Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

MUTATIES KERKELIJK JAARBOEK 2004

• Adreswijziging kand. J.D.M, de Heer is met ingang van D.V. 20 augustus 2004: Willem Teellinckstraat 5, 4335 CE Middelburg, tel. 0118-613530 • Pag. 203, gemeente MELISKERICE. De nieuwe scriba van de diakonie is: J. Meijers, Corn. Jaspersestraat 10, 4365 BB Meliskerke, tel. 0118-561374

VERSLAG BEVESTIGING DS. C.G. VREUGDENHIL TE VLISSINGEN

Ds. A.B. van der Heiden heeft op 12 mei jl. ds. C.G. Vreugdenhil bevestigd als herder en leraar van de Geref. Gemeente te Vlissingen met de woorden uit Jesaja 52:7.

"Hoe liefelijk zijn op de bergen de voeten desgenen, die het goede boodschapt, die de vrede doet horen; desgenen, die goede boodschap brengt van het goede, die heil doet horen; desgenen die tot Sion zegt: Uw God is koning."

Thema: De boodschapper van het goede. 1. Die boodschapper van het goede doet vrede horen. 2. De boodschapper is een prediker van heil. 3. Hij predikt uw God is Koning.

Jesaja richt zijn boodschap tot het volk in Babel. Jeruzalem is verwoest en de tempel is met vuur verbrand. Dit alles om de zonde en de ongerechtigheid van het volk. Het schijnt dat de Heere Zijn volk aan de ondergang heeft prijs gegeven. Van 's mensen zijde is ook alle verwachting afgesneden. Maar nu het wonder, Jesaja mag de boodschap brengen dat God over dat volk met ontferming bewogen is. God verkiest Jeruzalem nog, naar Zijn eeuwig welbehagen. Hij heeft dat volk lief met een eeuwige liefde. Die liefde kan nooit meer sterven. Vers 6: Ik ben het Zelf Die spreekt; Ziet hier ben Ik! Die Goddelijke ontferming zal aan het volk moeten worden bekend gemaakt. Hiervoor gebruikt de Heere boodschappers. Rom. 10. Die Naam moet gepredikt worden. Maar hoe zullen ze prediken, zo zij niet gezonden worden. De O.T. profetie wordt verbonden met de N.T verkondiging van het Goddelijk evangelie. God is met ontferming bewogen en Hij is het Die Zijn boodschapper zendt en zo'n wonderlijk rijke boodschap doet prediken. De oorzaak ligt in het onbevattelijke welbehagen van Hem, Die Zijn volk heeft liefgehad met een eeuwige liefde. Naar welke mensen ziet Hij nu om? Naar mensen die voor God verdoemelijk zijn. Mensen die vanwege hun diepe val in het paradijs van God vervreemd zijn. Kinderen des toorns. Over zulke mensen gaat God Zich ontfermen. Die gaat Hij roepen uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht. Ook nu nog zendt Hij Zijn dienaren uit om de boodschap van leven en dood, wet en evangelie, Adam en Christus te laten prediken. De apostel wijst op het hemelse mandaat, de hemelse volmacht, waarmee de dienaren dat Woord verkondigen. Hij zegt: 'Hoe zullen zij prediken zo zij niet gezonden zijn. Welnu, gemeente van Vlissingen, het is opnieuw dat de Heere een van Zijn dienaren naar u gezonden heeft om de boodschap van de gekruisigde Christus te prediken. Om de rijkdom van het evangelie van Gods genade te prediken aan mensen verloren in schuld. Hij komt tot u in de naam van zijn Zender, Die vrede doet horen. Wat een onuitsprekelijk rijk woord. Vrede! Sjaloom! Dit woord heeft eigenlijk drie betekenissen: a. Vrede met God, verzoening met God. Dan zit er niets meer tussen, b. Vrede met je geweten, vrede in je hart. c. Vrede met de omstandigheden, vrede met de weg die God met u gaat. Dit is een werk van God de Heilige Geest. Van nature geen vrede, maar in oorlog met God. Er kan nooit meer vrede zijn, tenzij de oorzaak van de onvrede wordt weggenomen. Hoe is het dan nu mogelijk dat de boodschapper die God tot u gezonden heeft de opdracht heeft ontvangen om te spreken van vrede? Hoe kan dat? Omdat Hij van eeuwigheid gedachten van vrede heeft in de gezegende Christus, Die het vleesgeworden Woord is. In Hem heeft God Zijn eeuwige vredegedachten geopenbaard. Voor de inhoud en de grond van die vrede verwijzen wij u naar Jesaja 53: "De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem en door Zijn striemen is ons genezing geworden". Buiten Jezus is er geen vrede mogelijk. Het is vanuit dat Goddelijk welbehagen, dat de Heere dienaren zendt om die vrede te prediken. Om de gerechtigheid van Christus bekend te maken. Wat heeft die boodschap een rijke inhoud. Om doodschuldigen te prediken: "Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt". Om de heerlijkheid en de gewilligheid en de noodzakelijkheid van het Lam Gods aan te wijzen. In de tweede plaats: Heil doen horen. Hierin wijst hij aan dat God het Zelf is Die deze vrede in de harten van zondaren toepast en deelachtig maakt. Hij Die de naam Jezus draagt. Die de Vredevorst is. Hij is het Die Zijn volk zalig maakt van hun zonde. Hij is ook de Zaligmaker van toepassing. Hij is de Heiland. De Heilaanbrenger, Die heil doet horen. Die heling schenkt. Die de breuk heet. Zijn werk is een volkomen werk. Nu mogen de boodschappers het zeggen, dat de Heere naar Zijn eeuwig welbehagen dat heil doet horen. God zond ook een boodschapper tot u, opdat hij door de kracht en de bediening van de Heilige Geest, door de prediking van het Woord, dat God het grote werk in zondaarsharten zal gaan verheerlijken. Dat doet de Heere Zelf. Hij brengt met smeking en geween aan Zijn voeten. Die heil doet horen. Het is niet alleen nodig dat de boodschap gebracht wordt, maar dat het door de bediening van de Heilige Geest ook in uw hart kracht mag ontvangen. De Heere zegt: "Ik zal het doen horen". Het zal niet tevergeefs gepredikt worden. God Zelf schept voor dat gepredikte Woord een gehoor. Doden zullen horen! Wat? Dat wij mensen in de ballingschap vervreemd van God leven. Dat we kinderen des toorns zijn. En de heerlijkheid Gods derven. Kent u het? Geen hoop en zonder God in de wereld. Maar juist ook dan heil doen horen. Het is het liefste werk van een dienaar des Woords, dezulken toe te roepen: "Troost, troost Mijn volk, spreek naar het hart van Jeruzalem..." Geen heerlijker en aangenamer werk dan hen toe te roepen: 'O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!" Geen heerlijker taak dan te prediken: "Komt allen tot Mij...!" Heil doen horen!

Onze derde gedachte: tot Sion. Niet Bazan of de grote Hermon. God Zelf begeerde Sion tot een woning om aldaar geëerd te worden. Uw God is koning. Kantt. S.V: te weten: Christus Jezus Die Zijn kerk regeert door Woord en Geest. Hij zal Sion leiden, dwars door de strijd, door de macht tot het eeuwige licht. Tot de eeuwige overwinning. De Heere zal naar Sion blijven omzien. Zij kan zich door eigen schuld van God verlaten voelen, maar dan zegt de Heere: "Kan ook een moeder haar zuigeling vergeten, ... Zo zal Ik u toch niet vergeten. Ik heb u in beide handpalmen gegraveerd". Uw God is Koning. Daar ligt de zekerheid van de kerk in gewaarborgd en verankerd. De poorten van de hel zullen Zijn gemeente niet overweldigen. Wij jagen vaak naar talenten, de stem van de boodschapper is in de oren van de hoorders soms alles. Maar de Heere spreekt niet over de stem, het karakter van de boodschappers. Maar de voeten! De liefelijkheid ligt niet in de boodschapper, maar in de boodschap. Ef 6. De Heere wijst ons op de gang, die Hij met de boodschappers gaat. Liefelijk. Hoe tot liefde wekkend en uitnodigend, iets dat waard is om bemind te worden. Liefde tot Hem de grote Zender, Die de boodschap laat brengen. Als we die vrede, dat heil en het Koningschap in de prediking mogen horen, dan eindig je nooit in een mens. Maar dan krijgt God de eer. Die zo onuitsprekelijk liefelijk is. Maar dan zult u ook de boodschapper liefhebben om de boodschap die hij brengt en zult hem hoogachten. Ik hoop voor u dat hij liefelijk mag zijn in de boodschap die hij brengt. In de boodschap van wet en evangelie, zowel van onze doodstaat als van de boodschap van heil. Tot roem van Gods genade. Amen.

Daarna volgt de bevestiging van ds. Vreugdenhil als herder en leraar van de gemeente van Vlissingen, waarbij hij zich met een hartelijk "Ja ik, van ganser harte" aan de gemeente verbindt.

Ouderling K. Walhout

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 augustus 2004

De Saambinder | 12 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 augustus 2004

De Saambinder | 12 Pagina's