Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

SLUITING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

SLUITING

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voor de sluiting van deze mooie dag ging de Bijbel open bij Psalm 22. Ds. D. Quant (die de zieke ds. J. van der Wal verving) stond met name stil bij vers 4: ‘Nochtans zijt Gij de Heilige, die troont op de lofzangen Israëls’. In dat vers, in relatie gebracht met de andere woorden van deze Psalm, komen verschillende lijnen van het onderwerp van deze conferentiedag bij elkaar. Te noemen zijn:

• de notie dat God in zijn heiligheid mensen niet altijd nabij is, Hij is geen feel-good-God… David heeft het aan den lijve ervaren, soms had hij het er naar gemaakt, soms ook ‘overkwam’ het hem, zo ontdekken we wanneer we zijn leven naspeuren;

• de heiligheid van God, die de zonde niet gedoogt, maar die daarvoor genoegdoening wil. Daarvoor komt Hij echter met zijn Zoon op deze verdorven aarde. Hij spaart zelfs zijn eigen Zoon niet, maar laat Hem in diepe godverlatenheid achter – zie de gebeurtenissen bij en na Getsemane;

• de notie dat deze heiligheid ons mensen alleen maar heel stil en verlegen kan maken; wie kan beseffen hoe Jezus Christus onder deze heiligheid heeft geleden?

• de gedachte dat er van daaruit niettemin reden is voor de lofzang, zie daarvoor ook Paulus en Silas, die Gods lof zongen in de gevangenis;

• en ten slotte de geestelijke overtuiging dat zo Gods gemeente wordt gebouwd en toekomst heeft. Zo worden we bemoedigd, ook in dit tijdsgewricht en in dit deel van Europa.

En zo gingen de 40 bezoekers weer naar huis en naar hun gemeenten, om daar de lofzang gaande te houden en het ambtswerk voort te zetten. Ze waren inhoudelijk verrijkt door alles wat er geboden werd en werden door de voorzitter aangespoord om dat door te verteilen aan hun medebroeders. En dit nummer van Ambtelijk Contact kan daar hopelijk goede diensten bij bewijzen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Christelijk Gereformeerde Kerken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 2011

Ambtelijk Contact | 24 Pagina's

SLUITING

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 2011

Ambtelijk Contact | 24 Pagina's