Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De aanspraak in het Gebed des Heeren [10]

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De aanspraak in het Gebed des Heeren [10]

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De eerste bede in het Gebed des Heeren

‘Uw Naam worde geheiligd’

Nadat ik gesproken heb over de inleiding tot het Gebed des Heeren, ‘Gij dan bidt aldus’, en de aanspraak ‘Onze Vader, Die in de hemelen zijt’, kom ik ten derde tot het gebed zelf. Het bestaat uit zes beden.

De eerste bede is: ‘Uw Naam worde geheiligd’. In het Latijn luidt het: ‘Geheiligd zij Uw Naam’. In deze bede bidden wij dat Gods Naam heerlijk moge uitblinken en dat die door ons zou worden geëerd en geheiligd in de hele loop en inrichting van ons leven. De engelenzang luidde: ‘Ere zij God in de hoogste hemelen’, dat wil zeggen: Laat Zijn Naam verheerlijkt en geheiligd worden.

Deze bede wordt op de voorgrond geplaatst, om te tonen dat de heiliging van Gods Naam voor alle dingen moet gaan. Dit moet de voorrang hebben boven het leven. Wij bidden: ‘Uw Naam worde geheiligd’, vóórdat we bidden: ‘Geef ons heden ons dagelijks brood’. Deze bede moet zelfs vóór onze zaligheid gaan (Rom. 9:23). Gods eer is meer waard dan de zaligheid van alle zielen der mensen. Zoals Christus gezegd heeft van de liefde: ‘Dit is het eerste en grote gebod’ (Matth. 22:38), zo mag ik wel van deze bede: ‘Uw Naam worde geheiligd’ zeggen: dit is de eerste en grote bede; die bevat de meest gewichtige zaak in de godsdienst, namelijk de eer van God.

Als andere gebeden niet meer nodig zijn en uit de tijd, zoals het niet meer nodig is om in de hemel te bidden: ‘Geef ons heden ons dagelijks brood’, omdat daar geen honger meer zal zijn. Ook niet: ‘Vergeef ons onze schulden’, omdat daar geen zonde meer zal zijn. En ook niet: ‘Leid ons niet in verzoeking’, omdat de oude slang daar niet meer is om te verzoeken. Dan zal in de hemel wel het heiligen van Gods Naam zeer gepast en gewenst zijn: wij zullen namelijk altijd Hallelujah’s zingen, wat niets anders is dan het heiligen van Gods Naam. Iedere Persoon in de gezegende Drie-eenheid, God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, moet deze eer van heiliging ontvangen, omdat Zij van gelijke eer en eeuwige majesteit zijn.

‘Uw Naam worde geheiligd’. Gods Naam bewonderen is niet genoeg we kunnen een overwinnaar bewonderen. Maar als we zeggen: ‘Uw Naam worde geheiligd’, zetten we Gods Naam boven elke andere naam en bewonderen we Hem niet alleen, maar aanbidden Hem. Dat komt alleen de Godheid toe.

(wordt vervolgd)

Uit: “Het Gebed des Heeren” van Thomas Watson (uitg. Gebr. Koster, Barneveld, 1999).

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 maart 2018

De Saambinder | 20 Pagina's

De aanspraak in het Gebed des Heeren [10]

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 maart 2018

De Saambinder | 20 Pagina's