Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

X. De Oorspronkelijke Staat des menschen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

X. De Oorspronkelijke Staat des menschen.

De Christelijke Geloofsleer voor School en Huisgezin.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De m e n s c h , uit Gods hand v o o r t g e k o m e n , was z e d e l i j k v o l m a a k t en o n s t e r f e l i j k , en d a a r i n bes t o n d zijne ware g e l u k z a l i g h e i d . Deze O o r s p r o n k e l ij k e Staat des menschen heet de staat der r e c h t h e i d , want in d e z e n was de m e n s c h w a a r l i jk z o o d a n i g , als hij zijn moest. Tot deze z e d e l i j ke v o l k o m e n h e i d b e h o o r t de tot a l l e goed g e n e i g de w i l , de b e k w a a m h e i d tot het v o l b r e n g e n van het g o e d e , het re i n-zij n van z o n d e , de o v e r e e n s t e m - m i n g van a l l e z i e l s v e r m o g e n s , a l s m e d e de vrijheid om in dezen Staat te b l i j v e n . God s t e l d e den m e n s c h in het p ar ad ij s en gaf hem, onder voorw a a r d e van g e h o o r z a a m h e i d , al Zijne g o e d h e i d in v o l l e mate te g e n i e t e n . De b o o m des l e v e n s was v o o r den mensch het o n d e r p a n d van b e s t e n d i ge g e l u k z a l i g h e i d . In d e z e n Staat was zich de mensch z i j n e r g e l u k z a l i g h e i d v o l k o m e n bewust.
__________
1. Dat de mensch, toen hij uit de hand des Scheppers voortkwam, zonder zonde was, wordt ons dadelijk in het allereerste begin aangewezen: En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed.-Gen. 1 : 31. Dit kon ook niet anders wezen, omdat God niet de oorsprong der zonde kan zijn; uit de heilige hand Gods kon niets onreins voortkomen, wat temeer blijkt, als wij het doel bedenken, waartoe de mensch geschapen werd. De mensch zou een werktuig zijn ter verkondiging der heerlijkheid en der goedertierenheid van den volmaakten en heiligen God, en dit werktuig kon niet anders dan volkomen en rein wezen. Wij noemen volkomen, wat geheel aan zijn doel beantwoordt; in zijnen Oorspronkelijken Staat beantwoordde de mensch geheel aan het hem door God gestelde doel, daarom was hij zedelijk volmaakt.
2. De zedelijke volmaaktheid mogen wij niet enkel als een' aanleg tot het goede beschouwen, of slechts als de mogelijkheid om het goede te doen en het booze te mijden; neen, wij moeten ze voor een werkelijk volbrengen van het goede houden, zoodat de mensch geheel bewust en met opzet het goede wilde en deed, want hij was daartoe van God met de noodige zielsvermogens toegerust. De voornaamste krachten der ziel zijn het verstand en do wil; het verstand erkende duidelijk het goede, want het was nog niet door de zonde verduisterd; en wat het verstand als goed had erkend, dat volbracht de wil gaarne en vrijwillig; hierin juist bestond de ware vrijheid des menschen.
Uit de erkentenis van het verstand en de beslissing van den wil ontstaan de begeerten en neigingen der ziel; deze allen, uit eene reine bron opwellende, waren rein en onbevlekt van de zonde, en bedoelden de eere Gods, der ziele gelukzaligheid en des naasten welzijn. Juist het tegendeel ont stond door de zonde; zoodra verstand en wil bedorven waren , moesten de uit hen voortvloeiende begeerten eveneens bedorven ? onrein, kwaad worden; derhalve zegt de Schrift: dat de vleeschelijke begeerlijkheden krijg voeren tegen de ziel. I Petr. 2 : 11.
Wij mogen de vrijheid des menschen in zijnen Oorspronkelijken Staat niet als willekeur of ongebondenheid beschouwen, alsof de mensch aan niets gebonden ware geweest; integendeel: evenals elke vrijheid zich in het algemeen aan zekere wetten houdt, zoo werd de vrijheid des menschen geregeld door de hem ingeschapene wetten; onder de voorwaarde van gehoorzaamheid had de mensch in zijnen Oorspronkelijken Staat volkomene vrijheid van beweging. Gen. 2 : 16, 17. Maar deze voorwaarde van gehoorzaamheid heeft den mensch niet aldus beperkt, dat de mensch aan zijnen Oorspronkelijken Staat waren gebonden geweest, — evenals bijv. een boom, in de aarde geplant, wel volle vrijheid heeft zich in de hoogte, breedte en diepte uit te breiden, maar niet van zijne plaats kan wijken, — de mensch daarentegen had volle vrijheid in dezen Staat te volharden of daaruit te treden.
3. God heeft, doordien Hij den mensch zoo volkomen geschapen heeft, en hem in zulk eenen heiligen staat heeft gesteld, voldoende bewezen, dat Hij hem volkomen gelukkig maken wilde; bovendien gaf de Heere God hem den boom des levens als zichtbaar bewijs van voortdurende gelukzaligheid.
De boom des levens was voor den mensch het onderpand der onsterfelijkheid en der voortdurende gelukzaligheid, bijaldien de mensch bleef in de Staat, waarin hij geschapen was. De ware gelukzaligheid is echter slechts die, welke de mensch met volkomen bewustzijn geniet en weet te waardeeren. Tot eene volkomene gelukzaligheid behoort tevens , dat de mensch zich harer bewust zij; wie de waarde van het goud niet kent, die zou het evenmin waardeeren, al bezat hij het ook in overvloed. Daarom mogen wij den mensch in zijnen Oorspronkelijken Staat niet bij een zuigeling vergelijken , die zich wel is waar gelukkig gevoelt onder de moederlijke verpleging, maar niet weet, wat hij geniet. De mensch was zich van zijne gelukzaligheid bewust, en daarom was zijne gelukzaligheid volkomen. Dit maken wij ook daaruit op, dat de herinnering aan een Oorspronkelijken zaligen Staat in het geheugen der volken bewaard bleef, en een verlangen daarnaar nog steeds in het menschelijk hart woont. (Het gouden tijdperk der dichters: „Aurea prima sata est aetas." Ovidius, Hesiodus, Virgilius, Plato).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 27 januari 1889

Amsterdamsch Zondagsblad | 6 Pagina's

X. De Oorspronkelijke Staat des menschen.

Bekijk de hele uitgave van zondag 27 januari 1889

Amsterdamsch Zondagsblad | 6 Pagina's