Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

IV. De bron en de inhoud der geloofsleer.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

IV. De bron en de inhoud der geloofsleer.

De christelijke geloofsleer voor school en huisgezin. (Vervolg.)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Geloofsleer of Dogmatiek leert ons, wat wij als Christenen moeten gelooven, en geeft ons de onderscheidene Christelijke geloofsartikelen, uit de Heilige Schrift geput, in een systematisch geheel samengevoegd. De Heilige Schrift blijft voor alle tijden do eenige regel des Christelijken geloofs en de eenige bron van alle onderwijzing en vertroosting. Wat in de Heilige Schrift niet duidelijk geleerd wordt, kan geen Christelijk geloofsartikel zijn. Daarin stemt de Gereformeerde Geloofsleer waarlijk met de Apostolische leer overeen, en onderscheidt zich van alle overige Christelijke Geloofsbelijdenissen, dat zjj niets als geloofsartikel aanneemt, wat de Schrift niet uitdrukkelijk leert; moge liet ook schijnbaar niet tegen Gods Woord zijn. Om echter in de Christelijke Kerk allerlei willekeur te voorkomen, en opdat niet een iegelijk in de Schrift zijne eigene meeningen en beschouwingen inbrenge, verordende Christus, de Heere, het predik- en leeraarsambt (1 Cor. 12: 28; Efez. 4 : 11), opdat aan de geloovigen de leer van Gods Woord eenvoudig en duidelijk uitgelegd zij, niet volgens eigene meening en eigen oordeel evenwel, maar volgens den regel des goloofs (Rom. 1 2 : 6 ) ; naar dezen regel alleen heeft het geldende kracht, en heeft het in de Kerk recht van bestaan.
Hoe meer de enkelen er naar streefden hunne eigene vonden in de Kerk te doen binnensluipen, en hoe meer dwaalleeringen de overhand namen, zooveel te meer was de Kerk genoodzaakt, enkele geloofsartikelen duidelijk te formuleeren en den regel des geloofs scherp af te bakenen; dit geschiedde in de Geloofsbelijdenissen.
De oudste Geloofsbelijdenis is de Apostolische (Symbolum apostolicum), het gemeenschappelijk eigendom van alle Christenen; wie aan die Belijdenis niet vasthoudt, houdt op Christen te zijn; — dan de Geloofsbelijdenis der Synode van Nicea (Symbolum Nicaenum) van het jaar 325 over de Godheid van Christus; — vervolgens de Geloofsbelijdenis van Athanasius of Symbolum Quicunque van het jaar 333 over de Heilige Drieëenlieid.
In de tijden der Reformatie, toen God ijverige ea godvruchtige mannen verwekte, opdat zij de verbasterde Kerk tot de oorspronkelijke, Apostolische reinheid terug zouden brengen, en de ontelbare misbruiken volgens de leer van Gods Woord uit den weg zouden ruimen , ontstond opnieuw de behoefte naar eene krachtige verklaring van het Christelijk geloof, en zagen vele voortreffelijke Christelijke Geloofsbelijdenissen het licht. Yoor ons zijn het meest belangrijk: de N e d e r l a n d s c he G e l o o f s b e l ij d e n i s , opgesteld door Guido de Brés, die in het jaar 1562 in naam van al de geloovigen in de Nederlanden aan Filips I I van Spanje is overgegeven, — e n d e H e i d e l b e r g s c he C a t e c h i s m u s , die op last van Frederik I I I , den vromen Keurvorst van de Palts, in 1563 te Heidelberg door Zacharias Ursinus en Caspar Olevianus werd geschreven. De Heidelbergsche Catechismus is het symbolische boek van bijna alle gereformeerde Kerken geworden. Yoor ons hebben deze Geloofsbelijdenissen de groote waarde, dat zij in alles volkomen met de Heilige Schrift overeenstemmen, eene heerlijke uitdrukking zijn van de leer der zaligheid, en kostbare paarlen der naar Gods Woord gereformeerde Kerk. Fier mogen wij beweren , dat er na de Heilige Schrift in de Christelijke letterkunde geen tweede boek bestaat, dat ons zoo helder en zoo troostrijk aanwijst, wat Gods leer is tegenover menschenleer, als onze dierbare Heidelbergsche Catechismus.(Wordt vervolgd).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 27 mei 1888

Amsterdamsch Zondagsblad | 8 Pagina's

IV. De bron en de inhoud der geloofsleer.

Bekijk de hele uitgave van zondag 27 mei 1888

Amsterdamsch Zondagsblad | 8 Pagina's