+ Meer informatie

KLM beloont trouwe klanten

1 minuut leestijd

AMSTERDAM (ANP) De KLM gaat in de loop van volgend jaar als eerste Europese luchtvaartmaatschappij trouwe passagiers binnen Europa belonen met spaarpunten waarvoor gratis tickets zijn te krijgen. Vanaf I januari geldt het systeem al in Nederland. Dat heeft de KLM gisteren bekendgemaakt.

British Airways hanteert de spaarpunten voor gratis tickets al enige tijd voor klanten binnen Groot-Brittannië, maar heeft nog geen concrete plannen om het binnen Europa in te voeren, aldus een woordvoerder van het bedrijf.

De hoeveelheid spaarpunten hangt af van de klasse waarin de frequente KLM-klant reist en van de afstanden die hij aflegt. De KLM volgt daarmee een trend in de Verenigde Staten, waar in het kielzog van American Airlines bijna alle grote luchtvaartmaatschappijen hun trouwe klanten ("frequent flyers") belonen met bonuspunten.

In de VS, waar de luchtvaart het belangrijkste openbaar-vervoersysteem is, waarvan ook veel forensen gebruik maken, doet zich het probleem voor dat voor frequent flyers, die massaal hun opgespaarde bonuspunten komen verzilveren, geen vervoerscapaciiteit beschikbaar is. Het „loyaliteitsprogramma" van de KLM richt zich echter op de beperkte groep van zakenreizigers, een doelgroep van ongeveer 90.000 mensen. Bovendien mogen bonuspunten maar twee jaar lang worden opgespaard.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.