Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET BEEST DAT UIT DE AARDE OPKOMT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET BEEST DAT UIT DE AARDE OPKOMT

BIJBELSTUDIE OVER OPENBARINGEN 13 : 11-18

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de vorige studie (Openb. 13 : 1-10) zagen we hoe de duivel de antichristelijke overheden en machten in zijn dienst nam om zijn doel te bereiken. In deze studie zuilen we zien hoe de satan een tweede middel - gebruikt om zijn macht uit te breiden: e valse profetie (het beest dat uit de aarde opkomt). Deze twee machten werken samen: e valse profetie steunt de antichristelijke machten met alle macht en bezorgt ze de algemene erkenning en goddelijke aanbidding.

De aanbidding van liet beest (vs. 11-12)

Voor de verbaasde ogen van de ziener op Patmos doemt een nieuwe gestalte op, deze keer niet uit de zee, maar uit de aarde, daarin vindt hij zijn oorsprong. Ook dit beest komt dus niet in de naam van God, maar hij komt op uit de natuur zelf, uit het aardse gebeuren.

In tegenstelling tot het beest uit de zee, heeft dit beest uit de aarde geen afschrikwekkende gestalte. Het heeft zelfs iets aantrekkelijks en daarom is het juist zo verleidelijk. Dit beest heeft twee horens (beeld van macht) en gelijkt daarmee sprekend op het Lam. Toch maakt zijn spraak hem wel openbaar, want het sprak als de draak. Met andere woorden het is een wolf in schaapskleren. De Heere Jezus heeft hiervoor ook al gewaarschuwd: Wacht u van de valse profeten, welke in schaapskleren tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven" (Matth. 7 : 15). En hiermee is tevens gezegd wie door dit beest, uit de aarde wordt afgebeeld: e valse profeet. Dit wordt heel duidelijk gezegd in Openb. 16 : 13, 19 : 20 en 20 : 10. Deze valse profeet is de grote naaper van God, zoals we straks zullen zien. Hij vermomt zich niet voor niets in de gestalte van het Lam! Let echter op zijn spraak. Dat is die van de draak, en die kennen we al uit Gen. 3: chijnbaar belangstellend en onschuldig, maar hij vernielt de verhouding met God, zijn spraak is demonisch.

Wat is eigenlijk de funktie van dit tweede beest? Het versterkt de positie van het beest uit de zee en maakt dat de gehele aarde dit beest aanbidt (vs. 2). De valse profetie heeft dezelfde macht als de overheden en machten, en zij wordt hun raadgever, hun pleitbezorger onder de mensen. De profetie van de leugen, voornamelijk op het gebied van de godsdienst, is dus de metgezel en de helper van de staatsmacht, en beide staan ze in dienst van de duivel. Zoals vroeger in de romeinse tijd de valse profeten het volk opriepen tot aanbidding van de goddelijke keizer (caesar is heer)), zo zal de valse godsdienst Gods Woord verdraaien en een nieuw gesekulariseerd voorwerp van aanbidding kreëren: het beest uit de zee.

De wondertekens van het beest (vs. 13-14a)

Zoais Elia eenmaal het vuur van de hemel deed neerdalen om daarmee te bewijzen dat hij de profeèt van de ware God was en niet de baaisprofeten. Zo zullen de valse profeten ook door middel van wonderen (die God hen toelaat om te doen) hun „echtheid" voor de mensen bewijzen en hun eigen maoht en verheerlijking versterken. En op deze manier verleiden zij degenen, die op de aarde wonen. De mensenmassa zal zich aan deze tekenen vergapen en zich laten verleiden. Ze zullen aan dit beest de eer geven, die het toekomt. Door zijn bedriegelijke tekenen en wonderen (vgl. 2 Thess. 2 : 9) zal de valse profeet het enthousiasme van de verleide schare zo hoog opzwepen, dat ze voor het beest uit de zee zelfs een beeld'^aan maken om dat te aanbidden.

Met beeld van het beest (vs» 14b-15)

D.m.v. het gemaakte beeld kan de antigoddelijke staatsmacht nu officieel en openbaar godsdienstig vereerd worden. Vgl. 2 Thess. 2 : 4. Door haar 'grote macht laat het valse profetisme niet alleen dit beeld maken, maar het weet aan dit beeld zelfs een „geest" te geven, zodat-, tot'verbazing van alle omstanders, het beeld opeens begint te spreken. En dit brengt de mensenmenigte ertoe om voor dit beeld neer te knielen en het god-

delijke eer te bewijzen, zoals eenmaal gebeurde in het dal van Dura (vgl. Dan. 3). Wie voor het beeld van Nebukadnezar n: et knielde, werd gedood. Zo ook hier. De draak en zijn handlangers dulden geen tegenspraak. Wie dit beeld niet zou aanbidden, zou gedood worden.

Is dit boerenbedrog? Leefde het beeld werkelijk en sprak het echt? Of wordt door de valse profeet alleen de indruk gewekt, dat dit beeld leeft en spreekt? Bedenken we eerst dat we hier te maken hebben met een visioen van Johannes. Bedenken we echter ook, dat in vs. 15 uitdrukkelijk staat, dat het beest die macht werd gegeven om het beeld te bezielen en te laten spreken. We moeten hier dus toch denken aan iets abnormaals, iets bovennatuurlijks, iets geheimzinnigs. Komen deze dingen van God? Uitgesloten! Hier zien we de satan aan het werk als de grote nabootser van God. En we weten uit onze moderne wereld wel waar okkulte krachten toe in staat zijn.

En wat spreekt dat 1 evendgemaakte beeld? Het zegt dat ieder die niet voor hem knielt, gedood moet worden. We begrijpen dat dit beeld van het beest zinnebeeldig verstaan moet worden, en ook dat het zich in allerlei gestalten zal voordoen in de geschiedenis. Heel moeilijk is het om dit beeld konkreet te vullen. Heeft het nu in onze tijd misschien te maken met. de beeldbuis, die tevens de spreekbuis is van alle antichristelijke (en politieke) machten? In ieder geval moei de wil, die het beeld te kennen gaf, worden uiigevoerd: wie niet knielt, moet gedoocl worden. En daarom komt nu het voorstel om do volgelingen van het beest een merkteken te geven, zodat gelijk zal opvallen als iemand dat teken mist. Die moet dan gedood worden.

Het merkteken van liet beest (vs. 16-17a)

Aan alle standen en klassen in de maatschappij wordt een merkteken gegeven. Dit is zogezegd een eigendomsmerk, maar tevens onderscheidingsteken. Wie dit teken draagt, die is het eigendom van het beest, en wie het niet draagt niet. Zo worden de mensen op aarde onderscheiden. En zo kunnen de volgelingen van Christus gemakkelijk gegrepen en gedood worden.

Dit teken wordt aangebracht op de rechterhand (der gemeenschap, van de arbeid? ) en op het voorhoofd (van de intellektueel? ). In ieder geval is duidelijk, dat deze verering van het beest nu gaat doorwerken in heel het maatschappelijk leven, in het bedrijfsleven en de handel. Strenge bepalingen worden uitgevaardigd om er voor te waken, dat niemand zonder dit befaamde merkteken, mag kopen of verkopen. Dit is een uitstekend middel om. uit te vinden wie de „illegalen" zijn, die het beest niet aanbidden en de valse profeet niet eren. Zij kunnen geen zaken meer doen, kunnen niet meer aan eten komen en lopen door deze maatschappelijke en ekonomische boycot de grootste risiko's. Hun leven staat op het spel.

Wat een bange tijd is dit voor de gemeente van Christus, In de wereld en de maatschappij betekent ze niets meer. Waar zijn dan de liefhebbers van Gods naam, die het merkteken van het beest niet dragen? Ergens ver weg, in de diepe eenzaamheid van de woestijn, daar leeft nog een handjevol gelovigen. Ze zijn ontsnapt aan de bereklauw van het beest. Hij heeft ze niet kunnen vinden. En zij dragen ook een merkteken, niet van het beest, maar het teken van de doop. Ook een onderscheidingsteken en een eigen_ domsmerk. Ze zijn het eigendom van het Lam, dat is overgeleverd om hun zonden, en is opgewekt tot hun rechtvaardiging. In het geroezemoes van de wereld, kunnen ze niet leven en staande blijven. Maar hier, in die barre eenzaamheid van de woestijn kunnen ze leven en staande blijven, omdat ze Christus liefhebben, en meer nog omdat Hij hen liefheeft. Hoever staat deze tijd nog van ons af?

Het getal van liet beest (vs. 17b-18)

Volgens vs. 17 komt het merkteken van het beest overeen met zijn naam of met het getal van zijn naam. Nu weten we dat de getallen in de Openbaringen zinnebeeldig zijn. Denk aan de getallen 3, 4, 7, 10, 12, 1000, 12000 en 144000. Zo is dat ook'het geval met het getal 666. Dit getal drukt de naam, of liever het wezen van het beest uit. In vs. 18 wordt nog toegelicht dat het een getal eens mensen is. Al werd in dit hoofdstuk telkens over het beest of de wilde dieren gesproken, toch werd telkens de mens bedoeld of de menselijke macht.

Het getal zes duidt op de menselijke macht en hst menselijk vernuft. Drie is het getal van de eenheid. De drie zessen wijzen dus op het hoogtepunt: van alle menselijke weten en kunnen in de worsteling, om het heil in deze wereld te veroveren door eigen krachtsinspanning. Rusteloos werkt de mens om het heil en de vrede binnen zijn bereik te krijgen. Maar de menselijke kracht is begrensd. Hij zal nooit het getal 777 bereiken, namelijk de eenheid en de macht en de kracht en de volheid van God de Schepper.

Die volle zaligheid wordt niet veroverd door eigen krachtsinspanning maar door God gegeven aan de volgelingen van het Lam.

Het wezen van dit getal is dus het menselijke, en wel in d.e macht van de duivel. En die macht is begrensd. Dat is toch een troost voor de gemeente. Straks zullen het beest en de valse profeet geworpen worden in de hel, die brandt met vuur en sulfer (19 : 20).

Gespreksvragen

1. Lees i.v.m. deze perikoop de volgende schriftgedeelten door: atth. 7 : 13-23; Dan, 3; 1 Joh. 4; Openb. 19 : 17-21; 2 Thess. 2 : 1-12.

2. Wie wordt bedoeld met het beest, dat opkomt uit de aarde? Hoe bewijs je dit? Wat wil het zeggen dat het opkomt uit ae aarde? Wat is het gevaarlijke van dit beest (vs. 1b)?

3. V/at is de taak van het beast uit de aarde (2)?

4. Waarom, zou de valse profetie wondertekens gebruiken (vs. 13-14)?

5. Zou je een paar voorbeelden kunnen geven van valse profetie in onze moderne tijd?

6. Wat is de funktie van het sprekende beeld in deze perikoop (15)? Wie geeft het deze macht?

7. Wat is betekenis van het merkteken (vs:16)? Welke gevolgen heeft het niet dragen ervan (vs. 17)? En waar komt. het mee overeen (vs, 17b)?

8. Wat is het getal van het beest en wat betekent dit (vs. 18)?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 augustus 1982

Daniel | 28 Pagina's

HET BEEST DAT UIT DE AARDE OPKOMT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 augustus 1982

Daniel | 28 Pagina's