Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WIL DE WARE PROFEET OPSTAAN?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WIL DE WARE PROFEET OPSTAAN?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Profeten… Het lijkt wel of je ze in alle soorten en maten hebt tegenwoordig. Nee, dan vroeger… Ik herinner me nog dat ik eens met een jongerengroep de weekwisseling op de Veluwe doorbracht en ’s zondags onder het gehoor zat van een van onze predikanten. Aan de beurt was zondag 12 van de Catechismus en hij preekte over het ambt van profeet en de betekenis voor ons. Hij ging van OT naar NT en kwam uiteindelijk bij onze tijd terecht. Wij hebben ook profeten, zei hij, dat zijn immers de dominees? Want zoals de profeten het Woord van God spraken in de situatie van toen, zo passen hedendaagse predikanten de boodschap van God toe op ons leven van nu. Ik besef dat ik kort door de bocht ga, maar het gaat me om zijn vertaalslag. In de preekbespreking hierna stelde ik de vraag: ‘Als u zo rechtstreeks een lijn trekt van de bijbelse profeten naar de hedendaagse dominees, dan vormen vrouwelijke predikanten zeker geen bezwaar meer? Want zowel in het OT als in het NT komen profetessen voor.’ Het antwoord luidde dat ik het zó niet moest zien; nee, dat wist ik wel, maar het was wel de consequentie van zijn gedachtegang.

Maar er zijn ook andere gedachten over profeten in omloop. En daar zijn weer andere vragen bij te stellen. Zo las ik onlangs in de krant een verslag van een bijeenkomst, waar aan de aanwezigen in de zaal gevraagd werd of ze een profetie doorkregen over degene die op het podium stond. En er werd inderdaad geprofeteerd. Of niet? vraag ik me dan meteen af. Want als het gaat om een rechtstreekse boodschap van de Heilige Geest — profetie is immers een gave van de Geest — wie is dan in staat om ‘de geesten te onderscheiden’? Laat ik mijn bedoeling duidelijk maken met een voorbeeld. Laatst hadden we een cursus van het werk. We waren met een aantal elkaar onbekende mensen bijeen en om elkaar beter te leren kennen, moesten we o.a. raden hoe het droomhuis van de ander eruit zou zien. Bij de uitkomst bleek dat we eigenlijk onze eigen wensen hadden geprojecteerd…

Ik bedoel dus: wie is in staat om bij de eigen gedachten te onderscheiden tussen de Heilige Geest en de eigen geest? Als we de gave van de profetie zó opvatten dat we rechtstreeks een boodschap van God doorkrijgen met betrekking tot een ander — en ik zeg niet dat het niet kan —, hoe weten we dan zeker dat dit ook echt zo is? Door vooraf te bidden? Maar welke rol speelt zelfkritiek en bescheidenheid dan? Ik juich het toe dat de profetieën getoetst worden aan de Heilige Schrift maar dat neemt mijn scepsis over het gebeuren zelf niet weg.

U merkt het: ik vind het moeilijk om mijn positie te bepalen. De bijbel spreekt over de gave van de profetie, over profeten en profetessen en ik geloof zeker dat zij ook vandaag onder ons zijn. Wellicht moet ik me maar houden aan een goede raad uit de bijbel: de profetie van een ware profeet komt uit.

Dit artikel werd u aangeboden door: Christelijk Gereformeerde Kerken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 2006

Ambtelijk Contact | 16 Pagina's

WIL DE WARE PROFEET OPSTAAN?

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 2006

Ambtelijk Contact | 16 Pagina's