+ Meer informatie

Meer dan ”even bijbellezen”

4 minuten leestijd

Als wij ’s avonds na het eten uit de Bijbel lezen, is het de bedoeling dat alle gezinsleden actief luisteren. Hoe krijg je dat voor elkaar? Die vraag heb ik me de afgelopen jaren vaak gesteld en ik merk dat ik hem mezelf moet blijven stellen. Doe ik dat niet, dan verzandt ons Bijbellezen binnen de kortste keren in ”even lezen”. Daarom hier een paar tips. Voor mezelf en voor ieder gezin dat zoekt naar een leven waarin het Woord centraal staat.

Om te beginnen is het goed om ervoor te zorgen dat iedereen een eigen Bijbel heeft om uit te lezen. Let daarbij op ieders niveau. Zoek voor een peuter/kleuter naar een illustratie uit een kinderbijbel die past bij het gedeelte dat de aandacht vraagt. Leg uit waarom dat plaatje erbij hoort. Hierdoor leert een kind dat er een link is tussen de kinderbijbel en de andere Bijbel. Lees je een psalm van David? Zoek dan de geschiedenis van David op. Als er geen link te leggen valt, zeg dat dan ook gewoon. Laat het kind dan zelf een plaatje kiezen. Ook hier leren ze iets van. Blijkbaar staat niet alles in de kinderbijbel.

Om de hersenen van oudere kinderen op ”aan” te krijgen en te houden, kun je er als gezin voor kiezen om een Bijbel in een andere taal te gebruiken. Laat degene die die taal beheerst, in die versie meelezen. Of spreek af dat je het op een vaste dag in de week allemaal in die taal doet.

Er zijn kinderen die als ze iets niet begrijpen direct om uitleg vragen. Dat is vermoedelijk niet de meerderheid. Veel kinderen hebben geleerd rustig –eerbiedig!– te zitten onder het Bijbellezen. Of ze er ook met hun gedachten bij zijn, weet je pas als je met hen in gesprek gaat. Prikkel hen door middel van vragen om actief mee te doen. Een paar voorbeelden.

Zoek in het Bijbelgedeelte naar iets wat aansluit bij het jonge kind. Stel hun voor het lezen een vraag daarover:

- Luister eens welk dier er wordt genoemd.

- Als we straks uit de Bijbel lezen, hoor je veel namen. Welke ken jij?

- In dit gedeelte gaat het over Jeruzalem. Zullen we eens kijken wat er over Jeruzalem staat?

Oudere kinderen kunnen moeilijker vragen aan.

Een paar voorbeelden:

- Vraag vooraf of ze onder het lezen vast willen nadenken over wat de kerntekst van dit gedeelte is.

- Laat hen een tekst in eigen woorden weergeven.

- Wat vind jij een mooie tekst uit dit gedeelte en waarom?

- Kies met elkaar drie kernwoorden uit het gelezen gedeelte. Wat betekenen ze?

- Beantwoord de vragen wie, wat, waarom en hoe over dit Bijbelgedeelte.

- Beantwoord de vragen wie, wat, waarom en hoe over de kerntekst.

- Wat komt er in dit gedeelte naar voren waar we straks voor kunnen bidden of danken?

- Wat zegt het over God?

- Wat zegt het over de mens?

Hulpmiddelen

Er kunnen een paar redenen zijn om op zoek te gaan naar hulpmiddelen. Uit ervaring weet ik dat sommige kinderen geen zin hebben om vragen die een ouder verzint, te beantwoorden. Maar als de vragen in een boekje staan, dan horen die er gewoon bij en doen ze gewoon mee. Een tweede reden is dat niet iedere ouder de vragen even makkelijk bedenkt. Wat voor hulpmiddelen zijn er?

Iedereen heeft wel een dobbelsteen in de kast liggen. Verzin zes vragen of kies er zes uit het lijstje hieronder. Schrijf op een lijstje achter ieder cijfer een vraag. Laat de kinderen na het Bijbellezen om de beurt gooien. Behandel de vraag die bij het gegooide aantal ogen hoort. Creatievelingen kunnen natuurlijk ook zelf een dobbelsteen maken en de vragen er direct op schrijven.

Mogelijke vragen:

- Wat vind je mooi?

- Waarvoor wil je bidden of danken?

- Welke psalm of welk ander geestelijk lied past hierbij?

- Hoe kun jij God vandaag dienen?

- Wat leer je hiervan over jezelf?

- Wat leer je hiervan over God?

- Kies een kernwoord en leg het uit.

- Waarom staat dit in de Bijbel?

- Zeg in één zin waar het over gaat

- Staat er een woord in dat je niet kent?


Boeken en websites

De ”Bijbel met uitleg” bijvoorbeeld, kan verder helpen. Diverse andere boeken en websites zijn ook waardevolle hulpmiddelen. Denk bijvoorbeeld aan boeken van Andrea van Hartingsveldt, de websites www.abcvoorkinderen.nl en www.abcvanhetgeloof.nl.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.