Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nozems

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nozems

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(2)

Dit is dan ook de reden waarom wii het er niet mee eens zijn dat er ook in godsdienstige kringen zo'n groot verschil wordt gezien tussen de nozem en de teenager (Het woord „teenager" wordt dan gebruikt voor de gehele uitgaande jeugd van het ogenblik).

De oorzaak van dit onderscheid ligt in het feit dat de nozem met zijn terreurdaden voornamelijk en in de eerste plaats in conflict komt met het wereldlijk gezag.

Nu kent de Chr. Kerk vierderlei gezagsverhoudingen:

OUDERLIJK, WERELDLIJK, KERKE-LIJK EN HEMELS GEZAG.

Terwijl bij de nozem het zwaartepunt ligt bij het ivereldijk gezag, waarmee hij in conflict komt (waardoor hij zich in de vrijmoedige belangstellingen der pers mag verheugen), ligt het zwaartepunt van de teenager voornamelijk bij het ouderlijk en kerkelijk gezag. Zij zullen niet zo gauw in conflict komen met de politie, hebben daar dikwijls ook een afkeer van en erkennen tot op zekere hoogte het wereldlijk gezag.

Zoekt de nozem zich te ontspannen in de publiciteit van de straat, de teenager zoekt het meer in de beslotenheid van zijn club waar hij zich kan uitleven. Wat daar geschiedt is soms nog erger dan hetgeen op de straat gebeurt, maar valt meestal buiten het gezichtsvermogen van het wereldlijk gezag, doch het zal in veel gevallen een conflict veroorzaken met het ouderlijk of kerkelijk gezag.

Ja, zelfs stimuleert de overheid het stichten van clubhuizen, waarin de jeugd zoveel mogelijk en zo vrij mogelijk zich kan ontspannen. Denken we maar eens aan de rock-en rollholen, waar op de meest onmusikale tonen van de één of andere band de jeugd zich kan overgeven aan een vorm van dansen die zelfs met dansen niets meer te maken heeft. Dat het zakenleven zijn oog reeds lang heeft laten vallen op deze groepen, is te begrijpen. De gehele grammofoonplaten-, kleding-en amusementsindustrie benevens de uitgeverswereld richten zich voornamelijk tot de teenager, met zijn jazzplaten, opzichtige kleding, avontuurlijke films en sensatie lektuur.

Allemaal dingen die de oprechte Chris-

ten niet aanvaardbaar kan achten. En zo wordt dan het conflict nog meer aangemoedigd met het onderlijk en kerkelijk gezag.

Hierin openbaart zich dan ook het verschil met vroeger. Willen we hiermee dan zeggen clat de jeugd van vroeger zoveel beter was?

Geenszins. Lees Uw Bijbel maar, dan kunt ge het vernemen, sla de geschiedenis van Bethel maar eens op waar God Zijn knecht Eliza naar toestuurde en hoor de jeugd roepen „Kaalkop ga op, Kaalkop ga op." Ziet U het conflict met het kerkelijk gezag? Zie het volk Israëls afhoereren in de bossen die bij de afgodsbeelden aangebracht waren, zullen de zonden die daar bedreven werden niet hoofdzakelijk aantrekkingskracht gehad hebben op de jeugd? Hoor hoe een David de zonden zijner jonkheid komt te belijden, hoe een Absalom opstaat tegen zijn vader en de verloren zoon het ouderlijk gezag ontvlucht.

Lees de belijdenissen van Augustinus, waarin hij aantoont hoe hij in zijn jeugd in de grootste zonden voor Gods aangezicht leefde.

Denk ook hoe de jeugd in ons eigen vaderland zich opmaakte in dorpen en steden om de Chr. feestdagen door te brengen met allerlei uitspattingen. Daarom was het ook geen wonder dat velen onzer oudvaders huiveringwekkend stonden tegenover de viering van de heilsfeiten.

Neen, die jeugd behoeft niet slechter te zijn als vroeger, ze is altijd slecht geweest zoals wij allen in zonden gevallen zijn krachtens erf-en dadelijke schuld. Echter is er toch een groot verschil, want vroeger kwam deze jeugd meestal uiterlijk weer wel in het gareel, men vond een jongen of meisje van cle enige kerk die meestal in zo'n plaats was, en men veranderde veel. De ontspanningsmachine had toen ter tijd nog niet zulk een grote capaciteit.

Nu is dat alles anders geworden, een ganse maatschappij die zonder God en gebod wenst te leven tracht deze jeugd in haar netten te verstrikken en kan dit helaas straffeloos doen. Waar vroeger iedereen schier naar Gods huis ging op cle dag des Heeren, gaan thans honderdduizenden hun vermaak zoeken op de sportvelden en dit mag van het wereldlijk gezag.

Op politiek of ontspanningsgebied, soms ook beiden tegelijk, staan machtige organisaties klaar om de jeugd op te vangen. Denken we maar eens aan Hitler's beruchte „Hitlerjeugd", welk systeem thans nog beter geperfectionneerd wordt toegepast in cle communistische landen.

(Wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 mei 1960

Daniel | 8 Pagina's

Nozems

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 mei 1960

Daniel | 8 Pagina's