Van nature zijn we allen dood in de zonden en de misdaden, we hebben allen gezondigd en we derven de heerlijkheid Gods. Wanneer er nu toch mensen zijn, die leren luisteren naar de roepstem Gods, komt dat door de werking van de Heilige Geest. Daarom spreken we van een uitwendige roeping en een inwendige roeping. Nu mogen we deze twee niet los van elkaar zetten. In de grond der zaak is het dezelfde roeping die tot ons komt. Het is hetzelfde Woord van God, dat Hij door de uitwendige roeping laat verkondigen en door de Heilige Geest bij de inwendige roeping doet ingaan in de harten. Ook de uitwendige roeping is welgemeend en men mag het nimmer gering achten dat de Heere ons roept en noodt en lokt. Wanneer we naar de roepstem Gods niet horen is het onze eigen schuld als we verloren gaan. Maar aan de andere kant is het door de werking van Gods Geest, dat w r e leren luisteren naar die roepstem Gods. En dat noemen we dan: inwendige roeping. De inwendige roeping mogen we nimmer losmaken van de uitwendige, daar we dan immers het werk van de Heilige Geest zouden losmaken van het Woord Gods, dat als een middel wordt gebruikt om zondaren te trekken tot Gods genade in Christus. Achter de inwendige roeping ligt het verkiezend welbehagen Gods. Daarom zegt Paulus ook wanneer hij de gouden keten des heils schildert: En die Hij tevoren verordineerd heeft, die heeft Hij ook geroepen...

En wat verstaan we nu onder de wedergeboorte? Oorspronkelijk werd dit woord gebruikt om de algehele vernieuwing van de mens aan te duiden, later werd er meestal alleen mee bedoeld de aanvang van het nieuwe leven, de principiƫle verandering van het mensenhart. We spreken dan van wedergeboorte in ruimere zin wanneer we die algehele vernieuwing bedoelen en van wedergeboorte in engere zin, wanneer we spreken over het begin van het nieuwe leven. Nu zijn er mensen, die al spreken van wedergeboorte wanneer een mens wel eens zucht en klaagt over de zonde en smeekt om genade, wanneer een mens zijn zonden gaat zien en voelen en er een groot gemis is in zijn hart. Maar dat behoeven niet altijd vruchten van de wedergeboorte te wezen. Daarom zouden we hier moeten spreken van voorbereidende genade. Er zijn dikwijls allerlei werkzaamheden en ervaringen in het hart en leven van een mens zonder dat we nog kunnen zeggen, dat die mens wedergeboren is. Wedergeboorte is daar waar het stenen hart is weggenomen en een vlezen hart is gegeven. Wedergeboorte is daar waar de mens principieel veranderd is. Hij was blind maar nu ziet hij. Hij verwierp de Heere ( Jezus in zijn ongeloof, maar nu gelooft hij. Hij ' zocht de dingen dezer wereld, maar nu vraagt hij: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal. Waar een mens wedergeboren is, daar is een nieuwe mens geboren, principieel anders dan de oude mens.

Maar nu zullen we verstaan, dat we de roeping en de wedergeboorte wel te onderscheiden hebben. De roeping komt tot ons door middel van het Woord Gods en de Heilige Geest paart zich aan de verkondiging van het Woord om ons hart te vernieuwen en naar de roepstem Gods te doen luisteren.

Er zijn mensen geweest, die de wedergeboorte aan de roeping willen doen voorafgaan. Zij zeggen dan dat een dove niet kan horen en een blinde niet kan zien en een dode zich niet kan bekeren. Paulus zegt echter dat het geloof is uit het gehoor en het gehoor uit de prediking van het Woord. De logische volgorde is derhalve, dat de roeping aan de wedergeboorte voorafgaat. Aan de andere kant echter kunnen we eigenlijk niet spreken van voorafgaan. Want we zouden beter kunnen spreken van een gelijktijdig samenvallen van de inwendige roeping en de wedergeboorte.

We moeten echter de wedergeboorte zien als een wonderdaad Gods, als een nieuwe schepping, als een radicale verandering van de mens. Dit wonderwerk Gods kan niet worden weerstaan. De meest

verharde zondaar zal ervoor moeten vallen en om genade moeten smeken. Daarom spreken we van een onwederstandelijke werking van Gods Geest.

II zult verstaan, dat roeping en wedergeboorte veel met elkaar hebben te maken, maar dat ze toch wel onderscheiden moeten worden. Het is zo jammer, dat zo weinig mensen in onze dagen nog onderscheiden kunnen. Aan de ene kant is er een oppervlakkige godsdienst, waar het leven der wedergeboorte totaal gemist wordt. Aan de andere kant zijn er ernstige mensen, die soms ook doorvloeien, omdat ze de weg Gods niet zuiver zien liggen en dikwijls ook door gebrek aan rechte kennis de were troost van het evangelie missen.

Redactie.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 mei 1959

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

CORRESPONDENTIE

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 mei 1959

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's