Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een gids naar het grote Boek (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een gids naar het grote Boek (1)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

GEESTELIJK LEVEN

Een kinderbijbel? Ja. welke dan?

In het nederlandse taalgebied zijn meer dan honderdenvijftig titels. Dan is het van belang, als u gaat zoeken dat u let op enkele randvoorwaarden. Het is de vraag:

voor welke leeftijd er een kinderbijbel gezocht wordt;

dient de kinderbijbel om uit voorgelezen te worden, of is hij bestemd om eruit te laten lezen;

van welke kerkelijke achtergrond is er sprake;

leeft het gezin kerkelijk goed mee, of is het wat slordig in de kerkgang;

gaat het om een gezin dat rand/buitenkerkelijk is maar waarin, vaak door de kinderen, (weer) belangstelling ontstaat voor de inhoud van de Bijbel;

de kinderbijbel dient dan om een brug te slaan naar de Bijbel;

gaat om asielzoekers die meeleven met de kerk en voor hun kinderen en henzelf een kinderbijbel zoeken, om later over te gaan naar de Bijbel.

Funktie

In de praktijk funktioneert de kinderbijbel vaak als een hulpmiddel bij de over-dracht van de boodschap van een bepaald bijbelgedeelte. Vandaar dat bij de voorbereiding van een bijbelles er een kinderbijbel geraadpleegd wordt als hulp bij het begin van de vertelling, voor de uitleg van moeilijke woorden, of gebruiken b.v. de besnijdenis, en voor een goede afsluiting van de vertelling. Zo wordt de kinderbijbel ook gebruikt bij de voorbereiding van een vertelling voor de zondagsschool, de evangelisatieclub en de kinderclub.

Ook in het gezin wordt er veel gebruik gemaakt van een kinderbijbel. Er wordt uit gelezen na de maaltijd, als de kinderen naar bed gaan. Er zijn ongetwijfeld ook gezinnen waar zondag veel voorgelezen of gelezen wordt uit een kinderbijbel.

Een kinderbijbel of...

Er wordt onderscheid gemaakt tussen : een kleuterbijbel (vanaf 3 tot 7 jaar), een kinderbijbel (vanaf 7 tot 10 jaar) en een tienerbijbel (vanaf 10 jaar en ouder).

Op de naam 'kinderbijbel ' wordt ook wel eens kritiek geleverd. Alsof er naast de Bijbel een makkelijker editie van de Bijbel voor kinderen zou zijn. Daarom wordt er gesproken over 'vertellingen bij de Bijbel'. Het zal duidelijk zijn dat 'de kinderbijbel' qua vormgeving en grootte, kinderen vaak meer aantrekt dan 'de grote Bijbel.' Als er na het eten tegen één van de kleine kinderen gezegd wordt om de Bijbel te pakken, dan zal er ongetwijfeld gevraagd worden: de grote of de kleine, of de bijbel met plaatjes.

Hoe lang al?

Aan het einde van de achttiende eeuw wordt het kind niet meer als volwassene gezien maar als kind. Dan ontstaat er behoefte aan kinderboeken en komt ook de vraag aan de orde of er vertellingen uit de Bijbel voor kinderen geschreven kunnen worden. Ik zal u de geschiedenis van de kinderbijbel besparen. Aardig is dat de eerste jeugdbijbel (24 delen), verschenen in 1811, een parafrase op de Bijbel, geschreven is door de minister van Onderwijs J.H. van der Palm. In de eerste helft van de twintigste eeuw zijn er heel wat kinderbijbels verschenen. Ik noem u de schrijvers: W.G. van de Hulst, mej. G. Ingwersen, Anne de Vries, B.J. van Wijk, Joh.Vreugdenhil en Wolf Meesters.

'Klassiek'

Deze kinderbijbels behoren bij de klassieke kinderbijbels. 'Klassiek' wil in dit verband niet zeggen dat ze 'oud ' zijn, maar dat de Bijbel door de schrijvers aanvaard wordt als het onfeilbare Woord van God. De kinderbijbel is niet meer dan een gids naar het Grote Boek. De kinderbijbel moet zich overbodig maken. zodat het kmd de Bijbel gaat lezen. Want de Bijbel is gegeven 'opdat wij geloven dat Jezus de Zoon van God is en opdat wij gelovende het leven zullen hebben in Zijn Naam' (Joh.20:31). De verhalen die geschreven zijn door mej. G.Ingwersen en Wolf Meesters zijn bestemd voor kinderen van tien jaar en ouder; het zijn jeugdbijbels. Mej. Ingwersen vertelde in de jaren dertig haar verhalen aan kinderen in de Jordaan in Amsterdam. Ze gebruikt veel bijbelwoorden zodat de overstap naar de Bijbel niet zo groot is, ze geeft het bijbelgedeelte aan waar het verhaal in de Bijbel te vinden is en ze eindigt haar vertelling vaak met een vraag. Dat geeft een mogelijkheid voor een gesprek. Dat is de reden dat deze jeugdbijbel veel in het evangelisatiewerk gebruikt wordt. Verder zijn er de instructieve tekeningen van Isings opgenomen. Die kunnen gebruikt worden tijdens en/of na de vertelling, of de volgende keer bij het terugvertellen. Zo'n tekening dient dan als een middel om het verhaal weer in de gedachten terug te krijgen. Zeker van belang voor kinderen die weinig kennis van de Bijbel hebben.

W.G. van de Hulst en Anne de Vries hebben ook nog een kleuterbijbel geschreven, zodat de kleintjes ook in aanraking komen met de eenvoudig vertelde verhalen uit de Bijbel. Kinderen moeten ook een nieuw hart hebben, ze moeten ook bekeerd worden.

Een eigen (kerkelijke) doelgroep

De klassieke kinderbijbelschrijvers hebben in eerste instantie geschreven voor de kinderen die bij hun eigen kerk behoorden. Van de Hulst richt zich als ethisch hervormde tot de kinderen om hen op te wekken om de Heere van harte te dienen. Dat zie je aan je levenshouding, aan je christenzijn in de praktijk. Het gaat om woorden en daden. Sterke nadruk op een goede sfeer.

Anne de Vries, gereformeerd synodaal, gaat uit van de leer van de veronderstelde wedergeboorte. Je gaat ervan uit dat het kind een kind van God is, tenzij op latere leeftijd blijkt uit de levenswandeling dat het niet zo is.

Van Wijk en Vreugdenhil richten zich tot de kinderen die behoren tot de gereformeerde gemeenten (ook in nederland). Met een sterke nadruk op de noodzaak van wedergeboorte, geloof en bekering, op het toepassende werk van de Heilige Geest en op de zaligheid waarin Gods kinderen, de uitverkorenen mogen delen.

Wolf Meesters, gereformeerd (vrijgemaakt), richt zich tot de jongeren, behorend tot enige ware kerk, die door de doop de beloften van het genadeverbond meegekregen hebben. Sterk verbondsmatig.

Al de bovengenoemde kinderbijbels zijn gericht, in eerste instantie, op de jonge generatie in het eigen kerkverband. Dat moeten we bij de beoordeling wel goed in de gaten houden. Dat wel niet zeggen dat ze dan niet buiten dat kerkverband gebruikt kunnen worden.

Al lezende merk je ook dat de inhoud van de belijdenis , de confessie bij de inhoud van de vertellmgen een grote rol speelt. Ook de bijbelse aardrijkskunde en oudheidkunde zijn geraadpleegd bij het schrijven.

De illustraties zijn in een kinderbijbel ook van belang, zeker in onze beeldcultuur! Het gaat erom dat ze tekst van de vertelling ondersteunen. Ze vormen een 'kapstok ' bij het terugvragen, of ze geven een idee hoe een schaapskooi, een herder, een wijngaard met een wijnpersbak, een huis en een herberg eruit gezien hebben in de bijbelse tijd. Bij de keuze van de kinderbijbel is het ook van belang of u bezwaren hebt tegen de afbeelding van de Heere Jezus. Voor de meeste van onze lezers is dat mogelijk een gepasseerd station, want de Heere is toch mens geworden, gelijk aan ons, uitgenomen de zonde! Degenen die toch wel schroom hebben als het over de afbeelding van de Heere gaat, zeggen: Hij is toch ook God. Je kunt toch de majesteit, het geloof e.d. niet afbeelden?

Zelf vind ik van belang dat er eerbied, heiligheid en verwondering uit de tekeningen spreekt. De Heere Jezus is God en mens. Hij at en dronk; Hij was moe en bedroefd; Hij zocht in het gebed ki-acht bij Zijn Vader; Hij vroeg of het mogelijk was dat de drinkbeker aan Hem mocht voorbij, maar niet Zijn wil, maar de wil van de Vader moet geschieden..

Spreekt uit de kinderbijbel, die u wilt kopen, eerbied uit de tekst en de afbeelding! We kunnen daar niet te consciëntieus mee bezig zijn.

I.A.Kole, Berkenwoude

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 februari 2005

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Een gids naar het grote Boek (1)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 februari 2005

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's