Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Heilig Avondmaal (13e)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Heilig Avondmaal (13e)

(1 Korinthe 11:17-34)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maar de mens beproeve zichzelf en ete alzo van het brood, en drinke van de drinkbeker.
1 Korinthe 11:28

We willen nu nog nadenken over het derde deel van de ‘waarachtige beproeving van onszelf’. Het Avondmaalsformulier zegt daar als eerste van: ‘onderzoeke een iegelijk zijn consciëntie, of hij ook gezind is, voortaan met zijn ganse leven, waarachtige dankbaarheid jegens God de Heere te bewijzen, en voor het aangezicht van God oprecht te wandelen’.

Ook van dit onderzoek geldt weer dat het moet plaatsvinden voor het aangezicht van God. Het woord ‘consciëntie’ wijst daar ook op. Door de stem van het geweten ‘horen’ we wat de Heere van ons weet. Zo weten wij mét God (con-science) wat er in ons binnenste huist. Hij kent onze gedachten, Hij doorgrondt ons hart. Dan is het de vraag: Wordt deze waarachtige dankbaarheid in ons hart gevonden? Nu moeten we hier wel onderscheiden. Het gaat uiteraard wel om een bepaalde dankbaarheid, namelijk dankbaarheid voor de verlossing van onze zonden. Het komt immers voor dat mensen ook dankbaar zijn vanwege tijdelijke zegeningen die men van de Heere heeft gekregen. Dat is echter geen reden om Avondmaal te vieren. Dan verwarren we algemene genade met bijzondere genade. Nee, hier wordt niet gevraagd of wij een dankbaar gevoel hebben. Dat is op zichzelf misschien gedurende een bepaalde tijd mogelijk, maar het is eindig. Het formulier heeft het hier echter over een dankbaarheid die zich uit in een gezindheid van dankbaarheid voor het hele leven. De reden van die dankbaarheid moet dan ook veel dieper liggen dan tijdelijke zegeningen. Het is de dankbaarheid die in je hart komt als God in Christus je van al je zonden verlost, door de Heilige Geest. Wie zou dan voor deze God niet willen leven in oprechte dankbaarheid?

Zaak van het hart
Deze gezindheid van dankbaarheid wordt allereerst gevonden in het hart. Want we kunnen zeggen met de mond, ‘dank U, Heere’, maar toch niet echt dankbaar zijn. Ook in de christelijke gemeente is er wat dat betreft een schijn die bedriegt. Dan is er wel een buitenkant, maar geen binnenkant. Dan zijn er wel lampen, zoals bij de dwaze maagden, maar er is geen olie. Men denkt zo dan wel naar de bruiloft te kunnen gaan, maar als de Bruidegom ineens komt, dan blijken ze het meest wezenlijke te missen. Er zijn in de kerk leden, die zich niet echt bekeren. Er is geen ware liefde tot de Heere, geen ware verootmoediging en geen heiliging van het leven, er is alleen maar een verstandelijk of emotioneel ‘geloof’ dat het ware, zaligmakende geloof niet is. Soms gaat men daarmee aan het Avondmaal, men kan daarin zelfs een vaste gang hebben. Wel heeft men vaak een afkeer van zelfonderzoek. De Heere ziet echter het hart aan. Hij doorgrondt en kent het. Hij weet van onze bedoelingen. Hij weet ook van hen die oprecht de Heere vrezen en die nogal eens bang kunnen zijn voor onoprechtheid. Echter, de Heere bemint de oprechten van het hart, die alles aan de Heere vertellen en alles voor Hem openleggen. Te midden van alle strijd en aanvechting wordt er in hun hart een verlangen gevonden om voor de Heere te leven. En het wonder is dat de Heere van dat verlangen afweet en het kent. Zij verlangen te groeien in de kennis en in de genade van de Heere Jezus Christus. Echt geloof staat immers naar steeds meer geloof. Begeert naar sterker en vaster geloof, omdat het zo goed is om op de HEERE te vertrouwen.
Dit verlangen van het hart zal zich dan ook uiten in concrete daden. Er komt de omgang met de Schriften en het volharden in het gebed. Dan komt er ook de zin om je leven te beteren. Sommigen beweren wel dat ze anders willen leven, maar het komt er niet van, omdat ze zichzelf en het leventje dat ze leven te lief hebben. Maar als je beseft wat het de Heere Jezus gekost heeft om Zijn volk te verlossen, dan houd je het niet meer uit in de zonde. Dan wil je ervan af. Dan haat je de zonden. En heb je een verlangen om je leven te beteren. Dan komt er het leven van de bekering.

Onze naaste
In het zelfonderzoek hebben we ons dus ernstig af te vragen hoe we staan tegenover God en de naaste. We horen hier de samenvatting van de tien geboden in doorklinken. Is het werkelijk onze oprechte begeerte om God te dienen? En als tweede nu: Is het werkelijk onze oprechte begeerte om, naar Gods gebod, te trachten naar het betonen van liefde jegens onze naaste? We zouden kunnen zeggen: de liefde tot God moet blijken in hoe onze omgang met de naaste is. Het komt op het leven aan. Aan de vruchten kent men de boom. Het formulier spreekt over een in enigheid en liefde leven met de naaste. Het betreft dus ook weer onze gezindheid, waarvan het centrum zich bevindt in ons hart. Ook hier mogen we niet veinzen. Het gaat erom, dat de Avondmaalsganger ‘zonder enige geveinsdheid alle vijandschap, haat en nijd van harte afleggende, een ernstig voornemen heeft, om van nu voortaan in waarachtige liefde en enigheid met zijn naasten te leven’. Letterlijk staat er: ‘afleggende’, dit wil zeggen dat we er aldoor mee bezig zijn. Dat kan alleen door de Heilige Geest, Die een nieuw hart geeft, en mensen maakt uit één stuk, zonder een masker op. Mensen die van harte ‘alle vijandschap, haat en nijd’, afleggen en zo ook met hun naasten in eenheid en liefde begeren te leven. Onderzoek dan toch uw hart of deze gezindheid in u is, want die dit getuigenis in hun harten niet gevoelen, die eten en drinken zichzelf een oordeel!

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juni 2014

Kerkblad | 20 Pagina's

Het Heilig Avondmaal (13e)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juni 2014

Kerkblad | 20 Pagina's