Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Correspondentie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Correspondentie

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geachte liedactie! Hoewel het schrijver dezes zeer goed bekend is, dat uw weekblad niet aan de staatkunde is gewijd, zoo meent hij toch, dat voor de volgende opmerkingen en beschouwingen daarin als „ g e t u i g e n i s d e r w a a r h e i d " wel plaats kan worden ingeruimd.
Het heeft hem en velen anderen namelijk sedert lang pijnlijk aangedaan, dat van Christelijke, zichzelve r e c h t z i n n i g , ja g e r e f o r m e e r d achtende zijde steun gezocht werd en nog wordt bij de machthebbers en woordvoerders der Roomsehe Kerk, opdat ons volk in Christelijken geest geregeerd worde.—-Men «preekt dan van eene „ o v e r e e n s t e m m i n g op g r o nd v a n den g e m e e n s c h a p p e l ij k e n s t r i j d t e g e n de r e v o l u t i e én van h e t gem e e n s c h a p p e l ij k C h r i s tel i j k g e l o o f . " —
Om nu alle wantrouwen in de bedoelingen van schrijver dezes zoo veel mogelijk weg te nemen, zij vooraf gezegd, dat hij r e v o l u t i e , d.i. opstand en verzet tegen de overheid, uit den Booze acht; immers er staat geschreven: „Alle ziel zij den Machten over haar gesteld onderworpen. Want daar is geene Macht dan van God: en de Machten, die er zijn, die zijn van God verordend. Alzoo dat die zich tegen de Macht stelt, de ordonnantie Gods wederstaat: en die ze wederstaan, zullen over zichzelven een oordeel halen" — Slechts dan zou verzet geoorloofd zijn, indien de overheid ons zou willen dwingen tot handelingen, die strijden met Gods Woord; bijv. het aanbidden van heiligen, het deelnemen aan de mis, het niet meer lezen van den Bijbel, enz. — Alsdan hebben wij Gode meer dan den menschen te gehoorzamen. — Hand. 5: 29.— In ieder ander geval is revolutie ongeoorloofd, en wij hebben te bedenken, dat er óók dit nog geschreven staat: „Vermeng u niet inet hen, die naar verandering staan." — Spr. 24:21b.
Maar juist in de r o o m s c h e landen hoorde en hoort men nog het meest van revolutie, en dat is alleszins begrijpelijk, want de roomsche geestelijkheid steunt de overheid des lands slechts, zoo lang en voor zoo verre deze gehoorzaam of bevorderlijk is aan het gezag van den Paus. — Meent eenige overheid de gehoorzaamheid aan den Paus in zaken van Staat te moeten opzeggen, dan kan zij er op rekenen, dat de roomsche geestelijkheid niets onbeproefd laat, om o m w e n t e l i n g en te veroorzaken, ja, dan wordt zelfs voor v o r s t e n m o o r d niet teruggedeinsd, gelijk de geschiedenis bewijst. —
Het toont dus eene algeheele blindheid voor wat de roomsche geestelijkheid bedoelt en de geschiedenis ons leert, indien men zich met de invloedrijke mannen der roomsche kerk wil vereenigen ter bestrijding van de revolutie. Die vereeniging duurt nooit langer dan totdat Rome haar doel heeft bereikt: de uitbreiding harer wereldsche macht en de benadeeling of uitroeiing der evangelische Kerk. — Zoo lang daarvoor nog iets van het bondgenootschap, of het „ a c c o o r d " is te wachten, houdt de roomsche geestelijkheid het gaande, maar is dat niet meer het geval, dan geeft zij den Protestantschen bondgenoot den afscheidsbrief, en zoekt hare hulpe in andere wegen. — Dat heeft dan die Protestantsche bondgenoot tot loon voor zijn hulp zoeken bjj menschen in plaats van bij den levenden God! — Maar men spreekt óók van eene overeenstemming met de roomsche staatspartij op grond van „gemeens c h a p p e l i j k c h r i s t e l i j k g e l o o f ."
Hoe is het mogelijk zöö iets te beweren! En dat geschiedt van zoogenaamd r e c h t z i n n i g e , g e r e f o r m e e r d e zijde! Inderdaad, het is bedroevend, schrikkelijk is de geest der dwaling die de gemoederen heeft bevangen! Maar dat komt er van, ils men vleesch tot zijnen arm stelt, dat komt er van, als het gaat om eigene eere en het doordrijven van den eigen wil : dat komt er van, als men meent het in eigen hand te hebben, om Kerk en Staat te hervormen! — Kent men dan den Heidelbergschen Catechismus niet meer, die zegt, dat de roomsche mis eene „ v e r v l o e k t e a f g o d e r i j en eene r e i l o o c h e n i n g van de e e n i g e o f f e r a n d e en h e t lijd e n van J e s u s C h r i s t u s " is? —• Kent men den Catechismus niet meer, die óók leert, dat al degenen, die hunne zaligheid en welvaart bij de h e i l i g e n , bij z i c h z e l v e n , of e r g e n s e l d e r s zoeken met de d a a d den eenigen Heiland en Zaligmaker Jesus v e r l o o c h e n e n , ofschoon zij Hem met den mond roemen." — Wordt niet in Yr. en Antw. 94 van den Catechismus de a a n r o e p i n g v a n h e i l i g e n o f v a n a n d e re s c h e p s e l e n als a f g o d e r i j veroordeeld? En wat zegt Yr. en Antw. 97 van den Catechismus over den b e e l d e n d i e n st der roomsche kerk? — Of wat hebben wij te denken van het stellen van den Paus als o n f e i l b a r e n l e e r a a r in plaats van Gods geschreven Woord en van den Heiligen Geest.
Om niet te spreken van de z e v e n Sacramenten der roomsche kerk en van zoo veel meer, dat wij Protestanten, wij Gereformeerden, die ons beroepen op Gods Woord en onze daarmede overeenstemmende Belijdenisschriften, moeten verwerpen. Maar wat blijft er dan over van de g e m e e n s c h ap d e s C h r i s t e l j j k e n g e l o o f s P De k l a n k , wellicht voor dezen en genen, maar geenszins het w e z e n . Neen, eene diepe klove scheidt ons en op een v e r b o n d of a c c o o r d met d i e machthebbers, die den éénigen Naam, ons ter zaligheid gegeven, verloochenen; die a f g o d e r i j bedrijven, daar zij het s c h e p s e l aanbidden, en die slag op slag de a l g e n o e g z a m e - k r a c h t der é é n e o f f e r a n d e C h r i s t i ter r e c h t v a a r - d i g i n g ontkennen, — op een accoord met dezulken tot behartiging der belangen van land en volk kan geen zegenrusten. Men zal bedrogen en beschaamd uitkomen, als men, tenzij dan dat God Almachtig het verhoedt, de regeering onzes lands en ons volk geheel gebracht zal zien onder den invloed van Rome. — Waarlijk dan zag de gereformeerde Graaf Jan van Nassau, broeder van onzen onvergetelijken Prins Willem I van Oranje het verreweg beter in, dan onze tegenwoordige z o o g e n a a m d e gereformeerde volksleiders. Immers hij waarschuwde steeds ten ernstigste voor een verbond met het r o o m s c h e Frankrijk, gedachtig daaraan, dat God nooit gewild had, dat Zijn volk een verbond sloot met de afgodische volken.
Nog eens, het is om te weenen, als men ziet, hoe de bij uitnemendheid als c h r i s t e l i j k en v r o o m geachten hulp zoeken bij degenen, die den eenigen Jesus-Naam verloochenen. Wat zal ons troosten? O, onder anderen Ps. 2, de oude troost-Psalm der Gereformeerden! Maar met het oog op land en Kerk vragen wij, wat wij dan te d o e n hebben ? Te doen? Allereerst hebben wij wat te l a t e n , n. 1. het zoeken van eigene eere, het zoeken van o n s z e l v e n , en het steunen op menschen. — En voorts hebben wij te pleiten op Gods genadeverbond in Christus Jesus, opdat God Zich over land en Kerk ontferme, en ons schenke de rechte verkondiging van Zijn Evangelie en alle daarmede verbondene vrucht der waarachtige bekeering en des levenden geloofs. — Wij hebben ieder voor onszelven, in welk ambt, in welken staud, in welke levensbetrekking wij ons ook bevinden, te blijven bij des He e r e n W o o r d , alzóó door woord en daad getuigende.— Er is geene andere macht tegenover Rome én tegenover de revolutie dan de macht des W o o r d s . —

Heilwenschend O. 23. 1. 91.

E.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 8 februari 1891

Amsterdamsch Zondagsblad | 8 Pagina's

Correspondentie

Bekijk de hele uitgave van zondag 8 februari 1891

Amsterdamsch Zondagsblad | 8 Pagina's