Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De grote Schepper van alle dingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De grote Schepper van alle dingen

De openbaring van Johannes (2)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Waar komt de zonde vandaan? Wat is de oorzaak van alle ellende in de wereld? Wat is de zin van het leven? Deze vragen worden levensvragen genoemd. Alle grote wereldgodsdiensten geven antwoord op deze vragen. Maar in de Bijbel spreekt God.

In het boek Genesis – dat betekent: oorsprong of wording – geeft de Heere Zijn antwoord op deze vragen. In het eerste hoofdstuk van dit boek geeft de Heere een verklaring van de wereld om ons heen. De Heere is de grote Schepper van alle dingen. De Heere schept alle dingen door te spreken. En God zeide… In zes dagen schept de Heere de hemel en de aarde. Op de zesde dag schept de Heere de mens naar Zijn beeld en gelijkenis. De Heere schept de mens als man en vrouw en stelt hem aan als Zijn rentmeester op aarde. De eerste hoofdstukken van de Bijbel geven ook antwoord op de vraag hoe de zonde in de wereld is gekomen. De duivel verleidt de mens om af te vallen van God. Moed-en vrijwillig geeft de mens hem gehoor. De gevolgen van de val van de mens zijn rampzalig voor hemzelf en zijn nakomelingen. Direct na de zondeval maakt de Heere echter ook het genadeverbond bekend. De Heere spreekt: IK ZAL. God zal Zijn Zoon geven. Hij zal van vijanden vrienden maken. Maar in de wereld voor de zondvloed komt ook de zonde tot volle openbaring. Het berouwt de Heere dat Hij de mens heeft geschapen. De Heere straft de wereld door de zondvloed. Maar vanwege Zijn belofte maakt de Heere geen einde aan de geschiedenis van de mensheid. Hij behoudt en bewaart Noach en de zijnen in de ark. Na de zondvloed maakt de Heere een nieuw begin. Al vlug wordt duidelijk dat de zonde niet van de wereld is gespoeld. Noach neemt zichzelf mee in de ark. De opstand van de mensheid tegen God komt duidelijk uit in de torenbouw in Babel. In de eerste elf hoofdstukken van het boek Genesis is de oorsprong van veel dingen in de wereld verklaard; vanaf hoofdstuk twaalf komt de hoofdvraag van dit Bijbelboek naar voren: waar ligt de oorsprong van het volk Israël? In Ur der Chaldeeën roept de Heere Abram (Genesis 12: 1). Bij zijn roeping klinkt opnieuw: IK ZAL. De Heere zal hem een land geven. Hij zal hem tot een groot volk maken. Hij zal hem zegenen en alle geslachten van de aarde zullen in Hem gezegend zijn. Uit hem zal ook de beloofde Verlosser geboren worden. Vanuit dat perspectief wordt in het vervolg van het boek de geschiedenis van Abraham, Izak en Jakob, ja zelfs ook van Jozef verteld. Guido de Brès belijdt: ‘Wij geloven, dat onze goede God, door Zijn wonderlijke wijsheid en goedheid, ziende, dat zich de mens alzo in de lichamelijke en geestelijke dood geworpen, en geheel ellendig gemaakt had, zichzelf begeven heeft om hem te zoeken, toen hij al bevende voor Hem vlood, en heeft hem getroost, belovende hem Zijn zoon te geven, die worden zou uit een vrouw, om de kop der slang te vermorzelen, Genesis 3: 15, en hem gelukzalig te maken’ (Nederlandse Geloofsbelijdenis, art. 17).


Informatie
Schrijver: Mozes, de zoon van Amram en Jochebed. Hij werd geboren tijdens de verdrukking van de Israëlieten in Egypte. Hij leefde lange tijd als prins aan het hof van farao.
Tijd: 15-14e eeuw v. Chr. Adres De Israëlieten in de tijd van Mozes en daarna. Het boek Genesis is het eerste boek van de Thora – de wet.
Thema: Oorsprong

Inhoud
Genesis 1-11 De oorsprong van de hemel en de aarde, de mens; de zonde; Gods heilsinitiatief; de wereld voor
de vloed.
Genesis 12-50 De oorsprong van het volk Israël; de roeping van Abram; de geschiedenissen van de aartsvaders
en Jozef.

Kerntekst Genesis 3: 15
En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar Zaad; Dat zal u de kop vermorzelen, en gij zult Het de verzenen vermorzelen.

Leeswijzer
De schepping van de wereld Genesis 1
De schepping van de mens Genesis 1: 26-31
Man en vrouw Genesis 1:27; 2:21-25; 3:16- 20
Abraham Genesis 11:26-25:11
Izak en Jakob Genesis 21-36
Jozef Genesis 37; 38-50
Juda Genesis 38

Lijn naar het Nieuwe Testament
In de brief aan de Hebreeën wordt teruggegrepen op de schepping door het Woord, Hebreeën 11: 3. In hetzelfde hoofdstuk wordt de kracht van het geloof in Abel, Henoch, Noach, Abraham en vele anderen getoond. Op vele plaatsen in het Nieuwe Testament wordt Abraham aangehaald, Romeinen 4, Galaten 3, Jakobus 2.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 januari 2009

Daniel | 36 Pagina's

De grote Schepper van alle dingen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 januari 2009

Daniel | 36 Pagina's