Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De ware godsdienst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ware godsdienst

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

“En roept Mij aan in den dag der benauwdheid; Ik zal er u uithelpen, en gij zult Mij eren” (Psalm 50:15).

Asaf is de dichter van deze psalm. Hij voert God sprekend in als hij zegt in vers 1: “De HEERE spreekt.” De Heere gaat in deze psalm verschijnen aan Zijn volk Israel. Hij verschijnt met majesteit en heerlijkheid (vers 2). Hij verschijnt in heilige rechtvaardigheid (vers 3b/6b). In die verschijning gaat Hij het godsdienstige leven van Israel onderzoeken. Eerst wijst de Heere dan aan wat de ware godsdienst niet is.

Vers 8-13 spreekt van godsdienstige mensen, die keurig leven en Gods geboden en offeranden getrouw waarnemen, maar de Heere niet dienen met het hart. En dat is te kort voor de eeuwigheid. Vers 16-23 wijst op de godsdienst van de huichelaar. Hij vertelt wel Gods inzettingen en neemt Gods verbond in zijn mond (vers 16), maar verder overtreedt hij op velerlei wijze Gods gebod (zie vers 18-20). En daarom zal God hem straffen (vers 21).

Lezer, hoe is uw godsdienstig leven? Eenmaal zal God verschijnen op de wolken des hemels, vol van majesteit en heerlijkheid, in heilige rechtvaardigheid. Dan zal uw godsdienstige leven gewogen worden. En als het dan niet meer is dan wat uitwendig vertoon, als u dan niet meer hebt dan een ernstig leven, zonder hartvernieuwende genade, als u dan niet meer bent geweest dan een vrome huichelaar, dan zult u in dat gericht niet kunnen bestaan met al uw godsdienst.

Maar nu gaat de Heere in deze psalm ook spreken van de ware godsdienst. Die godsdienst die door de Heere Zelf gewerkt wordt, die Gode aangenaam is, en die houdbaar is in die grote Godsontmoeting. Wat is dan die ware godsdienst? Dat leert vers 15. Het bestaat uit drie dingen. Roepen tot de Heere in de benauwdheid, verlost worden, en het eren van God. We zouden het ook kunnen uitdrukken met de woorden van de Heidelbergse Catechismus, die in de meeste van onze Zeeuwse gemeenten elk jaar opnieuw helemaal behandeld wordt. Het zijn de zo bekende woorden van ellende, verlossing, en dankbaarheid. Van alle drie de woorden een paar dingen. Laat het dan voor ons allen als lezers, bedelend om de verlichting van Gods Geest, maar als een toetssteen voor ons hart zijn of deze godsdienst aan u, jullie en mij geschonken is en bij ons gevonden mag worden.

Eilende: Wanneer de Heere door Zijn Woord en Geest een mens van dood levend gaat maken, dan wordt er in het leven van zulke Adamsldnderen een dag der benauwdheid geboren. Benauwdheid, omdat ze tegen een heilig en goeddoend God gezondigd hebben. Benauwdheid en smart, omdat ze buiten God en Zijn gemeenschap liggen en dat om eigen schuld. Benauwdheid, wanneer ze leren gaan dat ze met hun vuile hart nooit meer voor God kunnen bestaan. Benauwdheid, als doorleefd wordt dat al hun gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed. Benauwdheid temidden van de spot der wereld, de aanvallen van satan en de bedorvenheid van hun eigen bestaan. Dan klagen ze: “De benauwdheden mijns harten hebben zich wijd uitgestrekt.“

Welke werkzaamheden geven die benauwdheden in de ziel? Wel, een roepen tot de Heere. Dat zegt ook onze tekst: “En roep Mij aan.” Het nabijkomende, de schijngodsdienst vlucht met de benauwdheid bij God vandaan. Denk maar aan Kain, Saul, en Judas. Maar in de ware godsdienst wordt er een roepen geboren tot God. Ik hoor ze bedelen in het verborgene: “Zie op mij in gunst van boven, wees mij toch genadig Heere.” Of met een andere dichter: “Ik wil mijn misdaden die U tergen, niet verbergen, ik bedek voor U die niet.” Kent u die benauwdheid en dat roepen uit de diepte?

Verlossing: Maar de ware godsdienst bestaat niet alleen in de kennis der ellende. De Heere zal op Zijn tijd ook de verlossing gaan schenken. Onze tekst zegt: “Ik zal er u uithelpen.” “Ik zal,” het gaat eenzijdig, soeverein van God uit “Ik zal,” dat betekent: God zal om Christus wil Zijn bestreden volk gaan uithelpen. Om Christus Die als Borg en Middelaar in al de benauwdheid van Zijn Kerk geweest is. Om Hem, Die in de grootste benauwdheid, beladen met de schuld van Zijn ganse Kerk, gekropen heeft als een worm en geen man. Hij, Die in de grootste benauwdheid ervaren moest dat er voor Hem geen Uithelper was. Die klagen moest in dat dodelijk uur: “Gij antwoordt niet, Ik heb geen rust, ook vind Ik geen ontfermen in Mijn verdriet.” Om Christus, Die Zichzelf gegeven heeft tot in de dood, zal Gods Kerk nu ervaren: “Ik zal er u uithelpen.”

“Ik zal.” Dit is een onwrikbare belofte van het genadeverbond, die de Heere zeker vervullen zal aan al Zijn volk. “Ik zal er u uithelpen.” Hij maakt het waar in de benauwdheid, in de onmogelijkheid, wanneer ze het waard worden dat de Heere naar recht nooit meer naar hen zou omzien: Doch Hij zag op mij neder en hoorde mijn gebeden. “Ik zal er u uithelpen.” Dan wil de Heere aan zulke zielen van een weg ter verlossing doen horen, in Hem Wiens Naam Jezus is. Dan gaat Hij Zichzelf op Gods tijd openbaren en verklaren als die Middelaar Gods en der mensen, Die geschonken is tot wijsheid, tot rechtvaardigheid, tot heiligmaking, ja, tot een volkomen verlossing.

Die Christus en Zijn gerechtigheid wordt niet alleen dierbaar, maar in de nadere ontdekkingen wordt Hij ook zo onmisbaar noodzakelijk om voor God te kunnen bestaan. Iets van de volle zaligheid die in Hem ligt te mogen proeven en smaken, doet hen dan weleens zingen:

God’s vriend’lijk aangezicht
Heeft vrolijkheid en licht,
Voor alle oprechte harten
Ten troost verspreid in smarten.

Kom, weet u van die wonderlijke verlossing in de nood van uw leven, in welke stand van het zielenleven dan ook?

Dankbaarheid: De ware godsdienst heeft ook een schone vrucht, namelijk de ware dankbaarheid. Wanneer de Heere uit de benauwdheid verlost, dan leert Gods Kerk daarvoor de Heere in de verwondering erkennen. Dan wordt bij aanvang weer iets geschonken van dat leven, waartoe de Heere de mens geschapen heeft, namelijk om te leven tot Gods eer. En die ware dankbaarheid bestaat niet in veel woorden van loven, danken, en jubelen. Maar de ware dankbaarheid is een buigen in de diepte: “Wie ben ik, en wat is mijn huis, dat U mij zo gezegend hebt!” De ware dankbaarheid is de begeerte om heilig voor God te leven. Daar zong de dichter van: “Och of nu al wat in mij is Hem prees.” Is dat ook de begeerte van uw ziel?

Echter juist in het stuk der dankbaarheid komt de Kerk des Heeren zo met smart in te leven dat ze daarin alles tekort komt. Minder zonde doen en dan in de weg van ware dankbaarheid, groter zondaar worden. Onvolkomen en met zonde bevlekt, dat te zijn en te blijven. Hoe zullen we ooit de Heere bedoelen?

Lezen we dan nog eenmaal onze tekst. Er Staat niet: Ik zal er u uithelpen en dan moet u Mij eren, alsof dat een daad is die bij de mens vandaan kan en zal komen. Maar er Staat: Ik zal er u uithelpen en gij zult Mij eren. Dat is opnieuw een belofte uit het genadeverbond. Door Christus verdiend, Die altijd de eer Zijns Vaders gezocht heeft. En uit Hem bediend mag een volk dat verlost is uit de benauwdheid, verwaardigd worden Hem te eren. Het is alles uit God, door God, en tot God. Hem komt dan ook alleen toe de eer, de aanbidding, en de dankzegging tot in der eeuwigheid.

De ware godsdienst! Wordt die ook in uw hart gevonden? Onze bede zij: “Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten. En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op de eeuwigen weg.”

— Rev. A. Verschuure
(Krabbendijke)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juli 2006

The Banner of Truth | 24 Pagina's

De ware godsdienst

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juli 2006

The Banner of Truth | 24 Pagina's