+ Meer informatie

"De Martinitoren blijft op één staan"

3 minuten leestijd

GRONINGEN - Veel van het slechte nieuws van de afgelopen maand kwam uit Groningen. Krijgt de streek, toch al bij velen weinig bemind, het imago van een regio waar het rommelt? "Na de zomer zijn de Nederlanders deze affaire weer vergeten".

Wat begon met rellen in de Groninger Oosterparkwijk leidde tot een forse gezagscrisis. Korpschef Veenstra en burgemeester Ouwerkerk gingen de laan uit, en hoofdofficier van justitie Daverschot krijgt een andere stoel.

Hoe chaotisch is het in Groningen? Recent werd overwogen een lopende advertentieserie met de leus "Er gaat niets boven Groningen" even in de ijskast te zetten.

Het voorstel kwam van het reclamebureau achter de provinciale campagne die ondernemers, recreanten en studenten naar het noorden moet lokken. Uiteindelijk ging de serie advertenties toch door.

Geen brand

Krijgt Groningen het imago van een crisisregio? "Nee, want zo vreselijk veel was er niet aan de hand", reageert A. Warner, vanuit het bedrijfsleve n nauw betrokken bij de campagne "Er gaat niets boven Groningen".

"Er stonden geen steden in de brand, er zijn geen mensen vermoord. Natuurlijk hebben we een negatieve affaire achter de rug, maar als iemand van 55 jaar een wrat krijgt, is daarmee z'n hele imago toch niet veranderd?", aldus Warner, hoofd communicatie bij de Gasunie.

"De laatste tijd roepen mensen: Schrap die leus. Ik ben het fundamenteel oneens met hen. Je moet niet meteen bukken voor het minste of geringste. Bovendien doelt de leus op de provincie en niet alleen op de stad".

"Het wordt anders als Groningen dit jaar nog drie keer in een diepe crisis zou belanden. Een voorbeeld. Het clublied van Feyenoord is "Hand in hand kameraden". Als de voetbalfans elkaar vervolgens in de haren vliegen, wordt even de draak gestoken dat lied. Verder niets aan de hand. Steken de supporters echter tot vier keer toe de tribune in de fik, dan kun je zo'n lied niet handhaven".

Rommeltje

De meeste Nederlanders zijn na de zomer de Groningse perikelen allang vergeten, denkt prof. dr. P. H. Pellenbarg, hoogleraar economische geografie aan de Universiteit van Groningen. Hij doet elke twee jaar onderzoek naar het beeld dat Groningen bij de Nederlanders oproept.

"Het imago van Groningen loopt door de recente onrust weinig gevaar, denk ik. Dit soort nieuws ebt na een halfjaar weg. Dat zag je ook na de rel rond bouw van het omstreden Groninger Museum".

"Als je de mensen nu vraagt: Wat is de eerste associatie bij Groningen? zullen velen antwoorden: Rommeltje, puinhoop, crisis. De meesten begrijpen echter dat een discussie over het functioneren van gezagsdragers losstaat van bijvoorbeeld de kansen voor bedrijven en studenten in Groningen".

De crisis in Groningen zou een onbedoeld positief effect kunnen hebben op het imago van de provincie, betoogt de Groninger hoogleraar. "Door het nieuws van de laatste weken zien mensen dat zich in de hoofdstad Groningen ook allerlei grootstedelijke kwesties afspelen. Het is geen gezapige slaapstad".

Met stip

Uit onderzoek in 1996 blijkt dat bij 18 procent van de 550 ondervraagde Nederlanders de Martinitoren het eerst te binnen schiet bij het woord Groningen. Ongeveer 16 procent denkt het eerst aan de hoofdstad, 14 procent aan 'ver'.

"Dat beeld verandert niet zo gauw", denkt Pellenbarg. "De Martinitoren zal wel op één blijven". Van de bekendste Groningers steekt voormalig commissaris van de Koningin H. J. Vonhoff in de onderzoeken iedereen naar de kroon. Daar zou wel eens verandering in kunnen komen. Oud-burgemeester Ouwerkerk stijgt met stip".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.