+ Meer informatie

Geestelijke groei

2 minuten leestijd

Iemand die slechts begint zich te bekeren, is op dat ogenblik al een waar kind Gods, ofschoon hij inwendig meer vleselijk dan geestelijk is. De eerste wezenlijke beginselen van de bekering van een zondaar, of de kleinste mate der vernieuwende genade, hebben de beloften van dit en het toekomende leven. Een volhardende en ernstige begeerte om met God verzoend te worden, om te geloven en om zich te bekeren, indien het is in een getroffen hart, is aangenaam bij God, evenals de verzoening, het geloof en de bekering zelf. Het in ons zien en gevoelen van het gemis aan enige genade, die tot zaligheid strekt, en het daarover bedroefd zijn. is de genade zelf. Hij die begonnen is, zichzelf aan Christus en Zijn Woord te onderwerpen, hoewel hij nog onkundig is in de meeste hoofdstukken van de Godsdienst, nochtans, indien hij zorg draagt om toe te nemen in kennis, en in het tewerk stellen van hetgeen hij weet, wordt hij door God als een waar gelovige aangenomen. De hier vermelde beginselen der genade zijn nagemaakt, indien ze niet toenemen. Hoewel echter onze aangrijping noodzakelijk is, toch bestaat onze zaligheid veeleer hierin, dat God ons aangrijpt als de Zijnen, dan dat wij Hem als de Onze aangrijpen.

WILLIAM PERKINS




Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.