Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gaan Gods besluiten over alle dingen?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gaan Gods besluiten over alle dingen?

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen de redaktie van 'Daniël' mij vroeg over de vraag 'Gaan Gods besluiten over alle dingen? ' te schrijven, kwamen er al mediterende andere vragen boven. Allereerst vroeg ik mij af of hier wel een vraagteken past. IVJoet er geen uitroepteken staan? Ligt er in de /.e vraagstelling geen verborgen twijfel verborgen of.... stille opstand? Gaan achter deze vraag geen andere ingrijpende vragen schuil? Stel eens voor dat deze vraag mij gesteld was door die zwaargehandicapte jongere. die een prachtige toekomst voor zich scheen te hebben, maar door een ongeval in de rolstoel is terechtgekomen en nu in alles van zijn omgeving afhankelijk is. Of door die jongere, die uitziet naar een levensgezellin). maar telkens teleurgesteld wordt of niet gevraagd wordt. Of door hem/haar die uitzag naar de trouwdag, maar waar de verkering/verloving door de ander werd afgebroken. Of door dat jonge echtpaar, dat zo uitziet naar de kinderzegen, maar waar het gebed schijnbaar vruchteloos is. Of door die weduwe/weduwnaar die met of zonder kinderen achter blijft. Of die ouders die een geliefd pand moesten verliezen. En zo zijn er nog wel meer mogelijkheden te bedenken. Misschien zit jij in bijzondere levensomstandigheden en dringt deze vraag zich regelmatig in je binnenste op. Wat kunnen we beter doen dan eerst hij de Heilige Schrift (e rade te gaan.'

Wat zegt de Bijbel?

Op veel plaatsen spreekt de Bijbel over Gods besluiten. Vindplaatsen vind je in de concordantie onder de naam: besluit, raad, welbehagen. voornemen of wil. Als we deze teksten lezen, ontdekken we dat het Godsbestuur ook gaat over hetgeen dat we kwaad achten in deze wereld. Ds. G. H. Kersten schrijft in zijn Gereformeerde Dogmatiek: „ Uit deze benamingen blijkt klaar, dat God van eeuwigheid volkomen onafhankelijk alle dingen besloten heeft, die Hij in de tijd werkt en vrijmachtig toelaat met uitsluiting van alles dat Hij niet heeft gewild, dat geschieden zou".

Zelfs dc zonde gaat niet buiten Gods besluit om. „Zij kon in engelen, noch mensen tot openbaring komen zonder de wil Gods. die ze naar Zijn besluit souverein toelaat, bepaalt en bestuurt. God is echter nimmer auteur van de zonde en toch heeft Hij deze niet alleen voorzien, van te voren geweten, (....) maar vaste/ijk besloten" (ds. Kersten).

We lezen in Daniël 4:35 ..En Hij doet naar Zijn wil met het heir des hemels en de inwoners der aarde, en er is niemand, die Zijn hand afslaan, of tot Hem zeggen kan: at doet Gij".

In Openbaring 4:11 staal: , Want Gij hebt olie dingen geschapen, en door Uw wil zijn zij. en zijn zij geschapen. ''

Jesaja spreekt van dc Pottenbakker in Jcsaja 64:8.

Tenslotte wil ik nog noemen de veel aangehaalde tekst uit de brief van Petrus:

Want het is beter, dat gij. weldoende, (indien het de wil van God wil) lijdt, dan kwaad doende" (1 Petr. 3:17).

Door alle eeuwen heen is er al de gedachte geweest - begrijpelijk - dat alleen het goede van God kan komen en het kwade van satan.

Dan heeft God met het kwade niets te maken. Vanuit de kerkgeschiedenis weten we dat sommigen het bestaan van een goede én een kwade god leerden.

Maar in de Heidelberger Catechismus mag de christen belijden, als hem gevraagd wordt wat hij verstaat door de voorzienigheid Gods:

De almachtige en alom tegenwoordige kracht Gods door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert, dat loof en gras. regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede, en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn vaderlijke hand ons toekomen."

Calvijn schrijft in zijn Institutie:

„Ik zal niet aarzelen met Augustinus eenvoudig te belijden. dat de wil Gods de noodzakelijkheid der dingen is. en dat noodzakelijk geschieden zal datgene. wat Hij wil; evenals dat waarlijk geschieden zal. wat Hij tevoren gezien heeft".

Zo zien we dat op grond van de Schrift beleden moet worden dat Gods besluit ook over het goede én het kwade gaat.

De oorzaak van het kwade

Waarom doet God de mens smart (verdriet) aan en doorwondt Hij. zoals we lezen in Job 5:18? Waarom moet Asaf zingen: .Mijn geest doorzocht dc reden waarom God die tegenheden in zulk ccn mat zond"? Wat is de reden dat Jeremia. de trouwe Godsgezant moet klagen, dat de Heere hem droefenis tot smart heeft aangedaan?

Op deze vragen zijn verschillende antwoorden te geven. Allereerst kan gewezen worden op het verband tussen het kwade dat tot ons komt en de zonde. De slangen die de Israëlieten in de woestijn beten, waren niel door dc duivel gestuurd, maar door de Heere. Nebukadnezar en zijn knechten zijn niet door satan gestuurd om het volk Israël weg te voeren naar Babel.

Het was niet de vorst der duisternis maar de Heere die Davids zonde met Bathseba bezocht door hun kind te doen sterven en het zwaard niet van Davids huis deed wijken. De Heere zorgde voor de geweldige storm toen Jona wegvluchtte. Zo zouden er vele voorbeelden uil de Bijbel te geven zijn. Nee. wij zondigen niet goedkoop. Dat geldt zelfs ook Gods kinderen, al heeft de Heere hun zonden om Christus' wil vergeven. Laten we de ernstige les uit Psalm 32 ter harte nemen: , , Wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen ".

Maar al ligt er menigmaal verband tussen een bepaalde zonde en een bepaald kwaad, laten we altijd heel voorzichtig zijn met konklusies trekken, als we iets horen of als ons iets overkomt. De Bijbel wijst erop dat er kwaad kan zijn door toedoen van satan of mensen, al is het alles onder de toelating van

God. De geschiedenis van Job is daar een duidelijk voorbeeld van. maar ook dc vervolging van David door Saul. Wat kan de duivel het de mensen bang maken. Satan sloeg Paulus met vuisten.

In al deze genoemde gevallen was er geen verband tussen bedreven zonde cn het kwade dat hen overkwam. Door dit wel te stellen, kan het kruis ol" het verdriet nog zwaarder drukken. Laat het voor ons allen een ernstige waarschuwing zijn om uiterst voorzichtig te zijn met het aanwijzen van oorzaken van iemands kruis of tegenspoed.

De Heere kan ook wegen van tegenspoed, verdriet en druk gebruiken om bekering en een leven naar Zijn geboden en inzettingen te bewerken. In Psalm 119 lezen we: „Eer ik verdrukt werd. dwaalde ik. maar nu onderhoud ik Uw Woord. Het is mij goed. dat ik verdrukt ben geweest, op dat ik Uw inzettingen leerde" (vers 67 en 71).

Op grond van het voorgaande moeten we dus stellen dat het vraagteken in de titel veranderd kan worden in een uitroepteken. Gods bestuur gaat ook over het kwade. Hij werkt alle dingen naar de raad van Zijn wil (Efeze 1:11). Dat geldt het wereldgebeuren. maar ook ons, jouw en mijn leven. Wat een belijdenis is dat!

Indringende vragen

Maar gelóven we dat Gods besluit over alle dingen gaat? Aanvaarden we dat als er zulke onbegrijpelijke dingen in ons leven gebeuren? Als we gehandicapt raken of zijn. als iemand overlijdt waar we zielsveel van gehouden hebben. Als.... cn vul dan maar in. Wat kan allemaal niel meegemaakt worden. Gelóven we dat Hij de

Bestuurder van ons leven is en dat alles niet buiten Hem omgaat? Dat Hij Zich nooit vergist cn dat hel goed is zoals God het doet, in voorspoed of tegenspoed? Velen zeggen: „Hoe kun je dat geloven, aanvaarden? Hoe kun jc van een God houden Die zulk ccn kruis en verdriet in jc leven brengt? " Die stemmen zijn te horen in je omgeving, maar ook in je eigen hart. De vrouw van Job sprak: „Zegen God cn sterf'.

In de kanttekening bij deze woorden lezen we: „Dat is. dewijl gij zo genegen zijt om God in alles te zegenen, gelijk gij nog onlangs tevoren gedaan hebt, ga daarin voort en zie hoe Hij het u vergelden zal. namelijk met een pijnlijke dood. die gij niet ontgaan kunt. Zij bespot zijn vertrouwen op God". Wat Jobs vrouw zegt. kan ook zo leven in ons hart. Dan zijn de waaroms, gepaard gaande met gevoelens van teleurstelling, verdriet, opstand, boosheid. Zo is het bij ons van nature. er

Kan het dan ook anders? Ja. maar niet in eigen kracht. Luister maar naar Job. die in de allergrootste ellende verkerend, zeggen mag:

„Zouden wi j het goede van God ontvangen en het kwade niet ontvangen? " Dat sprak een man, die in één dag van al zijn bezittingen werd beroofd en ook nog tien kinderen kwijtraakte. Welk een verschil met zijn vrouw. Beiden ondervonden hetzelfde, maar de ccn vloekte God en de ander boog onder God.

Het vraagteken wordt een uitroepteken

Job mocht een uitroepteken zetten achter de bijbelse waarheid dat Gods besluit over alle dingen, zowel de goede als de kwade. gaat. Dat was een hemelse genade. Dat schonk dc Heere.

Is het altijd een uitroepteken gebleven? Als we Ietten op de levensgeschiedenissen van Gods kinderen in de Bijbel, dan zien we dat ook zij zo menigmaal met de vragen van hel Godsbestuur hebben geworsteld. Jozef begreep het niet toen hij in de put terechtkwam. De jonge David begreep de Heere niel. toen hij moest vluchten voor Saul.

Hij zou toch koning worden en in plaats van de troon moest hij naar de woestijn. Paulus begreep het niet dat hij die doorn moest ervaren.

Wij kunnen Gods weg niet begrijpen. Maar welk een wonder en genade is het om te zwijgen, eerbiedig en onderworpen te zwijgen als de weg door de diepte gaat en de golven van zorg en verdriet ons dreigen te overspoelen. De Héére kan de onstuimige zee in ons binnenste stil maken. Dat kan Hij alleen.

O, vraag daarom, als je vol vragen en raadselen zit over Gods leiding in je leven. Toen David bij Ziklag alles kwijt was en zijn mannen tegen hem opstonden, mocht hij die lage plaats aan Gods voeten innemen en zich toen ook sterken in de Heere zijn God.

Dan wordt Hij dc grole Pottenbakker en wij slechts leem. Dan wordt de bede geboren: „Heilig alle smart".

En die God Die David nieuwe krachten gaf en Paulus en Silas deed zingen in de gevangenis, terwijl hun ruggen kapotgeslagen en hun voeten in de stok zaten, leeft nog. Zijn Woord geldt nog: „Ja allen, die U verwachten, zullen niet beschaamd uitkomen".

Betekent dat dan direkt verhoring en uitkomst? Nee, maar dan kan toch in de nacht de lofzang geboren worden: , , 'k Zal Zijn lof zelfs in dc nacht, zingen daar ik Hem verwacht".

In het bijzonder kan er balsem in zielewonden ervaren worden, als er de overdenking van Christus' lijden en dood mag zijn. In Zijn wonden vindt de Kerk des Heeren allerlei vertroos-! ting (N.G.B. art. 21). Christus liet Zich het lichaam toebereiden naar de eeuwige raad en wil van Zijn Vader. Hij is in alles verzocht geweest, doch zonder zonde.

Hij weet van de pijn en het verdriet, het verborgen kruis. Hij weende bij een graf en heeft de zorg en het verdriet van Jaïrus gepeild. O. het zien op Hem brengt genadige onderwerping. Hij wil het ook jou/u uit genade schenken. Maar dat kan dan alleen om Jezus' wil. Die voor overtreders geleden en gebeden heeft. Dan werken ook deze dingen mede ten goede.

Gelukkig die jongere/oudere die aan Zijn voeten verkerend, gebracht door de Heere Zelf, horen mag: „Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht". Smeek maar veel om die plaats. Het is nog mogelijk!

Hardinxveid-Giessendam

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 1993

Daniel | 40 Pagina's

Gaan Gods besluiten over alle dingen?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 1993

Daniel | 40 Pagina's