+ Meer informatie

Vrije tijd? Moet ik even plannen

2 minuten leestijd

AMSTELVEEN - "Kinderen hebben het druk" Onder dit motto startte de Stichting Ideële Reclame (SIRE) vandaag een campagne. De bedoeling is mensen ervan bewust te maken dat kinderen het zo druk hebben, dat ze zelfs vrije tijd in hun agenda moeten plannen.

Het gevolg daarvan is dat kinderen volgens SIRE "van jongs af aan vrije tijd inplannen met afspraken en steeds minder onbevangen en spontaan door het leven gaan."

Kinderen doen hun ouders na. Hun drukke leven, met niet één maar twee sporten, met niet één maar twee hobby's, is vooral imitatiegedrag, zegt SIRE.

De campagne is daarom vooral gericht op ouders van kinderen in de leeftijd van zeven tot twaalf jaar. De stichting wil de ouders een spiegel voorhouden en hen aanspreken op hun levensstijl.

De campagne moet een signaal afgeven naar ouders, zodat ze zichzelf de vraag zullen stellen of ze niet doorschieten in de zorg voor hun kinderen. Doen ze niet te veel voor hun kinderen en laten ze de kinderen niet te veel doen? Allemaal vanuit de gedachte dat hun kinderen het zo goed mogelijk moeten hebben.

De campagne toont kinderen met volwassen trekjes, waarin ouders hun eigen gedrag gespiegeld zien. Door nadruk te leggen op de belachelijkheid van hun volle agenda wil SIRE duidelijk maken dat vrije tijd niet meer vrij is. Daarnaast wordt ouders erop gewezen dat de wereld van de kinderen wel heel sterk lijkt op hun wereld.

Dit kan ouders confronteren met hun drukke bestaan. SIRE hoopt daarom dat de campagne, die tot februari 2003 loopt, zo naar twee kanten werkt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.