Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sociale werkvoorziening onder vuur

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sociale werkvoorziening onder vuur

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het gehele sociale verzekeringsveld is in beweging: de huidige structuur gaat ingrijpend op de helling. De marktwerking heeft voor bepaalde groepen mensen echter ook schaduwzijden.

De sociale werkplaatsen zijn de laatste jaren fors in beweging. Niet voor niets spreekt men nu van Sociale werkvoorziening. De tijd dat alleen sociaal zwakkeren aan het werk gehouden werden is voorbij. Het standaardbeeld van wasknijpers makende verstandelijk gehandicapten klopt allang niet meer. De Sociale werkvoorziening maakt producten waar de markt om vraagt. De sector is goed voor zo'n twee miljard omzet per jaar. Met ingang van 1 januari 1998 is de nieuwe Wet sociale werkvoorziening (Wsw) in werking getreden. De nieuwe wet heeft tot doel de kansen van Wsw-werknemers op betaalde arbeidsplaatsen te vergroten. De doelstelling van de wet is het bevorderen van de integratie van (arbeids)gehandicapten in de samenleving. De maatschappelijke trend is de laatste jaren omgebogen van speciale en veelal aparte faciliteiten naar het gezamenlijk optrekken van mensen zonder en mét handicap. Hierbij zijn voor de mensen met een handicap voorzieningen op maat beschikbaar ter ondersteuning van hun integratie.

ARBEIDSMARKT­BELEID

Dit moet in de toekomst tesulteren in een arbeidsmarktbeleid dat toegesneden is op het overbruggen van de afstand van de individuele werkzoekende naar de reguliere arbeidsmarkt. Deze visie wordt o.a. ondersteund door de 'Structuur Uitvoering Werk en Inkomen' (SUWI), de Wet inschakeling werkzoekenden (Wiw), de In- en Doorstroombanen, de Wet (Re)ïntegratie arbeidsgehandicapten (REA) en de Wsw. De koppeling tussen het toekennen, verstrekken van uitkeringen en begeleiding naar werk is de basis van een samenhangend gemeentelijk activerend arbeidsmarktbeleid. Het huidige verkokerde stelsel wordt vervangen door een eenvoudig en transparante uitvoeringsorganisatie. De gemeenten verkrijgen een grote verantwoordelijkheid voor de invulling hiervan.

De laatste jaren is in toenemende mate het accent komen te liggen op de uitstroom uit de bijstand. De komende jaren zal dit beleid geïntensiveerd worden, hierdoor neemt het belang toe om de beschikbare middelen optimaal in te zetten. Daarbij komt dat de financiën gebundeld zullen worden in een Fonds voor Werk en Inkomen. In de visie van het kabinet dient de gemeente dan ook op te treden als regisseur van gesubsidieerde arbeid en arbeidsmarktgerichte scholing. Vandaar dat de gemeente de beschikking krijgt over diverse middelen en instrumenten om hieraan vorm te geven. De uitdaging voor de gemeente is dan ook om een geïntegreerd werkgelegenheidsbeleid op te zetten, waarbij de verschillende beschikbare instrumenten optimaal benut worden. Met als resultaat dat cliënten trajecten kunnen volgen die op elkaar aansluiten. Anderzijds wordt de taak van de gemeente als gevolg van de marktwerking en de toegenomen concurrentie omvangrijker en complexer. Het lokaal bestuur geldt als intermediair tussetj de verschillende betrokken organisaties. Vandaar het grote belang van integrale beleidsvorming en echte politieke sturing.

TOEKOMST

De hierboven beschreven ontwikkelingen brengen ook voor de Sw-bedrijven grote veranderingen met zich mee. De veranderingen zijn niet alleen van grote betekenis voor de invulling van de verschillende verantwoordelijkheden van gemeenten en Sw-bedrijven, maar ook voor de vormgeving van deze organisaties en de positie van hun medewerkers. Omdat er nogal wat onduidelijkheid ontstond over vormgeving en invulling van het beleid heeft de voormalige minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, K. de Vries, besloten pilots op te zetten bij drie Sw-bedrijven in Nederland.

In deze pilots zullen de gevolgen van de genoemde ontwikkelingen zichtbaar worden, zowel voor gemeenten en Sw-bedrijven, alsook voor het werkzame personeel in deze organisaties. Het doel van de pilots is zicht te krijgen op de 'hobbels' die gemeenten en Sw-bedrijven tegenkomen tijdens het veranderingsproces dat deze organisaties de laatste jaren door­ maken. Ook wordt beoogd or; - jndvatten te bieden voor andere geneenten en Sw-bedrijven om aan eei Iergelijk veranderingsproces vorm ('n inhoud te geven.

Uitgaande van de huidige ontw ' Kelingen is het voor de Sw-organi^.; ies van groot belang om in te spelf^- op (toekomstige) concurrentie. Dev: ; ag dringt< zich dan ook op wat de y ntegie voor de toekomst dient te ziji . In het rapport 'Klaar voor de toekornst', dat de brancheorganisatie van - '': sociale werkvoorziening, de NOb '', samen met het bureau Ernst en Yoi g heeft opgesteld, staan een aanf : scenario's beschreven. De klassiekr Sworganisatie zal zich blijven rich; i op de uitvoering van de wettelijke ' v ; wtaken. Als tweede wordt genoe- o het zorgbedrijf; naast de Wsw-take, icht de organisatie zich op de doelc; ' > ep die vanwege de handicap de ir ste kans heeft op reïntegratie in de ••; • menleving. Het werkbedrijf, de c ? rde optie, heeft als doel zo mogelijk alle soorten werkzaamheden uit te voeren, door zowel gesubsidieerde als n et-gesubsidieerde werknemers.

AANDACHT

Naast de bedrijfsmatige aanpci lie de laatste jaren veel aandacht aft gekregen, moet het accent de k Tiende tijd gelegd worden op het vv groten van de uitstroom van Sw-me ewerkers naar de reguliere arbeidslT^ ; rkt. De vraag kan wel gesteld wore i of de doelstelling van de Sw-bedr en hiermee niet conflicteert. Als je .e sociale werkvoorziening beschou d als een taak voor de overheid, mo< die ook iets aan kunnen bieden do' de markt niet kan. En dat is de op- - ng van sociaal zwakkeren, leman lie niet mee kan komen, moet een 'Oats kunnen (blijven) vinden op een iw-bedrijf. Terecht heeft de SGP dao; aandacht voor gevraagd. Want efi' : iënter werken, de productie vergrotermarktwerking, op zich prima, maar het mag niet ten koste gaan vc'' de doelstelling. In de praktijk blijk' : ILI al dat door de gestegen productiviteit de zwakste groepen in de knel dreigen te komen. Kortom, de ontwikkelingen zullen door de SGP-bestuurder- kritisch moeten worden gevolgdI

J.P. Tanis, lid HB

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 augustus 2000

De Banier | 16 Pagina's

Sociale werkvoorziening onder vuur

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 augustus 2000

De Banier | 16 Pagina's