Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De God van Sem

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De God van Sem

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voorts zeide hij: Gezegend zij de HEERE, de God van Sem.
Genesis 9:26a

Diep aangrijpend is de geschiedenis waarin de woorden van onze tekst klinken. Na de zondvloed waarbij de Heere Noach, als enige, met zijn gezin heeft gespaard, is de aarde weer drooggevallen. Noach heeft de Heere geofferd en de Heere heeft bij het teken van de regenboog beloofd dat het aardrijk door zo’n zondvloed nooit meer getroffen zal worden, waarna Noach een akkerman begint te zijn en een wijngaard plant. Hij drinkt echter te veel van de wijn en een van zijn zonen, Cham, vindt zijn vader dronken en naakt in de tent. Cham laat zijn vader in zijn schande liggen en maakt deze zelfs aan zijn broers bekend, maar uit de handelwijze van Sem en Jafeth blijkt hun godsvrucht. Met het hoofd achterwaarts gekeerd treden zij de tent binnen en zonder iets te willen zien van de schande van hun vader bedekken zij hem. Als Noach weer nuchter is en de Heere hem alles heeft geopenbaard, roept hij zijn zonen bij zich om tot hen te spreken. Daarbij is het niet Noach zelf die spreekt, maar moet hij de vloek en zegen op zijn zoons leggen in de Naam des Heeren. En dan moet Noach Cham en zijn nageslacht vervloeken, terwijl Sem en Jafeth worden gezegend.

In deze meditatie letten wij vooral op het eerste deel van de zegen die Noach over Sem uit mag spreken: ‘Gezegend zij de HEERE, de God van Sem.’ Deze woorden betekenen niet dat Noach hier de Heere de zegen oplegt. Hoe zou dat ooit kunnen, dat de allerhoogste God gezegend zou worden door het maaksel van Zijn handen. Het woord ‘zegenen’ betekent hier echter dat Noach de Heere verheerlijkt. Dat is dan tegelijkertijd een wel heel bijzondere zegen voor Sem. Zijn zegen houdt in dat de Heere wordt verheerlijkt. Hoe blijkt hier dat als Gods volk gezegend wordt, hun God verheerlijkt wordt en dat waar de Heere aan Zijn eer komt, daarin ook de zegen ligt voor de Zijnen. Wat is nu het grootste wonder voor Sem als hij deze woorden hoort? Dat de Heere, Die door de mond van Noach tot Sem spreekt, Zichzelf de God van Sem noemt. Is er iets wonderlijkers denkbaar? Als wij bedenken wat dat betekent, kan alleen diepe verwondering overblijven. Dat betekent voor tijd en eeuwigheid de Heere toe te behoren. Dat betekent met ziel en lichaam de Heere toe te behoren. Dat betekent vergeving van zonden te ontvangen en een erfgenaam te zijn van het eeuwige leven. Mag u of jij ook weten dat de Heere Zich uw en jouw God noemt? Soms zeggen mensen zelf zo gemakkelijk dat de Heere hun God is, zonder dat het waar behoeft te zijn. Men zegt: Ik ben wel een zondaar, maar de Heere Jezus is voor de zonden gestorven, en dus … Terwijl men met de wereld nog niet helemaal of zelfs helemaal niet heeft gebroken. Voor Sem mag iets anders gelden. Hij heeft het zelf uit Zijn mond gehoord. Mag u dat ook weten? En als u daar nog niet van weet, is het al uw verlangen geworden en uw bede? Omdat de Heere maakte dat u uzelf leerde kennen voor Zijn heilig aangezicht? Omdat de Heere u leerde dat u alleen zalig kunt worden door het werk van de Heere Jezus? Omdat u bevreesd bent geworden voor de zonde? Zal de Heere dan Zijn zegen niet schenken? Zal Hij dan niet, op Zijn tijd en wijze en door Zijn Woord en Geest, tot uw ziel spreken in haar geween en zeggen: ‘Ik ben uw heil alleen’? Waar dat mag gebeuren, zingen de gelovigen: ‘Verheerlijkt zij de hoogste God, Hij schenkt Zijn knecht een vreedzaam lot.’

‘Gezegend zij de HEERE, de God van Sem.’ Dat betekent ook dat niet Sem de eer toekomt, maar alleen de Heere. Het is de Heere geweest Die Sem heeft gespaard in de dagen van de zondvloed en Die toen diepe indrukken in zijn ziel heeft achtergelaten van Zijn Majesteit, Zijn rechtvaardigheid en Zijn onverdiende liefde. Het is de Heere geweest Die maakte dat Sem zich niet wilde verontreinigen door ook maar iets van de naaktheid van zijn vader te zien toen deze dronken was, maar de schande van zijn vader bedekte door samen met Jafeth een kleed over hem te leggen. Sem wilde niet dat de Naam des Heeren en de naam van zijn vader nog meer door het slijk zouden worden gehaald. Dat zijn nu de vruchten waarvan, als het goed is tenminste, bij al Gods kinderen iets gevonden wordt. Ook bij u? En mag u dan ook zien dat die vruchten Gods eigen werk zijn zodat u alleen de Heere de eer kunt geven? Dan zal de Heere Zich ook niet schamen om uw God genoemd te worden.

‘Gezegend zij de HEERE, de God van Sem.’ Als Noach deze woorden spreekt is dat ook omdat Noach weet dat de Heere Zelf door middel van Sem en Jafeth, toen hij dronken was, zijn schande bedekt heeft. Achter Sems hand mag hij Gods hand zien. En Noach heeft nog verder mogen zien; hij heeft mogen zien op Hem Die uit Sem geboren zou worden en Die meer is dan Sem, de Heere Jezus Christus. Waar Sem zijn aangezicht van de zonde van zijn vader afwendde, geldt van de Heere Jezus dat Hij zelfs geen zonde heeft gekend. En zoals Sem de schande van zijn vader bedekte, zo komt de Heere Jezus, in een weg van recht en gerechtigheid, de schuld van de Zijnen te bedekken en te verzoenen. En omdat Noach behoorde bij hen die van verre mochten zien op de komende Christus, lezen wij in Hebreeën 11 toch dat de Heere ook hem, ondanks zijn schandelijke zonde, een erfgenaam der gerechtigheid noemt. De God van Sem is ook de God van Noach. Is de God van Sem ook uw God en jouw God, zodat u het mag belijden: ‘Gezegend zij de HEERE, de God van Sem’?

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 september 2009

Kerkblad | 12 Pagina's

De God van Sem

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 september 2009

Kerkblad | 12 Pagina's