Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gidéon - Jerubbaal

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gidéon - Jerubbaal

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

(6)

Het zijn dus overtreders van Gods wet die de dood van Gideon eisen. De verlosser van Israël moét sterven omdat hij het gebod van zijn God hield. Is Gideon hier niet een type van onze gezegende Borg en Zaligmaker Jezus Christus?

Hij was het Die de wet des Heeren droeg in het binnenste van Zijn ingewand. Hij heeft de wet des Heeren door dadelijke en lijdelijke gehoorzaamheid volbracht. Door de vijanden is Hij des doods schuldig verklaard. Onze catechismus zegt in zondag 15: "Opdat Hij onschuldig onder de wereldlijken rechter veroordeeld zijnde, ons daarmede van het strenge oordeel Gods, dat over ons gaan zou, bevrijdde".

Gods volk heeft zich niet te verwonderen dat de wereld hen haat; zij heeft Christus eerder gehaat dan hen.

De mannen van Ofra eisen Gideon op. Zij zeggen tot Joas: "Breng uw zoon uit, dat hij sterve". Wat zal Joas doen? Het altaar van Baal met het bos dat daarbij was, was zijn persoonlijk eigendom.

Anderzijds is Gideon zijn zoon; zijn vlees en bloed. De band die hem bindt aan zijn zoon blijkt sterker te zijn dan de band die hem aan Baal bindt. Uit de woorden die Joas spreekt, blijkt dat zijn geloof in Baal niet zo sterk is. Hij neemt zijn toevlucht tot een list. Hij zei tot allen die bij hem stonden: "Zult gij voor den Baal twisten? Zult gij hem verlossen? Die voor hem zal twisten, zal nog dezen morgen gedood worden. Indien hij een god is, hij twiste voor zichzelven, omdat men zijn altaar omgeworpen heeft".

De lichte spot is in bovenstaande woorden duidelijk te merken. Joas zegt met andere woorden gesproken: "Baal kan heus zelf zijn eigen boontjes wel doppen".

Bovendien hebben de mannen van Ofra te bedenken dat hij hoofd van het geslacht is en derhalve met gezag is bekleed. Degene die niet op de wraak van Baal wil wachten, zal nog deze morgen gedood worden. Baal twiste tegen hem! Het woord "twiste" staat hier met één t geschreven, wat ons wijst op de toekomende tijd. Het wachten is dus op de wraak van Baal.

Ziezo, de situatie was gered en Baal deed natuurlijk niets. Joas noemde de naam van Gideon van die dag af: Jerubbaal, zeggende: "Baal twiste tegen hem, omdat hij zijn altaar heeft omgeworpen". Van die dag af was Gideon een levend getuige tegen Baal, en ook bleek van die dag af de onmacht van Baal om te vergelden.

Ondertussen zaten de vijanden niet stil. We lezen in vers 33: "Alle Midianieten nu, en Amalekieten, en de kinderen van het oosten, waren samenvergaderd, en zij trokken over, en legerden zich in het dal van Jizreël". Zij trokken over de Jordaan, terwijl hun legerplaats Jizreël niet ver van het gebergte Gilbóa lag. De stem des bloeds heeft bij Joas gesproken, de onmacht van Baal om te verlossen is gebleken, maar nu zal de Heere opstaan tot de strijd. Als het tijd voor de Heere is om te werken wordt de zwakke een held. Het is de Geest des Heeren Die Gideon aangordt tot de strijd. De door God geroepen richter blaast met de bazuin. De Geest des Heeren toog Gideon aan; zo lezen wij.

Van Simson lezen wij dat de Geest des Heeren hem dreef Gelijk de zeilen het schip, en gelijk het water het molenrad drijft, alzo wordt Gods volk door de Geest Gods gedreven. Paulus zegt: "Want zovelen als er door de Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods".

Gideon is kind en knecht van God. De Geest des Heeren doet hem naar de bazuin grijpen.

De Heere werkt langs de weg van Zijn eigen instellingen. Hoe dikwijls lezen we niet in Gods Woord dat op Gods bevel op de bazuin geblazen moest worden? De Abiëzrieten werden achter Gideon bijeengeroepen. Dat waren dezelfde mannen die kort tevoren zijn dood eisten. Deze omwending was van de Heere.

Als de Heere ontwaakt uit Zijn heilige woning legt Hij beslag. Dit wordt ons ook verhaald van Jonathan, de zoon van Saul, toen hij de bezetting der Filistijnen sloeg.

We lezen in I Samuel 14:15: En er was een beving in het leger, op het veld onder het ganse volk; de bezetting en de verdervers beefden ook zelven; ja, het land werd beroerd, want het was een beving Gods".

Er worden door Gideon boden gezonden in gans Manasse, in Aser, in Zebulon en in Naftali. Ook deze mensen kwamen op en werden achter Gideon verzameld.

Hoe nodig is ons het licht van God de Heilige Geest om het kostelijke van het snode te onderscheiden.

Van Saul lezen we ook dat de Geest Gods vaardig over hem werd. Ook door hem werden boden uitgezonden in alle landpalen van Israël zeggende: Die niet zelf uittrekt achter Saul en achter Samuel, alzo zal men zijn runderen doen". En wat was de uitwerking van deze oproep? We lezen in 1 Samuel 14:7b: Toen viel de vreze des Heeren op het volk, en zij gingen uit als een enig man". Ook Saul heeft Israël verlost, ook Saul is door de Heilige Geest aangegord en ook Saul heeft geprofeteerd.

Het zal er maar op aan komen of we door de Geest Gods zaligmakend worden bearbeid. Gods volk is een volk dat gedurig vreest. Gideon weet dat het leger der Midianieten zeer talrijk is. Hij begeert opnieuw een teken van de Heere. Er zijn mensen die dit als ongeloof zien. We geloven dit echter niet. Vooreerst moeten we letten op de bedeling waarin de geroepene Gods leefde; zoals we reeds in een van de vorige meditaties hebben opgemerkt. En verder moeten we acht geven op de positie van Israels verlosser. Het was geen kleinigheid om de strijd aan te binden tegen een grote overmacht.

En ten derde is Gideon een beeld van Gods ellendig en arm volk, dat het met de vorige uitreddingen niet kan doen. Gideon erkent het Woord Gods, tot hem gesproken. Hij gelooft het, zoals we lezen in vers 36. Maar hij wil de nieuwe blijken van Gods gunst ervaren. Hoe goed is de Heere voor Zijn knecht. De begeerte des rechtvaardigen zal God geven.

Eerst is de dauw op het vlies alleen en droogte op de ganse aarde. En daarna was er alleen op het vlies droogte, en op de ganse aarde was dauw. De dichter van Psalm 61 zingt:

Want Uw goedheid, die wij loven Heeft van boven Mijn geloft' en bee gehoord.

Aalburg,

Ds. A. Hofman.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 1988

De Saambinder | 8 Pagina's

Gidéon - Jerubbaal

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 1988

De Saambinder | 8 Pagina's