Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

SMT, een brug

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

SMT, een brug

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voorkomen is beter dan genezen. In onze samenleving is hiervoor de laatste jaren meer aandacht. Voorkomen dat probleempjes, grote problemen worden. Vooral op het terrein van de jeugdhulpverlening is het beleid hier sterk op gericht.

Dit is één van de redenen waarom op een Zeeuwse scholengemeenschap een - zogenoemd - Sociaal Medisch Team in het leven geroepen is. Daar is ook een maatschappelijk werker van De Vluchtheuvel bij betrokken.

Hieronder een korte indruk van het werk. Leerling zijn op een school voor Voortgezet Onderwijs (VO) brengt veel met zich mee. Niet alleen bij de overgang vanaf de basisschool, maar ook in de daarop volgende leerjaren.

Een school is er om leerstof over te dragen. Maar er is méér! Elke leerling is een mens die er zijn mag. Al zijn hierin onderling nog zo veel verschillen. En die zijn er! Zo kan de één wat beter leren dan de ander, ieder heeft weer zijn eigen karakter met zijn positieve en minder fijne kanten. Elke leerling heeft ook zijn binnenkant die niet door iedereen gezien wordt en ook de thuissituatie kan heel verschillend zijn. Al deze factoren kunnen moeiten en zelfs ook problemen veroorzaken op leer-medisch-persoonlijk-en/of sociaal gebied.

Veel kan er opgelost worden door de leerling zelf. Maar er zijn ook dingen die een andere aandacht vragen of wel "nét dat extra!" Dit is dan ook de reden geweest dat er in augustus 1995 ook op het Calvijncollege in Zeeland een Sociaal Medisch Team (SMT) van start is gegaan. Dit SMT bestaat uit een orthopedagoge van het

Dienstverlening Gereformeerd Schoolonderwijs ( DGS), een jeugdarts van de Gemeenschappelijke Gezondheids Dienst (GGD) en ik als maatschappelijk werker van "De Vluchtheuvel". Het Calvijncollege is een reformatorische VO-school met ruim 2600 leerlingen, verdeeld over de vier lokaties Middelburg, Goes. Krabbendijke en Tholen. Het SMT komt elke week een dag op één van de lokaties bij elkaar.

Als een leerling zelf problemen heeft of wanneer anderen moeite met hem of haar hebben, dan komt dit doorgaans het eerst bij de mentor terecht. Daarnaast heeft elke lokatie een vertrouwenspersoon, een leerlingbegeleider waar leerlingen terecht kunnen. Zonodig bespreken de leden van het SMT het met de vertrouwenspersoon en zoeken en denken we mee naar een verbetering. Ik denk aan Kees van 13 jaar. De laatste tijd gaat het opeens niet meer met zijn leren, terwijl hij eerder juist zo goed mee kon. Hoe komt dit toch? De mentor en de vertrouwenspersoon weten er ook al van. Naar de oorzaak gaan we met Kees op zoek!

Vaak vervult het SMT 'een brugfunctie'. Een brug tussen school en leerling, maar in sommige situaties ook een brug tussen leerling en hulpverlening buiten de school. Gezien de hoeveelheid leerlingen. de grootte van de school en het soort problemen blijkt deze brugfunctie op dit moment goed te voldoen en hopen we hiermee door te gaan.

J.M. van Es, maatschappelijk werker

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juni 1997

Daniel | 32 Pagina's

SMT, een brug

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juni 1997

Daniel | 32 Pagina's