Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lamech en Henoch

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lamech en Henoch

Lezen: Gen. 4:19-24 cn 5:21-24

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In iedere tijd zijn er wel van die mensen die voorbeelden, voortrekkers zijn. Ze trekken de aandacht en hebben een enorme uitstraling. Hun ster rijst, ze worden idolen. Soms geeft de Heere in Zijn gemeente ook voorbeelden. Voorbeelden in godsvrucht. Ken man of een vrouw die dicht bij de Heere leeft. Zulke voorheelden zijn er niet veel. En als ze er zijn, zien wij ze vaak over het hoofd. Of omdat we met onze eigen godsdienstige maat meten en bijvoorbeeld heel bijzondere dingen verwachten, of omdat onze ogen veel te veel naar de dingen en mensen van de wereld kijken. In het begin van de Bijhei komen we twee mensen tegen op wie we deze keer onze aandacht willen richten. De een is eigenlijk een verpersoonlijking van alles wat 'wereld' is. De ander is een voorbeeld in godsvrucht. In welke van de twee zou jij het liefst jouw voorbeeld zien?

Een man van de wereld

Dc zevende uit het geslacht van Kaïn heet Lamech. Deze Lamech nam zich twee vrouwen. Hij is de eerste van wie we dit lezen. Hij breekt nadrukkelijk met dc scheppingsinstelling: één man en één vrouw. Het is veelzeggend dat deze verbreking van Gods inzetting in dit geslacht plaatsvindt. Het is een teken van moreel en sociaal verval en van brutale veronachtzaming van Gods wet.

Verder lezen we van hem dal hij drie zonen cn een dochter kreeg. Mogelijk heeft hij nog meer kinderen gekregen, maar deze vier zijn blijkbaar belangrijk. Hun namen laat de Heilige Geest nadrukkelijk opschrijven. Daarbij worden van hen bijzonderheden vermeld. De Heere geeft rijke gaven op maatschappelijk terrein, juist in dit geslacht. Jabal doet uitvindingen en zet lijnen uit op het gebied van hel wonen en de veehouderij. Jubal op het terrein van de kuituur, speciaal dat van de muziek. Tubal-Kaïn is weer voortrekker inzake de techniek. En van de dochter Naema wordt alleen de naam maar vermeld; deze betekent 'lieflijke".

Een mens der zonde

Lamech. de man van de wereld, heeft welvaart en aanzien. Hij heeft, samen met zijn kinderen, invloed cn maakt (dc) geschiedenis. Helaas gaat al deze voorspoed niet gepaard met ootmoed. Al deze weldaden leiden niet tot bekering. Integendeel. Lamech is ook in geestelijk opzicht toonbeeld van de mens der wereld. We lezen van hem een wraaklied. In dat wraaklied %ordt kennelijk zijn leven vgetckcnd. Hij vraagt zelf nadrukkelijk aandacht voor zijn eigen woorden, die tevens zijn levensdevies weergeven. Een verschrikkelijk lied waarin egoïsme en hoogmoed, heerszucht en schaamteloosheid samen gaan. Heeft hij daartoe dc smeedkunst van Tu bal-Kaïn en de muziektalenten van Jubal ingeschakeld, misbruikt'.' Dc mens der zonde verheft zichzelf en veracht de naaste: bedoelt eigen eer en niet Gods eer noch het heil der medemens. Het gebod Gods wordt in het tegendeel veranderd: 'Lamech zal zeventigmaal zevenmaal gewroken worden". De Heere Jezus geeft de diepe bedoeling van Gods gebod totaal anders weer: "Ge zult uw broeder vergeven tot zeventigmaal zevenmaal'.

Een kind van God

Dc zevende uit het geslacht van Seth heet Henoch. Hij zal wel zo ongeveer in dezelfde tijd als bovengemelde Lamech geleefd hebben.

Van hem lezen wc heel andere dingen. Nagenoeg geen aardse dingen. Naar dc wereld is hij mogelijk niet zo belangrijk geweest, niel zo indrukwekkend. Naar het 'gewone' leven genomen, staat er van hem eigenlijk alleen maar dat hij een zoon gewon: Methusalach, cn daarna dat hij. net als de anderen uit zijn gcslachtslinie, zonen en dochteren gewon. Zo gaat ook via hem cn zijn geslacht het menselijk geslacht gewoon voort. Een gewone man. zonder bijzonderheden, naar hel menselijke genomen.

Een kind van Adam

Toch lezen we van hem het allerbijzonderste dat er is: 'En Henoch wandelde met God'. Dat is inderdaad het meest bijzondere dat denkbaar is na Adams zondeval. Want van al

Adams nakomelingen, dus ook van Henoch geldt: r is niemand die naar God zoekt. Hoe kan het dan dat Henoch mei God wandelde? 'Zullen twee tesamen wandelen, tenzij dat zij bijeengekomen zijn? ' (Amos 3:3). Wanneer dat gebeurd is. lezen we niet. Dat het gebeurd is. is zeker. Toch: ou het wonder der bekering in Ilenochs leven niet plaatsgevonden kunnen hebben bij de geboorte van Methusalach? Als in Genesis 5:21 geschreven wordt over de eerste 65 jaar van Henochs leven, staat er niet bij dat hij met God wandelde. Van de volgende driehonderd jaar van zijn leven staat het er wel bij. En Romeinen 2:4 leert het ons dat de goedertierenheid Gods tot bekering leidt.

Een nieuw schepsel

In elk geval is duidelijk dat Henoch van dood in de misdaden en zonden wedergeboren is tot ccn levende hoop. Ook hij zal door het onderwijs van Gods Geest zijn zonden en vervloeking hebben leren bedenken. Zo zal hij geleerd hebben zichzelf te mishagen en zich voor God te verootmoedigen. Hij zal geleerd hebben, dat God de zonde niet ongestraft laat blijven, maar dat betaling der schuld door onszelf of door een ander nodig is. En zo is hij als ccn goddeloze in zichzelf gerechtvaardigd door het geloof in het beloofde Vrouwenzaad. En dc vruchten des geloofs bleven in zijn leven niet uil: hij wandelde met God. Heiligmaking volgt immers op rechtvaardigmaking.

Henoch heeft oprecht geleefd; hij was rechtvaardig in zijn geslachten, zoals we dat ook van Noach lezen. Hij had een innig gebedsleven, had Gods geboden lief. leefde er naar en had er zijn vermaak in.

Dat is wat: je vermaak hebben in God en Zijn geboden! Waarin heb jij jc vermaak? Als je eerlijk bent. lijk je dan niet meer op die I.amech. Hij had zijn vermaak in de wereld. Wie is ons voorbeeld, op wie van deze twee lijk jij het meest? Van nature zijn we in het beste geval beschaafde cn godsdienstige Lamechs. Maar een Henoch (althans in beginsel, want wie zou zich met hem durven vergelijken!), worden we alleen door een wonder van goddelijke genade. Alleen wanneer de Heere door Zijn Woord en Geest een mensenhart vernieuwt en een mensenleven bekeert. Dan wordt de strijd tegen de zonde geboren. Want van onszelf uit hebben wij ons element in de zonde. Maar wanneer de Heere ons tc sterk gaat worden, moet de zonde weg uit ons leven. Dan wordt dc zonde onze vijand, en wij vijand van de zonde. Is dat zo in jouw leven? Niet alleen ten aanzien van lelijke, maar ook ten aanzien van kleine en verborgen zonden.

Een vreemdeling op aarde

Dan wordt de vreze des Heeren onze betrachting cn dan wordt ons gebed: 'Maak in Uw Woord mijn gang en treden vast', en "Schraag op dat spoor mijn wankelende gangen'. Want zulke mensen worden geen zelfverzekerde mensen, maar het worden integendeel juist afhankelijke en ootmoedige mensen die dagelijks vergeving nodig hebben. Want wij struikelen dagelijks in vele. Zo zal Henoch door het geloof geleefd hebben: in diepe eerbied voor God. biddend, aanhankelijk, ver van de zonde, zichzelf verloochenend, maar een doel hebbend: Zijn Naam moet. ook door mijn leven, eer ontvangen. Hij werd bediend door de Heilige Geest. De Heere deed hem zo wandelen, want de Heere was heel dichtbij hem. En dan • lezen we: en Henoch was niet meer. Hij was een vreemdeling op aarde geworden, hij leefde ver van de zonde, zijn wandel was in de hemel. En toen nam de Heere hem weg om eeuwig bij zijn God te zijn en nooit meer te hoeven zondigen. Hij heeft de dood niet gezien, hoefde niet te sterven en werd zo door de Heere in de heerlijkheidop ge nomen. Zo'n einde zouden we allemaal

wel willen? Of... Ons hart trekt eigenlijk meer naar een leven als dat van Eamech. Dan tel je tenminste mee. Dan kun je doen wat je wilt. De Heilige Geest lere ons bidden: 'Schep mij een rein hart. o God en vernieuw in het binnenste van mij een vaste geest'.

Capelle aan den IJssel

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 februari 1993

Daniel | 32 Pagina's

Lamech en Henoch

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 februari 1993

Daniel | 32 Pagina's