Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aanteekening op Numeri 21 : 4—9.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aanteekening op Numeri 21 : 4—9.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vers 4. Toen r e i s d e n zij van den b e r g Hor, op den weg der S c h e l f z e e , dat zij om het l a n d der E d o m i e t e n h e e n t o g e n ; doch de ziel des volks werd v e r d r i e t i g op dezen weg. Dit had bij Funon plaats. (Zie Num. 33:42 en 43 in verband met Hoofdst. 21 : 10.) Funon beteekent eigenlijk: „rollen", van het rollen der uit de bergen gerolde stukken. Door tegen den Heere te spreken, rolden zij den Sisyphus-steen, die tegen hemzelven weder aanrolde. Bij Funon waren vele bergwerken ; van daar kon Mozes het vele koper krijgen, want de koperen slang moest zeer groot zijn, om door 600 000 menschen te kunnen gezien worden. Zoo was ter plaatse, waar zij zondigden, de stof tot hunne genezing van den dood in overvloed voorhanden.
Yers 5. En het volk s p r a k t e g e n God en t e g en Mozes Zij hadden liever door Edom willen gaan; daar was de rijke broeder, daar was de wereld en volop genot, muziek en dans, eene fijne keuken en fijne wijn.
Yers 6. Toen zond de H e e r e v u r i g e slangen o n d e r het v o l k , die b e t e n het v o l k ; en er s t i e rf v e e l v o l k s van I s r a ë l . Nu moesten zij eens ervaren, wat bet einde van zulk eene wereld en zulk een genot is, namelijk vurige slangen, zoodat er geene rust of duur meer in de leden, is, maar enkel brand en lusten en een eeuwig dorst lijden.
Yers-7 — 9. D a a r o m kwam het v o l k tot Mozes, en z i j z e i d e n : Wij h e b b e n g e z o n d i g d , omdat wij t e g e n den H e e r e en t e g e n u g e s p r o k e n h e b b e n . . .. En de H e e r e z e i d e t o t Mozes: Maak u e e n e v u r i ge s l a n g , en s t e l ze op eene s t e n g ; en het zal ges c h i e d e n , dat al wie g e b e t e n is, a l s hij h a a r aanz i e t , zoo zal hij l e v e n . En Mozes m a a k t e eene k o p e r e n s l a n g , en s t e l d e ze op e e n e s t e ng Waar blijven hier de werken? Antwoord: als gij het met uw geestelijk leven zoo ver gebracht hebt, dat gij waarlijk met uwe zonde en schuld voor God komt en belijdt: „Ik heb gezondigd, sprekende tegen den Heere en Zijne Wet", en dan onbeweeglijk de koperen slang aanziet, zoo hebt gij het zeer ver gebracht. — „Koperen" ziet op het afschijnsel der heerlijkheid Gods. (Hebr. 1 : 2 ; Ezech. 40: 2.) De mensch wordt dikwijls met eene slang, eenen basilisk en een addergebroedsel vergeleken, en is tegenover God inderdaad ook als eene slang. Hier is nu eene slang, die zulk eenen slangenaard op zich laat aankomen; zij is evenwel van koper, d. w. z. rein, heilig, onbevlekt, zoodat aan deze slang alles glanst van de heiligheid en oubestraffelijkheid, waarin de Zoon den wil des Vaders gedaan heeft. „Koperen"', — koper is echter het meest vergiftige metaal. Deze slang neemt al het duivelsche gift, dat in ons is, in Zich op. — Koper laat zich niet gemakkelijk gieten. Gij kunt het Mozes alleen niet nadoen. — „Wie gebeten is", — niet wie gezond of niet gebeten is. „Aanzien" is gelooven. Hij bleef levend, ofschoon gebeten. Er staat niet, dat hij van den beet genezen werd, maar dat hij levend bleef. De gevolgen van den beet en de nawerking van het gift nemen wij wel ons leven lang waar, maar Gij, Heere Christus, zijt ons leven, en door den lichamelijken dood worden wij ganschelijk van den beet des duivels geheeld.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 25 december 1892

Amsterdamsch Zondagsblad | 11 Pagina's

Aanteekening op Numeri 21 : 4—9.

Bekijk de hele uitgave van zondag 25 december 1892

Amsterdamsch Zondagsblad | 11 Pagina's