Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lees maar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lees maar

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Laat daarom uw woorden weinig zijn’ Pred. 5:1

Voor sommige mensen is dit een heel moeilijke tekst. Je zult maar graag praten of veel te vertellen hebben. Doe het niet, zegt Prediker, pas op wat je zegt en zeg vooral niet te veel.

Woorden kunnen veel invloed hebben. Ze kunnen ook veel kapot maken, als we onnadenkend dingen zeggen of kwaadspreken over een ander. Veel woorden leiden tot dwaasheid, zegt Prediker even verderop. Die wijsheid kennen wij in onze spreekwoorden ook. ‘Holle vaten klinken het hardst’ – hoe harder of hoe meer iemand praat, hoe minder inhoud meestal.

De oproep om weinig te spreken blijkt in de context echter vooral te gaan over het gebed. Dat kan ons vreemd overkomen. Is ons probleem niet veel vaker dat we te weinig bidden dan te veel? Toch zegt de Heere Jezus het zelf ook: als u bidt, gebruik dan geen omhaal van woorden. De heidenen denken dat zij met hun woorden God moeten overhalen. Maar uw Vader weet al wat u nodig hebt (Mat. 6:5-8). Het gebed wordt niet beter en de kans op verhoring wordt niet groter als het maar lang is. De vastheid van de verhoring ligt niet in onze woorden, maar in Gods beloftewoord, in Christus’ voorbede in de hemel.

Wees voorzichtig met wat je zegt voor Gods aangezicht, zegt Prediker, want God is in de hemel en u bent op de aarde. God is de Schepper, wij zijn schepselen. Dat is het grote verschil tussen Israël en het heidendom. God is niet zomaar meer of groter dan wij, maar de gans Andere. Wat zullen wij weten of zeggen over de eeuwig rijke God?

Het mag ons wel beducht maken om over God of Gods leiding te spreken op een manier alsof wij dat allemaal wel begrijpen.

Prediker zet de dingen bewust scherp neer. De levende God is ook de God die in Zijn Zoon neerkomt. Je mag in het gebed je hart voor Hem uitstorten en om Christus’ wil vrijmoedig tot Hem gaan. Maar Hij blijft de heerlijke God; God is in de hemel en u bent op de aarde. God is er niet om onze wensen te vervullen. Wij zijn er om Hem te eren. God heeft het eerste woord, en het laatste, en daartussen mogen wij dan nog wat zeggen.

‘Laat uw woorden weinig zijn’ is een goede leidraad in het pastoraat, zolang je tenminste niet té weinig zegt en Gods Woord wel aan het woord laat. Laten we eerst maar eens luisteren en niet te snel denken dat we de ander wel begrijpen. Dat geldt ook waar we elkaar ontmoeten in contacten of vergaderingen. Vergaderingen worden niet beter als we meer woorden gebruiken; de goede woorden vinden is veel moeilijker. Maar deze tekst is vooral een oproep voor ons spreken over God en met God. Dat vraagt om eerbiedig ontzag, dat overigens heel goed samengaat met kinderlijk vertrouwen. En wie meer zwijgt, kan ook veel beter luisteren. Spreek Heere, uw knecht hoort.

Dr. Versluis is predikant in Ede.

Dit artikel werd u aangeboden door: Christelijk Gereformeerde Kerken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 2018

Ambtelijk Contact | 20 Pagina's

Lees maar

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 2018

Ambtelijk Contact | 20 Pagina's