+ Meer informatie

„Er moet meer brood op de plank komen"

Stichting broodvoorlichting gaat actie voeren

3 minuten leestijd

DEN HAAG — De „Stichting voorlichting boord" gaat zich vanaf vrijdag tot het Nederlandse volk richten om het broodverbruik te bevorderen. Allereerst zal ze dat doen met pagina-grote dagbladadvertenties. Vervolgens zal ze de naar haar mening belangrijkste doelgroep: huisvrouwen met opgroeiende kinderen, benaderen, plus de medische wereld, de onderwijssector en de publiciteitsmedia.

De stichting wil gunstige feiten over brood onder de aandacht brengen. ,,Uit noodzaak met tamelijk schokkende koppen", zo werd donderdag tijdens een persconferentie in Den Haag gezegd: „Het is een roep om aandacht voor brood als te laag gewaardeerd voedingsmiddel, de onverschilligheidsbarrière moet doorbroken worden". De stichting is vorig jaar opgericht door de vier bakkersorganisaties in ons land en hun samenwerkingsorgaan, de Nederlandse bakkerijstichting. Met haar campagne, zo werd tijdens de persconferentie gezegd, wil ze proberen de daling van broodverbruik per hoofd der bevolking in een stijging te veranderen en het voedingspatroon in ons land positief beïnvloeden.

Daling

Het broodverbruik per hoofd is bij ons gedaald van 115 broden van 800 gram in 1955 tot lüü in 1970 en 65 in 1980: dankzij de bevolkingsgroei was de daling van het totale verbruik minder, maar toch nog 18 procent. Gaat dat zo door, dan vrezen de bakkers dat hun bedrijfstak, die in en na 1974 al een grote herstructurering heeft ondergaan, opnieuw in de problemen zal komen. Wat de beïnvloeding van het voedingspatroon betreft loopt de campagne volgens de stichting parallel met de activiteiten van het voorlichtingsbureau voor de voeding, dat de mensen ertoe wil brengen meer brood, groente, fruit, aardappelen en peulvruchten te eten, en minder vet, volle zuivel, vlees en suiker.

Of het echt lukt het broodverbruik omhoog te krijgen? Enkele omringende landen, waar al eerder zo'n campagne is begonnen, zijn voor de stichting moedgevende voorbeelden. In Engeland is aan de daling een halt toegeroepen, de Duitsers eten een procent meer dan tien jaar geleden en twintig procent meer dan wij Nederlanders, en Zweden boekte in vier jaar tijd en consumptiestijging met twintig procent.

Wat voedings- en gezondsheidsdeskundigen aan goeds zeggen over eiwit en mineralen in brood wil de stichting aan het publiek doorgeven. Boze beweringen over dik maken wil ze op hun gezag ontzenuwen. Prof. dr. J. G. A. J. Houtvast, hoogleraar menselijke voeding aan de Landbouwhogeschool te Wageningen, zei op de persconferentie: ,,In de toekomst verwacht ik nog positievere ondersteuning van tjroodverbruik in onze voedingsadviezen".

De stichting is alvast blij dat verreweg de meese Nederlanders brood gezond en lekker vinden en er maar weinig negatiefs over hebben te zeggen, maar bezorgd dat slechts een kwart van de Nederlanders vindt dat het goed zou zijn meer brood te eten, terwijl twintig procent daarover helemaal geen mening heeft. Ze wil de mensen tot nadenken prikkelen en eens wat terugdoen tegen de 45 miljoen reclameguldens, die jaarlijks worden uitgegeven voor broodvervangers, waartoe de stichting ook beschuit en knackebröd rekent.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.