Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het rijzend morgenlicht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het rijzend morgenlicht

B. Een v o o r t r e f f e l i j k werk

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

H E T N I E U W E T E S T A M E N T.

EVANGELIE VAN MATTHEÜS.

H o o f d s t u k XVI.

Vs. 3. O gij geveinsden, gij kunt het aanzien des hemels onderscheiden, en kunt gij niet de teekenen der tijden onderscheiden ?
Aant. 1. T e e k en en. De teekenen zijn Christus'wonderlijke daden en wonderen, die te voren voorzegd waren, dat zij in Christus' tijd zouden geschieden. Jes 16.
Vs. 7. Zij overlegden onder elkaar, zeggende: Wij hebben geen brood meegenomen.
Vs. 8. Toen Jesus dat verstond, zeide Hij tot hen: O gij kleingeloovigen, waarom zijn uwe harten benauwd, omdat gij geen brood hebt meegebracht.
Vs. 18. En Ik zeg ook tot u, dat gij zijt Petrus, en op deze rots zal Ik Mijn Gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen er niet de overhand over hebben.
Aant. 2. Het Grieksche woord Petrus beduidt een steen. Deze belijdenis is de rots. Nu wordt Simon Bar-Jona, of Simon Jonaszoon, Petrus genoemd, wegens zijne belijdenis. Al wie dus op deze wijze van Christus getuigt, die wordt ook Petrus genoemd. Nu is deze belijdenis gekomen tot allen, die ware Christenen zijn. Zoo is ieder Christen, man en vrouw, Petrus. Lees wat Beda, Augustinus en Hieronymus zeggen over de wijze van ontbinden en binden, en merk op, hoe Hieronymus de aanmatiging der Parizeen van zijnen tijd tegenstaat, die toch niet eens zulke uitvoerige uitleggingen hadden als onze tegenwoordige volksleiders hebben verzonnen. Lees de aanteekeningen van Erasmus. Het was niet zonder oorzaak. d<tt Christus beval, zich te wachten van den zuurdeesem der Farizeën. Niets is zoo zoet, dat zij niet bitter maken met hunne overleveringen. Het Evangelie, die blijde tijding, is nu bitterder dan de oude wet. Christus' last is zwaarder dan het juk van Mozes Onze toestand en staat is tienmaal erger dan die der Joden was. Zoo hebben de Parizeen Christus' zoet brood doorzuurd.
Vs. 23. Toen keerde Hjj Zich om en zeide tot Petrus: Ga achter Mij, Satan; gij geeft Mij aanstoot, omdat gij niet op goddelijke, maar op wereldsche dingen acht geeft. Aant. 3. Het luidt in het Grieksch : „Weg van Mij, Satan", en zijn dezelfde woorden, die Christus sprak tot den duivel, toen deze wilde, dat Hij zou nedervallen en hem aanbidden. Luk. 4.
Vs. 26. Wat zal het eenen mensch baten, als hij de gansche wereld zou winnen, zoo hij zijne eigen ziel verliest? Of ook wat zal een mensch geven, om daarmee zijne ziel weder vrij te koopen.
Vs. 27. Want de Zoon des menschen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders met Zijne engelen, en dan zal Hij eenen ieder loonen naar zijne daden.
Aant. 4. D a d e n . Want de daden getuigen wat een mensch innerlijk is: de boom zal geprezen worden naar zijne vruchten.
Vs. 28. Voorwaar Ik zeg u, er zijn sommigen onder hen, die hier staan, die den dood niet zullen smaken, totdat zij den Zoon des menschen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.
Aant. 5. Dood Dat is, alwie gelooft in Mij, zal den dood niet zien. Joh 12.

H o o f d s t u k X V I I.

Vs. 1. En na zes dagen nam Jesus Petrus en Jakobus en Johannes, zijnen broeder, en bracht hen op eenen hoogen berg, bezijden.
Vs. 5. Terwijl hij nog sprak, zie, eene schitterende wolk overschaduwde hem, en zie, eene stem uit de wolk zeide: Deze is Mijn geliefde Zoon, in Welken Ik Mijn welbehagen heb; hoort Hem.
Vs. 21. Maar dit geslacht gaat niet uit dan door bidden en vasten.
Aant. 1. Een sterk geloof vereischt innig gebed, en gebed vereischt vasten, om het lichaam ten onder te brengen, opdat de lusten eens menschen geest niet kwellen. Vs. 24. Toen zij te Kapernaiim waren gekomen, kwamen zij, die gewoon waren het belastinggeld te innen, tot Petrus en zeiden: Betaalt uw Meester schatting?
Vs 26. Petrus zeide tot Hem : Van vreemdelingen Toen zeide Jesus weder tot hem: Dan zijn de kinderen vrij.
Aant. 2. V r i j . Ofschoon Christus vrij was, toch gaf Hij de schatting om den wille Zijner omgeving. Zoo is een Christen vrij in alle dingen, die tot zjjn eigen gebied behooren. Toch betaalt hij de schatting en onderwerpt zich aan alle menschen, om zijns broeders wil, om zijnen broeder daarmede te dienen.

H o o f d s t u k X V I I I.

Vs. 1. Ter zelfder tijd kwamen de discipelen tot Jesus, zeggende: Wie is de grootste in het Koninkrijk der hemelen?
Vs. 10. Ziet toe, dat gij niet een van deze kleinen veracht. Want Ik zeg u, dat in den hemel hunne engelen aanschouwen het Aangezicht Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
Vs. 18. Voorwaar Ik zeg u: Al wat gij bindt op aarde, zal gebonden zijn in den hemel. En wat gij op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in den hemel.
Aant. 1. Hier binden en ontbinden allen.
Vs. 26. De dienstknecht viol neder en smeekte hem, zeggende : Heer, geef mij uitstel, en ik zal tot het allerlaatste toe betalen.
Vs. 34. En zijn heer was toornig en leverde hem aan de gevangenbewaarders over, tot hij betalen zou al wat hem verschuldigd was

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 21 juli 1895

Amsterdamsch Zondagsblad | 8 Pagina's

Het rijzend morgenlicht

Bekijk de hele uitgave van zondag 21 juli 1895

Amsterdamsch Zondagsblad | 8 Pagina's