Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onder de boog van Gods trouw

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onder de boog van Gods trouw

Bondsdag +12 Capelle aan den IJssel

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Om half tien arriveerden de eerste bussen met verenigingen bij de Elimkerk te Capelle aan den IJssel. De kerk begon snel vol te lopen met de groepen. Om vijf over tien toen iedereen binnen was, opende de heer W.M. van der Wilt de bondsdag. Hij las Genesis 9:8-17 waar het ging over het verbond tussen God en Noach.

Na ons welkom te hebben geheten, werd er een telegram aan H.M. Koningin Beatrix gezonden.

Evangelist J.W.N. van Dooijeweert hield een bijbelse toespraak. Het thema was „God is getrouw". Vooral het leven van Noach en de regenboog stonden hierin centraal die duiden op Gods getrouwheid. Noach had een moeilijk leven. De mensen hadden geen begrip voor hem. Hij predikte hen het behoud als ze zouden geloven en zich bekeren. De mensen lachten om Noach cn zi jn zonen. Ook tegenwoordig lachen de mensen, maar zeker is: het oordeel van God komt. Lach jij ook met die mensen mee? Denk je dat je nu nog tc jong bent? Werken wij door met onze zonden? Nemen wij wel eens de tijd om de Bijbel te lezen en te bidden?

Het was voor Noach en zijn zonen een uitzichtloze tijd. Er waren geen mensen die vroegen of ze ook in de ark mochten. En hoe moest het met dc dieren? God is getrouw! De dieren komen naar de ark; mannetjes en vrouwtjes. Als alles binnen is. sluit God Zelf de ark: het oordeel komt. Nu is het te laat voor dc spottende mensen. Vreselijk om zonder de.

Heere te leven cn te sterven.

De dag komt ook voor ons dat de genadedeur dicht gaat en God niet meer zegt: „Geef Mij je hart", maar „Ik ken je niet". Daarom: ben jij al in de ark van behoudenis? Jezus is ook nu nog de behoudende Ark.

Als de ark na lange tijd dobberen op de berg is en de aarde weer is opgedroogd, brengt

Noach aan God een dankoffer. De Heere spreekt tot Noach en laat de boog in de wolken zien. „Ik zal aan Mijn verbond gedenken.”

Er is nu nog hoop. Ook voor ons. God denkt in genade cn barmhartigheid aan ons.

Denken wij aan God? Hoe is het in ons leven? Aan welke kant staan wij? Wie in dc Heere geborgen is. is veilig, wanl God is getrouw!

Na de samenzang en kollekte kwam het koor „Psallite Deo" onder leiding van de heer P.C. den Uil. Hierbij kwam ook het thema „God is getrouw" naar voren.

Hierna kwam het klankbord dat werd verzorgd door leden van de vereniging te Capelle aan den IJssel. Eerst dachten we dat ze fluitend begonnen, maar dat bleek een storing van de mikrofoon te zijn. Ook het klankbord had met het thema te maken....

De heer A. Kareis vertelde een verhaal met als titel: „Zijn schepping". Het ging over een derde klas van een middelbare school. In het bijzonder ging het over Marieke en Mark. Een boze bui van Marieke over de lange dag op school cn dan nog een verschrikkelijk lang opstel van Nederlands, 's Avonds was haar boze bui echter al over. Dc klas ging op werkweek naar Zeeland. Op het strand keek Mark door een verrekijker van een van de leraars. Zo zag hij de aanvaring gebeuren van een schip en een tanker. Deze laatste had fosfordioxide bij zich, waardoor hel heel gevaarlijk werd op het strand en later ook in de boerderij waar ze logeerden. Ze moesten weg. Mark. die Geert net een bloedneus had geslagen, omdat hij Turken diskrimineerde, ging snel nog naar boven om wat te halen. Geert zag dit. rende hem achterna en sloeg hem.

Mark viel door deze klap op de grond neer. Later toen hij wakker werd. zag hij dat iedereen al vertrokken was. Alleen de beheerder nog niet. Toen deze man licht zag branden in dc boerderij ging hij er naar toe. Mark had zijn zaklamp aangedaan en bad tot God. Toen viel hij weer bewusteloos op een bed neer. Zo vond de beheerder hem. De dokter kwam en zei dat het een zware hersenschudding was. Een jaar later was alles weer goed tussen Marieke, Mark en Geert. Toen stonden ze weer aan het strand en zagen hoe goed God de schepping gemaakt had.

Na dit spannende verhaal waarin Gods trouw ook naar voren kwam. zongen we Psalm 105:1. Meneer Van der Wilt sprak een slotwoord. Dc kollekte bedroeg ƒ 848precies. Nadat het antwoord van het telegram van H.M. Koningin Beatrix was voorgelezen, zongen we Psalm 121:1. Evangelist .I.W.N. van Dooijeweert beëindigde deze bondsdag met gebed.

Het was een mooie, geslaagde en gezellige dag.

Iedereen had een programma gekregen en een plaatsje gevonden. We begonnen met de opening door de heer J.H. Mauritz en zongen Psalm 68:10. Na het zingen werd eteen stukje voorgelezen uit Genesis 9:8-17. Daarna deed de heer Mauritz het gebed en het welkomstwoord. Toen zongen we twee verzen van het Wilhelmus.

Ds. A. Bac deed een vertelling uit de Bijbel over Noach. Aan het einde van de vertelling zei hij ons dat we goed moesten nadenken of we ook al in de ark zijn net als Noach.

Na de vertelling zongen we Psalm 93 : 1, 2. 3 en 4, Onder dc samenzang werd er gckollekteerd. Daarna zong het kinderkoor ..De Kleinood" onder leiding van mevrouw A. Vermeulen.

Het klankbord ging over „Uw trouw zal nooit vergaan". Wc zongen Psalm 105:3 en daarna deden drie meisjes de spreekstemmen.

Na het klankbord vertelde mevrouw J. Brouwer een verhaal uit de eerste wereldoorlog dat echt gebeurd is. Het ging over schipper Van Dorp en Hans. zijn zoon.

Na het verhaal zongen we Psalm 105:1. De sluiting deed de heer Mauritz. Als laatste zongen we Psalm 105:1. Toen deed ds. A. Bac het gebed en was dc bondsdag afgelopen. Aan het einde kon de leiding een verrassing halen. Het was een boekenlegger met er op geschreven: God is getrouw". Die was voor de klubleden.

Rotterdam-Alexanderpolder

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 juni 1990

Daniel | 32 Pagina's

Onder de boog van Gods trouw

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 juni 1990

Daniel | 32 Pagina's