Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

IK GELOOF

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

IK GELOOF

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

A.A. van Ruler, IK GELOOF, 158 blz., ƒ 17, 90, uitg. G. F. Callenbach, Nijkerk, (1983).

De inhoud van in 1966/68 gehouden morgenwijdingen is een stelselmatige uiteenzetting van het Apostolicum. De eerste verhandeling heeft tot opschrift: Ik. 'Ik kom voor Hem uit, ik kies Zijn partij, tegen alle wilde beesten in, die in mijzelf en in de wereld woeden'. Bij geloven wordt gewezen op geloof als kennis, toestemming en vertrouwen. Geloven is ook loven en dienen, dit laatste als een soldaat op wacht: In de gitzwarte duisternis van het bestaan houd ik het uit. — Het persoonlijke geloof wordt telkens onderstreept, al bedoelt de schrijver niet alles op de ene kaart van het individuele te zetten.

In het stuk van het eeuwige leven is een citaat van Calvijn opgenomen: maak je niet druk over het hoe en wat van het eeuwige leven, zorg er liever voor dat je nu de weg er naar toe vindt en in volharding gaat. Ook een woord van Augustinus: zaligheid bestaat in het zeggen van amen en halleluja.

Soms zal de lezer aan een andere uitwerking de voorkeur geven. Het gedeelte over Vanwaar Hij komen zal... eindigt met: ensoltte treedt Christus zelfs helemaal terug. De eigenlijke inhoud is het rijk Gods, dus de geschapen werkelijkheid in haar totaal verloste staat. Dit in verband met 1 Kor. 15 : 24 w. Calvijn wijst in dit verband op de eeuwige regering van Christus (Luc. 1:33). Ook denk ik aan 1 Thess. 4 : 17. — Indrukwekkend is wat de schrijver een bladzijde daarvoor zegt: ls de Here God in allen en in allen alles is, dan zal het licht zijn, eeuwig licht, licht uit licht en duisternis. — De duisternis van de tijd is moment in het licht van de eeuwigheid'.

Niet genoeg kan gewezen worden op de rijkdom van de Kerk des Heren in Christus. Maar voor het eigen leven van

de christen is de armoede soms groot. Komt dat moment wel voldoende aan zich distantieerden van het historicisme, dat openbaring tot predicaat van geschiedenis of van historische ervaring maakte.

Het tweede hoofddeel van dit derde deel bevat in discussie met Heppe e.a. beschouwingen over verzoening en genadeverbond, over Jezus Christus de Middelaar van het genadeverbond en over het drievoudige ambt van de Middelaar. Genade voor recht? Neen, de genade heeft van Godswege een eeuwige rechtsgrond: Jezus Christus, de Middelaar Gods en der mensen. Diepste motief van de verbondsrelatie is genade: en dat betekent dat aan de mens geen voorwaarden worden gesteld. Dat is juist. Daarachter staat: De enige voorwaarde moet in God Zelf gezocht worden en dat beet dan verkiezing. Het woord voorwaarde is hier — en ook bij de eis van bekering ten onrechte gebruikt. — — Vrij uitvoerig wordt ook de (onveranderlijke) substantie en de (veranderlijke) administratie van het genadeverbond besproken. Dit onderscheid hangt samen met de vraag over de verhouding van Oude en Nieuwe Testament. Hier is wederkerigheid in de bedoeling — dat lijkt mij niet vreemd. — Terecht wordt erop gewezen, dat de leer over Jezus Christus geen abstracte beschouwingen bedoelt. — Het geheim van de volledige mensheid van de Middelaar is het exclusieve Godsgeheim. De nadruk valt op aangenomen (vlees en bloed aangenomen). De maagdelijke geboorte wordt door Barth erkend als een teken, te vergelijken met het teken van het ledige graf. — 'In de constructie van Heppe over het werkverbond kan de incarnatie niet volledig gelden als een eerste trede in de vernedering'. De schrijvers verzetten zich tegen de kwalificatie van Barths opvatting als christomonisme. — Barth spreekt van de twee-naturen-Ieer als een reflexieve arbeid, maar één die tevens een kinderlijk waagstuk is van het geloof. Uitvoerig wordt ingegaan op opvattingen van Berkhof die ook in de 4e editie van zijn Christelijk geloof enige andere gedachten formuleerde, maar zijn uitgangspositie verschilt niet van Schleiermacher. — In de bespreking van de ambten wordt bij het profetisch ambt een woord van Noordmans geciteerd: de wonderen zijn gericht op de voleinding, Jezus' wonderen wekken verwachting. — Ook hier gaat het gesprek met Heppe verder, waarderend en kritiserend, bijv. over de verzoening.

Het boek eindigt met een aantal aantekeningen over de christologie van Noordmans. Hieruit een enkel woord: Aan het kruis belijden wij Jezus' goddelijkheid; bij zijn opstanding zijn menselijkheid: vere deus, vere homo. — Er moet gepredikt worden een woord van troost in een wereld zonder hoop.

Uit vele aantekeningen, die ik maakte bij de bestudering van dit diepgravende boek, geef ik enige indrukken door. De tijd van Barth is niet voorbij, dat blijkt uit dit werk.

In een woord ter inleiding wordt er op gewezen, dat als de commentaar op Heppe traditionele stof kritisch beziet de auteurs zich in de leerschool van Gunning, Barth, Miskotte en Noordmans hebben gezet.

Het grootste deel van het werk is dogmenhistorisch van karakter. Daartegenover beslaat het tweede gedeelte — 'Dogmatische perspectieven' — een honderdtal bladzijden, een toch wel onevenredige verhouding.

Van een werkstuk van cursisten over een dogmatisch onderwerp verwacht ik dat allereerst de vraag beantwoord wordt: Wat zegt de Schrift? Dat heb ik hier gemist, des te meer onverklaarbaar nu in deze tijd de betekenis van de bijbelse theologie zozeer wordt erkend.

'k Hoop dit boek nog menigmaal te gebruiken.

H.

Bt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

Theologia Reformata | 370 Pagina's

IK GELOOF

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

Theologia Reformata | 370 Pagina's